اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265899
تاریخ انتشار: 1397/10/30 21:17
در دهه های گذشته حتی پنج هزار متر مکعب آب از رودخانه کارون در اهواز قابلیت عبور داشته است افزود: ساخت انواع سازه ها در محدوده بستر و حریم رودخانه و زیرکشت بردن زمین های کشاورزی سبب شده با جاری شدن سیلاب کم قدرت، شاهد بروز خسارت به این زمین ها باشیم.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: دبی(حجم آب) رودخانه کارون در مقطع اهواز به دنبال بارندگی های چند روز گذشته در بالادست به یک هزار و 98متر مکعب در ثانیه رسید.

هوشنگ حسونی زاده افزود: بخش مهمی از افزایش حجم آب رودخانه کارون ناشی از رهاسازی آب سد دز در شمال خوزستان است که هم اکنون به اهواز رسیده است.
وی با بیان اینکه دبی آب کارون در سال های اخیر به جز سیلاب فروردین سال 1395 سابقه نداشته است گفت: بارش ها در همه حوضه های آبی خوزستان در مقایسه با 12سال گذشته که با خشکسالی شدید رو به رو بوده ایم بسیار بهتر بوده است.
به گفته حسونی زاده رهاسازی آب سد دز با هدف مدیریت بهتر مخزن سد و آمادگی بیشتر برای مهار سیلاب های پیش رو در ششم بهمن است که بر اساس تصاویر ماهواره ای ، بارش ها در این زمان در خوزستان و مناطق بالادست گسترده و سنگین خواهد بود صورت می گیرد.
وی گفت: برخی از مناطق بالادست رودخانه کارون که هم اکنون در معرض سیلاب قرار گرفته اند قبلا در حریم این رودخانه بوده اند ولی در سال های اخیر این زمین ها در معرض سیلاب قرار گرفته اند که برخی تصور می کنند بروز سیلاب باعث تخریب این زمین ها شده است.
وی با بیان اینکه در دهه های گذشته حتی پنج هزار متر مکعب آب از رودخانه کارون در اهواز قابلیت عبور داشته است افزود: ساخت انواع سازه ها در محدوده بستر و حریم رودخانه و زیرکشت بردن زمین های کشاورزی سبب شده با جاری شدن سیلاب کم قدرت، شاهد بروز خسارت به این زمین ها باشیم.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به بارندگی های بسیار مناسب در سال آبی جاری گفت:به برکت بارش های مناسب ، کارون وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده و بخشی از نگرانی ها برای تامین آب کشاورزی و آشامیدنی خوزستان در تابستان آینده برطرف شده است.
حسونی زاده با اشاره به اینکه هنوز مخازن سدهای شهیدعباسپور ، گتوند علیا ، کارون سه ، کرخه و مارون به مرحله سرریز نرسیده اند افزود: رهاسازی آب کرخه به میزان 300متر مکعب در ثانیه در روزهای اخیر که حجم زیادی از سیلاب وارد مخرن شده شروع شده و احتمالا به 400متر مکعب در ثانیه افزایش یابد.

** وضعیت مناسب آب حوضه رودخانه جراحی
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارندگی های مناسب در حوضه رودخانه جراحی در خوزستان که سال های گذشته با بحران شدید رو به رو بود ، نیز به این رودخانه جان دوباره ای بخشیده است.
وی ادامه داد: کاهش آب و خشک شدن کامل این رودخانه در 2 سال اخیر ، تامین حقابه تالاب شادگان را با مشکلات زیادی رو به رو کرد ولی امسال سرازیر شدن حجم زیادی از سیلاب های رودخانه جراحی به تالاب شادگان ، این تالاب را از خطر بحران زیست محیطی نجات داد و هم اکنون آب به بیش از 50 درصد تالاب رسیده است.
حسونی زاده به وضعیت حوضه رودخانه کرخه نیز در سال آبی جاری اشاره کرد و افزود:هم اکنون 3.8میلیارد مترمکعب آب در پشت سد کرخه ذخیره سازی شده و در صورت ورود 600میلیون متر مکعب آب این سد به مرحله سرریز خواهد رسید.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: ورود چند سیلاب موثر به تالاب هورالعظیم سبب شده بالای 78درصد بخش ایرانی این تالاب آبگیری شود.

** هشت میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی سدهای حوضه کارون
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: تا رسیدن به سرریز شدن آب سدهای حوضه کارون (شهید عباسپور ، گتوند علیا و کارون سه) هشت میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی وجود دارد.
حسونی زاده افزود: ظرفیت سد مارون بهبهان در 180کیلومتری جنوب شرقی اهواز به میزان یک میلیارد و273میلیون متر مکعب نیز تکمیل شده ولی آب سد رهاسازی نشده است.
به گزارش ایرنا ظرفیت نهایی ذخیره سازی سدهای بزرگ خوزستان حدود 22میلیارد متر مکعب است ولی در سال های گذشته به ویژه سال آبی گذشته،به دلیل خشکسالی و کمی بارندگی ها ، بیشتر سدهای خوزستان با کاهش شدید آب روبه رو بودند.
پیش بینی شده همه سدهای خوزستان به برکت بارش های پیش رو تا پایان سال 1397 به مرحله سرریز برسند.
6065/



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*