اخبار عمومی
اعلام وصول 2
266049
تاریخ انتشار: 1397/11/19 21:46
در گفتگو با بهمن محمدی عنوان شد؛
مرکز فعالیتهای انقلاب وبقولی ستاد فرماندهی انقلاب در روستای ایدنک بود بعد از ایدنک سراسیاب و مالملا بود.رهبر نهضت در منطقه لنده بعهده حجه السلام سید بمونی صالحی زاده بود که کلیه تصمیمات در ایدنک گرفته می شد

عصرجهان-روز های پیروزی انقلاب اسلامی و دهه پر فروغ فجر ماندگارترین دوران در تاریخ ایران و به نوعی عید پیروزی انقلاب اسلامی به ملتی است که همواره در راه بدست آوردن آزادی و استقلال از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

انقلاب اسلامی معجزه ای الهی بود و به دست بزرگ مردی از سلاله پاک رسول خدا (ص) به انجام رسید و چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را به خود خیره کرد.

بدون شک افراد زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی تاثیرگذار بودند که نمونه ها و مصادیق زیادی در سطح کلان و خرد آن در جامعه نقش داشتند که شهرستان لنده نیز این افراد نقش مهمی در روشنگری مردم برعهده داشتند که به مناسبت دهه پر فروغ فجر امروز به سراغ یکی از افراد تاثیرگذار در روزهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی رفتیم تا بخشی از جزئیات را از زبان وی و برای اولین بار بخوانیم.

بهمن محمدی یکی از تاثیرگذارترین افرادی بود که همراه با حجت الاسلام سید بمونی صالحی زاده از روحانیون مبارزی بود که بیشترین سهم را در روشنگری مردم در شهرستان لنده برعهده داشت.

لطفاً خودتان را معرفی نمایند؟

به بنام خدا، بهمن محمدی هستیم، متولد لنده، دانشجوی ارشد رشته مدیریت اجرائی. ساکن فعلی شهرستان لنده.

از فعالیت های روز های آغازین انقلاب بگویید؟

فعالیت های انقلابی در منطقه ما با توجه به محرومیت در زمان انقلاب هم از حیث رسانه های شنیداری و نبود رسانه های دیداری قابل قیاس با شهرهای بزرگ نبود ولی به عنایت خدای متعال وتاثیر قیام امام بر فکر وروان همه ملت به سرعت برق تمام پیامها واطلاعیه های امام در اولین فرصت به اینجا ها توسط روحانیون وغیره می رسید.

عمده فعالیت ها از چه روستاهای در لنده آغاز شده است؟

عمده اولین فعالیت های دانش آموزان ورودی به دبیرستان در اوایل انقلاب بودیم بزرگترین تاثیر را بر راهپیمائی ها داشتیم

مرکز فعالیتهای انقلاب وبقولی ستاد فرماندهی انقلاب در روستای ایدنک بود بعد از ایدنک سراسیاب ومالملا بود.

این فعالیت ها با هدایت ورهبری چه کسی در منطقه صورت می گرفت؟

رهبر نهضت در منطقه لنده بعهده حجه السلام سید بمونی صالحی زاده بود که کلیه تصمیمات در ایدنک گرفته می شد

با توجه به نبود زیر ساخت مثل جاده ونبود وسایل نقلیه شبها باتفاق تعداد چهار نفر از دوستان که یکی دوتا از آنها در قید حیات نیستند بوسیله ماشین پنج تن بنام کمپرسی به ایدنک و برای راهپیمایی وسایر برنامه ها در ایدنک به کمک کردیم مهربان وبا مدیریت سید بمونی اقدام میکردیم.

شیوه فعالیت های شما چگونه بود؟

کم کم نزدیک بهمن ۵۷ فعالیتها به مدارس کشیده شد که تنها کسی که کمک میکرد معلمی بنام رزاز بود که سپاه دانشی بود که در راهنمایی درس می داد وبسیار انقلابی می گفت وعمل میکرد خصوصاً در بحث تغذیه که زمان شاه می دادند آشکارا سخنرانی می کرد و همه راهپیمائی هایی که انجام میدادیم از مدرسه راهنمایی شروع وبه راهنمایی وی انجام می شد یاد آوری کنم در لنده فقط راهپیمایی از مدرسه شروع می شد ولا غیر .

چه روزی این فعالیت ها به اوج خود رسید؟و اولین شعار مرگ بر شاه از کجا آغاز شد؟

درآخر دی ماه ۵۷ بود که فکر کنم مصادف بود با محرم الحرام یک شب بنام سینه زنی از روستای مالملا به روستای قدیم سراسیاب رفتیم در مسجد سید بمونی سخنرانی کردند تعدادی از ایدنک هم آمده بودند. از لنده هم کاروانی هم آمده بودند بعد از سخنرانی با مداحی نعمت اله میرزایی شروع شد.

در همین زمان آقای ....بعنوان نماینده ژاندارمری در جمع حاضر شد به محض ورود ایشان من به اتفاق تعدادی از دوستان با هدایت کریم مهربان اولین مرگ بر شاه را آغاز کردیم . آن مامور بشدت برآشفت که باعث شد همه مردم علیه وی  وارد عمل شوند که با وساطت ریش سفیدان  ایشان به گروهان لنده بر گشت.

