اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265828
تاریخ انتشار: 1397/10/22 00:20
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به بی‌توجهی ولیعهد سعودی به پیامد‌های قتل خاشقجی برای عربستان نوشت او همچنان به سرکوب مخالفانش ادامه می‌دهد.

واشنگتن پست: ماشین سرکوبگری عربستان با سرعت تمام به حرکت ادامه می‌دهدعصرجهان- روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای با عنوان «ماشین سرکوبگری عربستان با سرعت تمام به حرکت ادامه می‌دهد» نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به کمپین‌های خود در سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد و به صورت مرتب با سعود القحطانی، مشاور رسانه‌ای، که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) معتقد است در سازماندهی قتل خاشقجی دست داشته است، تماس دارد.

منابع آمریکایی و سعودی این هفته گفتند ولیعهد سعودی نه تنها رفتار بی‌پروایانه خود را تغییر نداده است بلکه ظاهرا به شیوه حکومتداری مستبدانه به کمپین بی رحمانه خود علیه مخالفان ادامه می‌دهد؛ این در حالی است که دولت ترامپ امیدوار بود محمد بن سلمان دست‌کم از ماجرای خاشقجی درس‌هایی یاد می‌گرفت.

یک دیپلمات آمریکایی که اخیرا با محمد بن سلمان دیدار کرده است می‌گوید: «وی (ولیعهد سعودی) به لحاظ داخلی احساس قدرت و اطمینان می‌کند. تا زمانی که پایگاه وی قابل اتکا باشد وی این احساس را خواهد داشت که هیچ چیز نمی‌تواند به وی آسیب بزند. وی از آنچه که اتفاق افتاده است معذب نیست. این امر برای دولت‌های غربی نگران‌کننده است.»

به گفته منابع آمریکایی و سعودی، محمد بن سلمان با قحطانی تماس داشته و به دریافت توصیه از وی ادامه می‌دهد. یک منبع سعودی نیز گفت: قحطانی اخیرا در محل خانه خود در ریاض با معاونان ارشد خود در مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای دربار دیدار کرده است. القحطانی ریاست این مرکز سایبری را تا اندک زمانی بعد از قتل خاشقجی در اختیار داشت. قحطانی همچنین به دستیاران سابق خود گفته است: «من را مقصر معرفی می‌کنند و سپر بلا قرار می‌دهند.»

دیپلمات آمریکایی که با ولیعهد سعودی دیدار کرده است می‌گوید: «قحطانی پرونده‌های زیادی در اختیار دارد. اینکه شما به یکباره با وی قطع ارتباط کنید، واقع‌بینانه نیست.»

یک منبع سعودی نزدیک به دربار نیز می‌گوید: «قحطانی روی چیز‌هایی کار می‌کرد که باید آن‌ها را تمام کند و یا تحویل دهد.»

واشنگتن پست در ادامه نوشت: یکی از نشانه‌های اینکه محمد بن سلمان تاکتیکت‌های ارعاب اینترنتی خود را تغییر نداده است کمپین تهاجمی بود که این هفته در سطح رسانه‌های اجتماعی برای حمله به خاشقجی و نیز عمر عبدالعزیز، مخالف سعودی ساکن کانادا، شروع شد.

هشتگی در توییتر روز پنجشنبه ایجاد شد که ادعا می‌کند «واقعیت» مربوط به نقش خاشقجی و عبدالعزیز را در توطئه‌های ضد سعودی نشان می‌دهد؛ توطئه‌هایی که با حمایت مالی قطر صورت می‌گیرد. یک پست به زبان انگلیسی تصویری از این دو را با عبارت «جمال و عمر: ماموران قطر» منتشر کرد.

همچنین ویدئویی روی توییتر قرار گرفت با نام «افشای نظام قطر» که ظاهرا از سوی شرکتی با این نام در استودیویی در دبی تولید شده است. این ویدئو با زیرنویس انگلیسی زبان ادعا می‌کند که خاشقجی درگیر توطئه‌ای بود که هدف از آن «ایجاد یک بهار عربی بی‌ثبات‌کننده جدید با ایجاد بر هم زدن شرایط در کشور‌های عربی و به ویژه عربستان سعودی است.» در ویدئوی دیگری این مسئله مطرح می‌شود که روزنامه واشنگتن پست نباید به خاشقجی عرصه‌ای برای انتشار نظراتش می‌دهد، زیرا وی درباره مطالبی که در این روزنامه می‌نوشت از رئیس بنیاد بین‌المللی قطر مشاوره می‌گرفت. بنیاد بین‌المللی قطر یک گروه مستقر در واشنگتن است که از سوی قطر حمایت مالی می‌شود.

نویسنده این مطلب افزود: جالب است که دلیل اصلی که به عنوان شاهد بر اتهامات مربوط به ارتباط خاشقجی با قطر مطرح می‌شود مقاله‌ای است که در ۲۲ دسامبر توسط سَعاد مُخَنَت و گرگ میلر (Greg Miller) در واشنگتن پست منتشر شد. ارتباط با بنیاد قطر اصلا هم سری نبود، زیرا من در مطلبی که در ۱۲ اکتبر یعنی ده روز بعد از ناپدید شدن خاشقجی در استانبول منتشر کردم به آن اشاره کردم.

حتی سرسخت‌ترین طرفداران محمد بن سلمان در آمریکا نیز از این کمپین رسانه‌ای جدید نگران هستند. علی شهابی، رئیس بنیاد عربیا، که مورد حمایت عربستان سعودی است در ایمیلی که روز پنجشنبه برای من فرستاد اینگونه اظهارنظر کرد: «نمی دانم چه کسی پشت این کمپین است، ولی مطمئنا این امر عاقلانه به نظر نمی‌رسد. به رغم کمپین هماهنگ مورد حمایت قطر و بقیه، ارگان‌های رسانه‌ای پادشاهی از زمان تراژدی خاشقجی خویشتنداری زیادی از خود نشان داده اند و امیدوارم این امر ادامه یابد.»

ویدئو‌ها و پست‌های اینترنتی در این کمپین جدید نشانه‌های استودیو‌های رسانه‌ای دبی را در ذهن ایجاد می‌کند. بنا به گفته یک منبع سعودی، القحطانی با اینکه ظاهرا تحت بازداشت خانگی است اخیرا دو سفر به امارات داشته است. این سفر‌ها را نمی‌توان به صورت مستقل تایید کرد.

دیپلمات آمریکایی که اخیرا با محمد بن سلمان دیدار کرده است گفت وی به ولیعهد سعودی هشدار داده است که مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکا در حال بررسی این مسئله هستند که آیا ولیعهد سعودی یک دیکتاتور همانند صدام حسین است، که ظاهرا متعهد به مدرن‌سازی، ولی غیرقابل اتکاست، یا هم‌پیمان مستحکم آمریکا. این مقام آمریکایی به ولیعهد سعودی گفت: «تا زمانی که شما قحطانی را نگه داشته اید مردم خواهند گفت که شما بیشتر شبیه صدام هستید.»

در انتهای این مطلب آمده است: مقامات ارشد سعودی نیز که مسئله ادامه تماس‌های محمد بن سلمان با القحطانی را بحث کرده اند خواستار صبوری آمریکا شده‌اند. یک شاهزاده ارشد سعودی به دولت آمریکا گفته است «اگر من تلاش کنم قحطانی را منع کنم وی کانال دیگری پیدا خواهد کرد». با این حال، موتور سرکوبگری سعودی با سرعت تمام به حرکت ادامه می‌دهد/باشگاه خبرنگاران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*