اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265869
تاریخ انتشار: 1397/10/28 23:03
یاداشتی از دکتر علی دانائی؛
بارشهای اخیر باعث پیشروی آب دریاچه و به زیر آب رفتن بخشی از مزارع کشاورزان شده است و تعدادی از کشاورزان با نامه نگاری و درخواست از برخی نهادها خواهان لایروبی خندق شمالی دریاچه و تخلیه بخشی از آب شدند.اگرچه حفر این خندق در دهه ۶۰ بدون مطالعات علمی و کارشناسی یک خطای زیست محیطی بوده که منجر به آسیبهای جبران ناپذیری در این دریاچه شده است.

عصرجهان؛دکتر علی دانائی دکترای تخصصی آمایش کیفیت محیط زیست در یاداشتی خطاب به مدیر کل محترم سازمان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد لایروبی خندق دریاچه برم الوان را پس از بارش های اخیر خطایی زیست محیطی دانست که منجر به آسیبهای جبران ناپذیری در این دریاچه می شود
متن یاداشت به شرح زیر است:
بسمه تعالی
مدیر کل محترم سازمان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد
باسلام و احترام
همانگونه که مستحضرید بارشهای پاییز و ابتدای زمستان در استان نوید بخش تحولی نوین در شرایط محیط زیست استان و تداوم آنها در ماهای آتی منجر به بهبود هرچه بیشتر شرایط و تا حدودی رهایی از  خشکسالی می شود.
این شرایط به گونه ای بود که شهرستان بهمئی نیز از این نعمت الهی بی نصیب نماند و حجم زیادی از روان آبهای سطحی ناشی از این بارشها در دریاچه برم الوان که از مناطق توریستی و جاذبه های زیست محیطی استان است ذخیره شده است و همین امر منجر به بالا آمدن سطح تراز آب دریاچه شده است.
از آنجائیکه حریم دریاچه تا کنون به صورت علائم قراردادی معین و مشخص نشده، متاسفانه تعدادی از کشاورزان هرساله تا خط ساحلی دریاچه اقدام به شخم زدن اراضی می نمایند و همین امر باعث مسدود شدن مسیر تردد گردشگران و نگرانی اهالی روستا می شود. همچنین بارشهای اخیر باعث پیشروی آب دریاچه و به زیر آب رفتن بخشی از مزارع کشاورزان شده است و تعدادی از کشاورزان با نامه نگاری و درخواست از برخی نهادها خواهان لایروبی خندق شمالی دریاچه و  تخلیه بخشی از  آب شدند.
اگرچه حفر این خندق در دهه ۶۰ بدون مطالعات علمی و  کارشناسی  یک خطای زیست محیطی بوده که منجر به آسیبهای جبران ناپذیری در این دریاچه شده است.
اینجانب بنا به رسالت محیط زیستی و مطالعاتی که در این حوزه داشتم آسیبهای ناشی از این اقدام را خدمتتان عرض می کنم.


