اخبار عمومی
اعلام وصول 2
266021
تاریخ انتشار: 1397/11/16 16:42
تنها کارخانه ریسندگی باقی مانده خوزستان در کوت عبدالله متعلق به دوره پهلوی و با مساحت 30 هکتار، تخریب شد.

عصرجهان-تخریب کارخانه ریسندگی کوت عبدالله در حالی بدون اطلاع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، فرمانداری شهرستان کارون و اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون صورت گرفت که پرونده مقدماتی ثبت ملی آن بنا تهیه شده بود و این اتفاق باعث رنجش و اعتراض اداره میراث فرهنگی و دوستداران این حوزه شد.


مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: من از مسیر آبادان به سمت اهواز در جاده ساحلی شرقی در تردد بودم که متوجه شدم سالن های جنوبی کارخانه ریسندگی کوت عبدالله در حال تخریب هستند.
وی افزود: مراتب را سریعا با رئیس میراث فرهنگی شهرستان کارون در میان گذاشتم و خواهان پیگیری این موضوع شدم؛ حتی پیش تر در گفت و گو با فرماندار شهرستان کارون وضعیت بلاتکلیف کارخانه رسیندگی را یادآور شدم که ایشان اعلام کردند در حال مذاکراتی با مالک برای بهره برداری متناسب همراه با حفظ بنا هستند ولی تاکنون به توافق نرسیده اند.
این فعال میراث فرهنگی درباره انگیزه های تخریب این بنا گفت: متاسفانه روز گذشته در حال سفر به روستاهای شرق کارون بودم که با تخریب کلیه سوله های کارخانه ریسندگی کوت عبدالله به عنوان تنها کارخانه نساجی باقی ماند در خوزستان و یکی از میراث های مهم صنعتی باقی مانده در این استان مواجه شدم. این در حالی است که تخریب از شب هنگام آغاز شده بود.
گهستونی ادامه داد: تا مدتی قبل از شروع جنگ فعالیت داشته که بعد از آن به علت اتمام کار و فرسودگی کارخانه تعطیل شد در زمان جنگ به عنوان تاسیسات از آن استفاده می شد. پس از جنگ نیز در اختیار یک نهاد نظامی قرار می گیرد و ظاهرا بعدها به بخش خصوصی فروخته می شود.

این فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: براساس گفته کارشناسان میراث فرهنگی مطالعه پژوهش و حتی گزارشی تاکنون از کارخانه نساجی صورت نگرفته و یا به شکل پراکنده بوده است و برای آن حریمی تعریف نشده است.
وی گفت: موقعیت قرارگیری کارخانه ریسندگی کوت عبدالله که گفته می شود 200 میلیارد تومان ارزش آن است در مجاورت رودخانه کارون، جاده ساحلی، قرارگیری در مجاورت فرمانداری شهرستان، قرار گیری در مسیر شهری جاده اهواز آبادان قرار دارد و می توانست این بنا را با حفظ مالکیت بنا و ارزش های صنعتی آن به یک مکان فرهنگی تبدیل کند.
گهستونی یادآور شد: وجود سالن های پراکنده در محیط شیب سقف‌ها نشان از صنعتی و کارگاهی بودن محیط دارد و سرپوش سوله های آن ایرانی است و سفال های قدیمی استفاده شده است.
این فعال میراث فرهنگی درباره دیگر مشخصات اثر، گفت: موقعیت صنعتی و کاربری کارخانه نساجی کوت عبدالله و البته سقف و شیروانی های مجموعه به لحاظ هندسی و نوع ریتم آن از نکات برجسته اثر محسوب می شد.


وی درباره نوع بهره برداری اثر بیان کرد: این بنا در قبل کارگاه نساجی بوده، ولی بعدها به عنوان انبار از آن ایستفاده می شد. از آنجایی که نقش صنعتی خوزستان در کشور مساله ای مشهود است، نشان دادن و حفظ مکان‌هایی که علاوه بر قدمت اهواز به قدمت این ویژگی بارز شهر کمک کند ضروری و حائز اهمیت به نظر می رسد.
لازم به ذکر است، در پی تخریب دور از قاعده و عرف کارخانه ریسندگی کوت عبدالله، اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون شکوائیه ای تهیه برای مراجع رسمی ارسال کرد که فعلا پروژه تخریب به طور موقت، متوقف شده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*