اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265892
تاریخ انتشار: 1397/10/30 15:34
بهره برداری مناسب و درست از منابع طبیعی و کشاورزی در حوزههای آبخیز، تقویت پوشش گیاهی و کاهش زیان سیل های ویرانگر ، تغذیه سفره های آب های زیرزمین و افزایش تولید محصول از جمله این مزایا هستند

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، با حضور یزدانپناه مدیر آموزش و ترویج مشارکت های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان و هیئت همراه،  نشست هم اندیشی تحلیل دست اندرکاران برون سازمانی طرح تسهیل گری و توانمند سازی جوامع محلی حوزه های آبخیز شهرستان باشت در محل بخشداری  این شهرستان برگزار شد.


در این نشست  مهرداد انبازپور بخشدار مرکزی،  سید مجید محمدی بوستان،نارکی نماینده تشکل های مردم نهاد شهرستان های گچساران و باشت، رؤسای جهاد کشاورزی منابع طبیعی، میراث فرهنگی،آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای، دامپزشکی، محیط زیست، رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی، دهیاران تابعه، رؤسای شوراهای اسلامی بخش مرکزی حضور داشتند، مهرداد انبازپور بخشدار مرکزی در سخنانی با تشریح اهداف برگزاری این جلسه اظهار داشت: این نشست به منظور مدیریت جامع طرح های حوزه های آبخیزداری است .
وی با اشاره به خشکسالی های اخیر در شهرستان باشت ، ابراز داشت: چندسالی است که خشکسالی در کشور و استان و به تبع آن شهرستان باشت شروع شده و به دلیل بارش های کم و زیاده روی در مصرف آب در بخش های صنعتی و کشاورزی شاهد کاهش سطح آب سفره های زیر زمینی و ذخایر آب بوده ایم.
انبازپور ادامه داد: به دلیل مصرف بی رویه در استفاده از آب متأسفانه در تابستان گذشته شاهد مشکلات فراوانی بودیم به گونه ای که این مشکل به وضوح لمس شد و برخی از روستاها هر 20 روز یکبار از آب مصرفی برخوردار می شدند.
بخشدار مرکزی باشت احداث حوزه های آبخیزداری در شهرستان در سالهای گذشته را یکی از دلایل جلوگیری از اثرات بی آبی در باشت اعلام کرد و افزود: در سنوات گذشته طرح آبخیزداری در منطقه تنگ تیز و طرح های دیگری در سطح شهرستان ایجاد شده که جای بسی تقدیر دارد.
انبازپور با اشاره به مزیت های احداث طرح های آبخیزداری در این شهرستان ابراز داشت: بهره برداری مناسب و درست از منابع طبیعی و کشاورزی در حوزههای  آبخیز، تقویت پوشش گیاهی و کاهش زیان سیل های ویرانگر ، تغذیه سفره های آب های زیرزمین و افزایش تولید محصول از جمله این مزایا هستند.
وی با اشاره به اهمیت احداث طرح های حوزه آبخیز در شهرستان ، گفت: در هنگام بارندگی مقدار زیادی از آب ها در زمین نفوذ کرده و تعدادی نیز به صورت سیلاب و روان آب از استفاده خارج می شوند که می طلبد با اجرای طرح های آبخیزدرای از سرعت خروج روان آبها و همچنین مهار آب های سطحی اقدام کرد.


بخشدار مرکزی باشت تصریح کرد: با توجه به بارش های خوب در سال جاری اجرای به موقع طرح های آبخیزداری نقش مهمی در حفظ آب و پیشگیری از سیلاب های مخرب دارد که این مهم نیازمند همکاری مردم، تشکل های مردم نهاد و شوراها و دهیاران دارد.
گفتنی است در این نشست مواردی مانند  جلب مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت مردم جهت مدیریت پروژهای آبخیزداری به منظور تقویت سفره های زیرزمینی، کنترل رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهای و .... ،  توانمند سازی جوامع محلی جهت ارتقاء شاخص آبخیزداری در حوزه های آبخیز شهرستان باشت،  آگاه سازی مردم جهت راه اندازی مشاغل وابسته به مراتع و جنگل مثلا کاشت گیاهان داروئی، راه اندازی مشاغل خانگی و غیره به منظور جلوگیری از تخریب مراتع و جنگل ها و حوزه های آبخیز شهرستان  در حاشیبه جلسه در خصوص تخریب منابع طبیعی بویژه قطع درختان بلوط حوزه باشت توسط افراد سودجو و بومی پیش بینی تمهیدات لازم بحث و تبادل نظر شد و راهکارهای لازم ارائه شد.
خبرنگار/فتح الله پوران پور

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*