حوضه آبریز پیرامون دریاچه که تغذیه آب دریاچه را تامین می کند یک حوضه بسته با تپه های با ارتفاع متوسط ۷۰۰متری شبه گرابن و مشرف به دریاچه به لحاظ جنس زمین شناختی و خاک ساختار گچی( ترکیبات سولفات کلسیم آبدار) دارند که از انحلال پذیری بالایی برخوردارند و بارشهای فصلی به راحتی آن را فرسایش داده و طی فرایند جابجایی و حمل آن را در بستر دریاچه ته نشین می کند و همین رسوبگذاری با سرعت بالا منجر به بالا آمدن بستر  و نهایتا کاهش ظرفیت مخزن دریاچه و شاید خشکی آن در بلند مدت می شود.
چناچه مجددا این خندق لایروبی شود عوارض ناشی از آن به صورت زیر ظاهر می شود؛
۱_ مهاجرت بخش عظیمی از آبزیان این دریاچه از طریق خندق به رودخانه پایین دست روستا و کاهش چشمگیر آنها در دریاچه با استناد به تجربه تلخ گذشته.
۲- با توجه به شوری بالای ۳۰ درجه ای آب دریاچه چنانچه آب تخلیه شود به واسطه میکرو اقلیم حاکم و تبخیر بالای تابستان در این حوضه روز به روز به شوری آب افزوده شده و این شوری  زنگ خطری است برای کشاورزان ، ساکنان روستا، پیدایش دیاپیرهای نمکی پیرامون و در نتیجه فرسایش مزارع.
۳- تخلیه بخشی از آب قطعا منجر به کاهش بیلان و توازن آب دریاچه ، پایین رفتن سطح ایستابی خاک و نهایتا بهم خوردن تعادل این اکوسیستم کوچک و جذاب می شود.
۴- از آنجائیکه آب شور چگالتر و سنگین تر از آب شیرین است و معمولا پایین می رود با حفاری این خندق، آب شیرین و سطحی بارش است که تخلیه می شود و آب شور همچنان پایدار می ماند.
در پایان انتظار داریم جنابعالی و همکارانتان از بروز چنین اقدامی ممانعت بعمل آورید چرا که همه دوست داران محیط زیست معتقدند "محیط زیست ارثیه ما نیست بلکه امانت فرزندان ماست "و باید از آن صیانت شود و پیشنهاد می شود جهاد کشاورزی با اعطای تسهیلات و کمکهای مالی خسارت کشاورزان عزیز را جبران کند تا بخشی از مشکلات آنها برطرف شود.
با سپاس
دکتر علی دانائی
دکترای تخصصی آمایش کیفیت محیط زیست



پی نوشت:
جذابیت های تالاب برم الوان -برم المان
این تالاب در موقعیت جغرافیایی N310034 E501428 بخش سرآسیاب یوسفی، شهرستان بهمئی، استان کهگیلوییه و بویراحمد و حدود 40 کیلو متری شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی  قرار دارد. مساحت آن 15 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا 1100 متر، عمق آن حداقل 12 و حداکثر 30 متر و میزان کدورت 2.2 گرم بر لیترآب است. وجود درختچه‌ها و درختان طبیعی از جمله بادام کوهی و بلوط روی تپه‌های اطراف، همواری زمین های حاشیه تالاب، وجود ماهی کپور و... شرایط بسیار خوبی برای این تالاب به وجود آورده است.
حاشیه این تالاب دارای پوشش گیاهی انواع نی، گز، زالزالک، خارشتر، پسته‌وحشی، بادام کوهی و سایر گونه‌های نادر گیاهی است.
تالاب برم المان به دلیل وجود آب دائمی، چشمه ساران آب الوان، جاده آسفالت، و برخی تاسیات رفاهی گردشگران هرساله بالاخص در ایام نوروز گردشگران بسیاری از این محل دیدن می نمایند.
شیب تند دیواره‌ها و عمق زیاد تالاب در حاشیه و داخل تالاب، گیاهان آبزی وجود ندارد اما با توجه به میزان کدورت 2.2 گرم بر لیترآب، تالاب از پلانکتون‌های گیاهی و جانوری غنی است که تقریباً 99 درصد پلانکتون‌های جانوری را کالانوئید و یک درصد آنها را دافنی تشکیل می‌دهد. ماهی کپور در این تالاب به وفور وجود دارد.
در خصوص وجه تسمیه برم الوان می می گویند به دلیل رنگ برم یا تالاب می باشد. ولی برخی پژوهشگران چون احمد اقتداری معتقدند نام اصلی آن برم المان است و ریشه در تاریخ الیمائی بهمئی  دارد.و در رابطه با چگونگی پیدایش دریاچه بومیان محلی افسانه ای را سینه به سینه روایت نمودند
شهرستان بهمئی به مرکزیت لیکک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد است. لیکک در263 کیلومتری یاسوج مرکز این استان  و 43 کلیومتری شهرستان بهبهان استان خوزستان قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


ارشد دوران خدمت دکتر
|
Iran
|
1397/10/28 23:58
  +0

  -0
پاسخ
دکتر چه خبر کجایی دلم واست ایقد. شد

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*