اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265830
تاریخ انتشار: 1397/10/21 23:37
نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: منظور از طرح "احیای زاینده‌رود" محروم کردن استان چهارمحال و بختیاری از حق‌آبه خودش است و به خوزستان ارتباطی ندارد.

عصرجهان-عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس، با بیان اینکه بحثی که اکنون تحت عنوان«احیای زاینده‌رود» می‌شود، اختلاف بین استان‌های چهارمحال بختیاری و اصفهان است، اظهار کرد: نمایندگان اصفهان نظر غیر کارشناسی دارند که کشاورزان چهارمحال بختیاری در بالادست زاینده‌رود حق کشاورزی ندارند و باید کشاورزی خود را تعطیل کنند.

وی افزود: مسؤولان اصفهانی چون تحت‌فشار رسانه‌ها و افکار عمومی هستند صحبت‌هایی می‌کنند که دور از واقعیت است؛ اعتراض اخیر نمایندگان چهارمحال بختیاری، خوزستان، بوشهر و لرستان بر سر موضوع انتقال آب، به بی‌انصافی نسبت به استان چهارمحال بختیاری، برمی‌گردد.

محروم کردن کشاورزان چهارمحال و بختیاری از حق‌آبه زاینده رود

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در توضیح این موضوع گفت: زاینده‌رود از چهارمحال‌بختیاری منشاء می‌گیرد و حدود 90  تا 95 درصد آب زاینده‌رود در چهارمحال بختیاری جریان دارد؛ زاینده‌رود در نقطه آغازین، چهارمحال‌ و بختیاری را طی می‌کند و سپس در نقطه‌ای دیگر برای چند کیلومتر وارد خاک اصفهان می‌شود و  از آن نقطه دوباره به استان چهارمحال و بختیاری برمی‌گردد.

پاپی زاده با بیان اینکه درگذشته سازمان آب استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان مشترک بود و سیاست‌های مشترکی اتخاذ می‌شد، افزود: پیش از تفکیک سازمان آب دو استان، در آن نقطه‌ای که آب وارد اصفهان می‌شود اقدام به احداث تونل گلاب کردند تا آب به سمت شرق و جنوب اصفهان هدایت‌شده و اجازه برگشت آب رودخانه را به چهار‌محال‌ و بختیاری ندهند.

وی گفت: انجام این پروژه در حالی بود که کشاورزان چهارمحال و بختیاری طی بیست سال گذشته اقدام به کشاورزی و باغداری در دو طرف رودخانه زاینده‌رود که در چهارمحال بختیاری قرار دارد، می‌کردند.

پاپی زاده افزود: اصفهانی‌ها با احداث تونل گلاب در واقع یک «بازگشتی» ایجاد کردند که بدون اینکه آب دوباره وارد چهارمحال و بختیاری شود، در استان اصفهان جریان داشته باشد؛ با احداث تونل گلاب، آب به اصفهان منتقل شد و جلوی ادامه مسیر طبیعی زاینده‌رود گرفته شد.

فعلا بحثی در رابطه با انتقال آب کارون نیست

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحثی در رابطه با انتقال آب کارون وجود ندارد، عنوان کرد: موضوع «احیای زاینده‌رود» که توسط نمایندگان اصفهان مطرح می‌شود، درواقع در رابطه با تونل گلاب است؛ اگر آب به سمت چهارمحال بختیاری برود و سپس به سمت اصفهان برگردد در این فاصله کشاورزان چهارمحال و بختیاری می‌توانند از آب استفاده کنند اما تحت عنوان احیای زاینده‌رود اقدام به بستن آب از سمت چهارمحال و بختیاری کردند که ظلم بزرگی به کشاورزان پایین‌دست زاینده‌رود است.

