اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265739
تاریخ انتشار: 1397/10/12 00:48
آیا وزارت نفت که 80 درصد نفت کشور را از خوزستان استخراج می‌کند به مسئولیت اجتماعی خود در قبال خوزستان عمل کرده است؟

علی لاری‌زاده نوشت:
نفت چه سودی برای خوزستان کنونی دارد؟ سؤال اساسی که جوابش در گفت‌وگوهای مردم در کوچه و بازار و فضای مجازی پاسخی روشن دارد هیچ! برخی پا را فراتر از این نهاده‌اند و نفت را بلای سیاهی نامیده‌اند که عامل نابودی خوزستان شده است البته هر دو نگاه منفی را باید در عملکرد وزارت نفت  جستجو کرد.
یکی از عواملی که موجب ناخرسندی مردم از مجموعه نفت شده است عدم مسئولیت‌پذیری این وزارتخانه در حوزه اجتماعی است این در حالی است  که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (Corporate Social Responsibility) در قرن اخیر مقوله‌ای جدید و مهم در مدیریت کسب‌وکار تعریف‌شده است.
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا به اختصار همان (CSR) به این معنی است که فقط سود و منفعت برای سهامداران، مدیران، کارکنان و خریدار نهایی محصول در نظر گرفته نمی‌شود بلکه دامنه ذی‌نفعان باید بیش از این‌ها باشد و اینجاست که موضوعاتی چون توجه به محیط‌زیست و مردم جامعه خصوصاً در منطقه‌ای که آن شرکت در آنجا فعالیت می‌کند ضروری و حیاتی است.
وقتی حرف از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها می‌زنیم به‌عبارت‌دیگر به دنبال این هستیم که بگوییم این شرکت چقدر حامی محیط‌زیست، مردم پیرامون، اقتصاد منطقه، حقوق برابر کارگران، حقوق انسان‌ها و حتی حیوانات است. امروزه شرکت‌های بزرگ دنیا گزارش مسئولیت‌های اجتماعی خود را سالانه منتشر می‌کنند تا مردم بدانند این شرکت‌ها در زمینه‌های فوق‌الذکر چه عملکردی داشته‌اند موضوعی که در خوزستان گویا محلی از اِعراب ندارد!
با این مقدمه کمی طولانی، این سؤال مطرح می‌شود که آیا وزارت نفت که 80 درصد نفت کشور را از خوزستان استخراج می‌کند به مسئولیت اجتماعی خود در قبال خوزستان عمل کرده است؟ و  جواب روشن و تلخ است قطعاً خیر. حتی خود مسئولان خوزستان هم به این موضوع اقرار کرده‌اند چندی پیش رئیس سازمان بودجه و برنامه‌ریزی خوزستان اعلام کرد شهرهای نفتی خوزستان به مخروبه تبدیل شده‌اند.
اگر کسی هست که به بی‌توجهی مجموعه نفت به خوزستان شک دارد کافی است  آمار بیکاری در خوزستان را جویا شود یعنی دومین استان بیکار کشور! مروری کوتاه به حوزه راه‌سازی، راه روستایی، مدارس، بهداشت، فضای آموزشی، آب شرب، فاضلاب، صدها مشکل زیست‌محیطی سندی بر این ادعاست که نفتی‌ها به مسئولیت اجتماعی خود در خوزستان عمل‌نکرده‌اند.

ادامه دارد...



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*