از آن شب کمپریس حامل ما کنترل می شد واجازه جابجایی کسی را نداشت وحتی راننده آن سید عزیز هاشمی که دوست سروان عرفانی فرمانده وقت گروهان بود  مورد بازخواست قرار گرفت وتعهد ازش گرفتن که کسی را به ایدنک ویا سراسیاب جابجا نکند.

شروع راهپیمایی ها از کی در لنده آغاز شد؟

بعد از علنی شدن مرگ بر شاه ما در مدرسه برنامه ریزی کردیم که صبح راهپیمایی را شروع کنیم لذا اولین راهپیمایی را از جلو مدرسه فارابی تا شهرداری قدیم شروع کردیم و قرار بود به تنها مسجد ختم شود که در محل نزدیکی  مسجد تعاونی قدیم مورد هجمه نیروهای ژاندارمری قرار گرفتیم که باعث زخمی شدن تعدادی گردید و بقیه متواری شدند. این شیوه تا بیست دوم بهمن ادامه داشت.

چه شعارهایی در روزهای آغازین انقلاب مردم سر می دادند؟

 لازم است یاد آوری کنم در نزدیکی های پیروزی انقلاب که بختیار نخست وزیر شد عده ای (ملی گراها )در کشور دنبال منحرف کردن انقلاب بودند بجای شعار این است شعار ملی خدا، قرآن، خمینی.شعار این است شعار ملت ما: خدا، قرآن، محمد را مطرح کرده وترویج میکردند.

در لنده هم قریب بیست نفر یک روز ساعت ده صبح با در دست داشتن تمثال مشابه پبامبر(ص) ویک جلد قرآن در دست داشته و از جلو فلکه فعلی شروع کردند وتا جلو بخشداری آن زمان آمده و بر گشتند وشعار میدادند این است شعار ملت: خدا، قرآن، محمد.

که صبح همان روز ما مقابله کردیم وبا جمعیت زیاد راهپیمایی را شروع وشعار میدادیم این است شعار ملی خدا، قرآن، خمینی البته من شعار گو بودم.

البته در انقلاب همه سهیم بودند حتی همان سازمان منافقین هم ولی هرکسی به سمتی میخواست انقلاب را منحرف کنه که وجود عظمت امام وشخصیت کاریزمای ایشون همه مسیرهای انحرافی را بسته بود.

وضعیت خدمات قبل و بعد از انقلاب در لنده چگونه بود؟

پیش از انقلاب در این منطقه تنها خود مرکز بخش لنده اول برق موتوری بعد برق بسیار ضعیفی داده شد وآب لوله کشی از چاه نیمه عمیقی که احداث شد تامین می شد جمعیت خود لنده حداکثر به صد خانوار تجاوز نمی کرد.

بغیر از لنده که یک جاده خاکی داشت هیچ روستایی نه برق ونه آب ونه جاده نداشتند محرومیت به اندازی ای بود که نمی توان بیان کرد.

بعد از انقلاب خدمات زیادی انجام شد که اصلا قابل مقایسه نبود ونیست ولی عمق محرومیت چنان زیاد بوده که هنوز هم نیاز به پیگیری واقدام هست.

وضعیت ادارات قبل و بعد از انقلاب چگونه بود؟

قبل از انقلاب هیچ گونه خدماتی به درستی به مردم داده نمی شد اداره ای که حلال مشکلات مردم بود وجود نداشت ولی بعد از انقلاب ادارات خدمات رسان در لنده تشکیل شد از جمله نهضت سواد آموزی، جهاد سازندگی ،کمیته امداد، بهزیستی ،بسیج ، سپاه و سایر ادارات که بنده  میتوانم ادعا کنم بنیان گزار همه آنها بودم یا در تشکیل آنها تاثیر زیادی داشتیم.

در چهل سالگی انقلاب ثابت شده مردم از مسئولین برای حفظ نظام بهتر وجلوترهستند پس مسئولین خود را همراه مردم کنند و به مسیر اصلی برگردند وهر کدام نمی تواند از جریان وحرکت انقلاب خود را خارج کند تا اخراج نشده.

کلام آخر:

شاه: شاهی خود فروخته ووابسته صد درصدی به امپریالیسم.

روزهای انقلاب: روزهای همرا با التهاب وجوشش وخروش همراه با آتش وخون وغلیان احساسات.

امام خمینی(ره): صبور، دور اندیش، جذاب، دارای مقبولیت جهانی ،قاطع ،مطمئن به پیروزی،ودارای سکینه خاص.

 مردم اول انقلاب: اطمینان واعتماد به رهبر .امید به تحول وتامین نیازهای مادی ومعنوی .ومتکی به ایمان بخدا وهم دل وواحد.

سید بمونی صالحی زاده: روحانی مبارز با فساد و.پاک .قاطع. وبی الایش وتاثیر گذار

انقلاب: انقلاب بهترین وبزرگترین انقلاب دنیا .باعث تغییر وتاثیر در جهان.

از همکاری و همراهی شما  و از این وقتی که به ما دادید صمیمانه قدردانی می کنیم و امیدواریم در تمام مراحل زندگیتان موفق و پیروز باشید.

منبع/خبر لنده


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*