پاپی زاده با تأکید بر اینکه به دلیل پیوستگی با استان چهارمحال بختیاری مسئله آن‌ها را مسئله خودمان می‌دانیم، گفت: بحث حق‌آبه‌ای که اصفهانی‌ها می‌کنند حق‌آبه زاینده‌رود است چون حق‌آبه‌ای از کارون ندارند؛ اصفهانی‌ها فقط دست‌اندازی به کارون داشتند و  حقی از کارون ندارند؛ حق آبه متعلق به کسی است که در مسیر طبیعی رودخانه است.

وی بیان کرد:  حق‌آبه‌ای که اصفهانی‌ها تحت عنوان شیخ بهایی از آن یاد می‌کنند مربوط پایین‌دست زاینده‌رود است.

پاپی زاده عنوان کرد: موظف هستیم در مقابل ظلمی که برخی افراد ذی‌نفوذ برحق کشاورزان چهارمحال و بختیاری انجام  می‌دهند دفاع کنیم؛ کشاورزان چهارمحال و بختیاری حق‌دارند از آب زاینده‌رود برداشت کنند و این ظلم است که به دلیل اینکه سازمان آب منطقه‌ای اصفهان و چهارمحال بختیاری یک مجموعه بود و در آن زمان سکان‌داری آن در اصفهان بود، چهارمحال وبختیاری از آب محروم شود.

وعده غیرکارشناسی به مردم اصفهان

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در برابر استعفای نمایندگان اصفهان ایستادگی کرد و اعلام کرد که نمایندگان یا در مجلس حاضر شوند یا استعفای آن‌ها اعلام وصول می‌شود؛ مسؤولان یک وعده ناشیانه و غیر کارشناسی به مردم اصفهان دادند و اکنون تمام توقع مردم اصفهان حول این موضوع است.

پاپی زاده با تأکید بر اینکه دولت نیز موافق انتقال آب از کارون به اصفهان نیست بیان کرد: اکنون نمایندگان اصفهان در مقابل یک عمل انجام‌شده قرار گرفتند؛ این هفته که هفته سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه خودشان است قطعاً مردم اصفهان از نماینده‌های خود سؤال می‌کنند برای زاینده‌رود چه کردید و آن‌ها بحث احیای آن را خواهند کرد.

پاپی زاده با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ بودجه‌ای برای پروژه جدید انتقال آب وجود ندارد و اجازه نمی‌دهیم تخصیص داده شود، بیان کرد: معنی «احیای زاینده‌رود» محروم کردن استان چهارمحال و بختیاری از حق‌آبه خودش است و به خوزستان ارتباطی ندارد.

انتقال آب دریا به استان‌های فلات مرکزی

وی با بیان اینکه استان‌های کرمان و یزد متقاعد شدند آب موردنیاز خود را از خلیج‌فارس و دریای عمان تأمین کنند، عنوان کرد: صنایع بزرگ مانند فولاد و معدن در این استان‌ها هزینه‌های انتقال آب را به عهده گرفتند و با این تصمیم اختلافی بین مناطق به وجود نمی‌آید.

پاپی زاده با بیان اینکه به رئیس‌جمهور و معاون اول آن گفتیم اجازه نمی‌دهیم مسؤولان ملی، به صورت منطقه‌ای تصمیم بگیرند، گفت: اکنون بحث انتقال آب از دریاچه خزر به استان سمنان توسط رئیس‌جمهور مطرح است و رئیس‌جمهور برای اینکه به استان خود خدمتی کند دستور انتقال غیر کارشناسی را داده است.

وی بابیان  اینکه در این خصوص با نمایندگان گیلان، مازندران و گلستان هم درد هستیم، افزود:  هرگونه تغییر در میزان دریاچه خزر مانند سرنوشت ارومیه رخ خواهد داد و ما اجازه نمی‌دهیم این انتقال صورت بگیرد حتی اگر دستور رئیس‌جمهور باشد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: جای تعجب است چرا یک رئیس‌جمهور یا معاون اول آن به نفع زادگاه خود، منافع کشور را برهم زده و حق‌آبه زیست‌محیطی را نابود می‌کند.

م/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*