اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265805
تاریخ انتشار: 1397/10/18 21:51
علیرغم اینکه ورود ناو های آمریکایی به خلیج فارس توسط بسیاری به عنوان تهدید مستقیم بر علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود اما برخی هم باور دارند که اعزام ناوهای جنگی آمریکا به این منطقه دلایل دیگری نیز دارد.

عصرجهان-عماد آبشناس در اسپوتنیک نوشت:

با توجه به شرایط بسیار دشوار داخلی در عربستان سعودی خطر بوجود آمدن مشکلات وتنش های داخلی در این کشور بسیار زیاد است و برخی باور دارند که ممکن است بزودی اتفاقاتی در این کشور رخ دهد و منافع ایالات متحده در عربستان سعودی به خطر بیافتد.
هیات حاکمه عربستان تلاش دارد با ایجاد تغییرات در حکومت و ورود برخی مخالفان شاهزاده محمد بن سلمان مانند وزیر جدید امور خارجه این کشور مقداری فضای پر التهاب داخلی را آرام کند.
وقتی که اینجا از فضای پر التهاب داخی عربستان صحبت می کنیم بحث فقط در مورد این نیست که ممکن است مردم بخواهند شورش کنند اما بحث بر این است که حتی هیات حاکمه از خاندان سعودی امروزه شاهد چند دستگی و اختلاف های بسیار زیادی شده اند و بسیاری از امرا و شاهزاده های سعودی بر علیه ولیعهد و پادشاه بسیج شده اند.


با توجه به این شرایط بسیاری کارشناسان باور دارند که عربستان سعودی بزودی آبستن اتفاقات بسیار ناگوار خواهد بود مخصوصا که بزرگترین حامی شاهزاده محمد بن سلمان، یعنی پرزیدنت ترامپ، هم امروزه با مشکلات داخلی مواجه است و با توجه به اتهاماتی که مبنی بر تبانی با عربستان سعودی بر علیه وی مطرح است هیچ بعید نیست که مجبور شود مقداری از حمایت اش از شاهزاده محمد بن سلمان را کم کند و به همین دلیل هم آمریکایی ها تلاش دارند تا عربستانی ها را از چاله های مختلفی که درگیر آن می باشند خارج کنند و به همین دلیل هم تلاش دارند عربستان را از یمن خارج کنند.
حال بیم آن می رود که مخالفان از این فرصت استفاده کنند و بر علیه شاهزاده محمد بن سلمان بخواهند قدمی بردارند و این حرکت آنها منجر به آشوب در عربستان سعودی گردد.
تجربه نشان داده که آمریکایی ها دوست و رفیق ندارند و فقط منافعشان برایشان اهمیت دارد و همانگونه که شاه ایران و صدام حسین و مبارک را سر به زنگ ها ول کردند احتمالا زیر پای شاهزاده محمد بن سلمان را نیز خالی کنند ودلیل وجود این ناوها این نیست که از شاهزاده محمد بن سلمان حمایت کنند بلکه این است که آنها منافعی در عربستان سعودی دارند و واهمه آن را دارند تا مبادا با بوجود آمدن آشوب در عربستان سعودی این منافع در عربستان سعودی به خطر بیافتد.
آنها واهمه آن را دارند که مانند اتفاقاتی که برای منافع آنها در ابتدای انقلاب اسلامی در ایران برای آنها در عربستان پیش آید و عربستانی های ناراضی از دخالت آمریکا در کشورشان مثلا به تاسیسات آرامکو حمله کنند و یا اینکه ملیاردها دلار تسلیحاتی را که آمریکایی ها به عربستان سعودی فروخته اند را به یغما ببرند و به یکباره مثلا بر علیه اسرائیل استفاده کنند.
بحثی که اینجا مطرح می باشد این است که در صورت بروز هرگونه آشوبی در عربستان سعودی ایرانی ها که قدرتمند ترین و با نفوذ ترین کشورهای منطقه می باشند کجای معادله قرار دارند.
گو اینکه هر دو طرف در حال حاضر دشمنان ایران به حساب می آیند اما بدیهی است که ایرانی ها به هیچ وجه راضی نخواهند بود که کشور همسایه شان دچار آشوب بی پایان گردد و ترجیح می دهند عربستان سعودی از ثبات و امنیت برخوردار باشد، چون هرگونه هرج و مرج و نا امنی در عربستان می تواند برای کل منطقه خطرناک باشد وبه عربستان محصور نمی شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*