اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265765
تاریخ انتشار: 1397/10/15 23:44
فشار ژانویه بر بازار ارز در حال تخلیه است
قیمت مطلوب ارز برای دولت چه قیمتی است؟ این سئوالی است که از دی ماه سال گذشته با آغاز بحران ارزی بارها از سوی کارشناسان و افکار عمومی مطرح شده است.

به گزارش خبرآنلاین، هر چند در ماه‌های گذشته، با ورود بانک مرکزی به بازار قیمت ارز از محدوده ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان به کانال ۱۰ هزار تومان وارد شده است اما هنوز هیچ مسئولی قیمت مطلوب را اعلام نکرده است.

 همتی با وجود هشدارهای پیاپی مبنی بر اینکه مبادا مشتریان در دام دلالان بیفتند اما از تعادل بازار خبر داده است. تعادلی که البته با اعلام قیمت همراه نبوده است. با این حال امروز یکی از نمایندگان مجلس اما از قیمت مطلوب ارز برای دولت رونمایی کرد.

 احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته است: روند کنونی نرخ ارز عادی است، چراکه در پایان هر سال میلادی و ابتدای هر سال جدید قیمت ارز به دلیل افزایش تقاضا قیمت ارز بالا رفته و این روند کاملا طبیعی است.

به گفته وی قیمت مطلوب ارز برای دولت قیمتی در محدوده کمتر از ۱۰ هزار تومان است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید ثبات قیمتی در کشور وجود داشته باشد تا بتوان تصمیم گیری اقتصادی کرد، تصریح کرد: قیمت ارز روند کاهشی یافته و آنچه که در خصوص قیمت ارز در حال حاضر مدنظر دولت بوده قیمت ارز زیر ۱۰ هزار تومان بوده که البته قیمت واقعی و بدون حباب ارز ۷ هزار تومانی است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، افزود: نرخ ارز در مدت اخیر روند نزولی به خود گرفته و دولت و بانک مرکزی نیز در بازار و تنظیم آن دخالت کردند که براین اساس بازار ارز ثبات و حتی روند کاهشی یافت. پیش تر همتی نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام توضیحی درباره نوسان بازار داده و تاکید کرده بود، بازار در مسیر تعادل حرکت می کند.

 حالا به نظر می رسد نقطه دلخواه دولت کمی پایین تر از ۱۰ هزار تومان و طبیعتا بالاتر از ارز نیمایی است. این بدان معنی است که فاصله ارز نیمایی با ارز بازار آزاد کاهش خواهد یافت.

 ماه‌های پیش رو، بازار با خروج از فشارتقاضای ژانویه، بی‌تردید تحرکاتی تازه را نشان خواهد داد. دلار امروز به قیمتی در حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار تهران معامله شد اما نکته اینجاست که هر چند قیمت دلار افزایشی ۱۵۰ تومانی را در بازار تجربه کرد. این اما همه داستان نبود چرا که حتی صرافان و فعالان بازار سکه نیز می گویند شرایط کنونی شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری نیست چرا که بازار روزهای دیگری را پیش رو دارد.

 در این راستا پیش‌بینی می‌شود نقطه تعادلی بازار به زودی رونمایی شود چرا که شمارش معکوس همین حالا آغاز شده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*