اخبار عمومی
اعلام وصول 2
266058
تاریخ انتشار: 1397/11/22 00:25
آیت‌الله مکارم شیرازی: بانک‌ها با وضعیتی که ایجاد کرده‌اند، مردم را بیچاره کرده و به خاک سیاه نشانده‌اند؛ به اسم تسهیلات قرض‌الحسنه و به جای این‌که چهار درصد کارمزد برای طول دوره بازپرداخت تسهیلات دریافت کنند، هر سال ۴ درصد دریافت می‌کنند و در پایان سال پنجم بیست درصد سود از باقی‌مانده از مردم دریافت می‌کنند، این رباخواری آشکار است که به نام قرض‌الحسنه انجام می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی، آحاد ملت را به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن فراخواند و گفت: مردم با حضور پرشور در راهپیمایی ثابت می‌کنند علی‌رغم مشکلاتی که دارند و نسبت به آن اعتراض هم می‌کنند، اما عملاً به اسلام، انقلاب و ارزش‌ها وفادار هستند و کاری نمی‌کنند که دشمن خوشحال شود.
به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) در مجلس سوگواری که با حضور اقشار مختلف مردم و علما و روحانیون در مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع) برگزار شد، به تبیین فضائل و مناقب حضرت صدیقه طاهره (س) پرداخت.
وی با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم اربعین و ایام شهادت حضرت زهرا (س) طی سالیان اخیر، این مساله را توفیقی برای مسلمانان و شیعیان جهان دانست و با بیان این‌که حضرت زهرا (س) فضائل بسیاری دارند، عنوان کرد: حتی در کتب اهل سنت نیز روایات زیادی درباره فضائل حضرت زهرا (س) آمده است.
مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از صحیح بخاری «أَمَا تَرْضَیْنَ أَنْ تَکُونِی سَیِّدَةَ نِسَاءِ أَهْلِ الجَنَّةِ، أَوْ نِسَاءِ المُؤْمِنِینَ» و روایتی دیگر با مضمون مشابه از مستدرک الصحیحین از منابع اهل سنت، تصریح کرد: فضائل آن حضرت به گونه‌ای است که اهل سنت و حتی کسانی که به ایشان علاقه‌ای نداشتند نیز به آن اذعان دارند.
وی اضافه کرد: در میان فضائل حضرت زهرا (س) خطبه‌های حضرت جایگاه ویژه‌ای دارد، خطبه معروف ایشان که به نام فدکیه شهرت یافته یک هفتم آن درباره فدک است، در این خطبه مسائل زیادی از جمله توحید، نبوت، امامت، مسائل سیاسی زمان و ترویج اسلام مطرح شده است.

وی اضافه کرد: حضرت صدیقه طاهره (س) در این خطبه فصیح ترین و بلیغ‌ترین عبارات را به‌کار برده‌اند، این خطبه بسیار بابرکت است و اگر کتب و شرح‌های متعدد درباره آن نوشته شود بجاست؛ چرا که در طول تاریخ همین خطبه‌ها بود که شیعه را حفظ کرد.
مکارم شیرازی افزود: یکی از تفاوت‌های شیعه و اهل سنت این است که ما احکام را تابع مصالح و مفاسد می‌دانیم؛ ائمه معصومین (ع) حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) مصالح و مفاسد را بیان کردند و دخت نبی گرامی اسلام نیز در خطبه معروف خود حدود بیست حکم و مصالح و مفاسد آن را بیان کردند.
وی با اشاره به فرازی از آن خطبه به تبیین برکات انفاق در جامعه پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین فواید انفاق در جامعه این است که روح انسان را پاک می‌کند، انفاق صفت‌های رذیله ای همچون بخل، حرص، حسد و وابستگی به دنیا را از وجود انسان دور می‌کند.
مکارم شیرازی با استناد به آیه شریفه «مَثَلَ الذِین ینفِقُونَ أَموَالَهُمْ فی سبیل اللّهِ کمَثَلِ حَبّةٍ أنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَةٍ مِائةُ حَبَّةٍ واللّهُ یضاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ واللّهُ واسعٌ علیمٌ» یادآور شد: انسان با انفاق پرورش پیدا می‌کند؛ انفاق قبل از اینکه در دست انسان نیازمند قرار گیرد، در دست خداست و خیرش در وهله اول عاید انفاق کننده می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم توجه به انفاق در جامعه اسلامی، گفت: الان در شرایط سختی هستیم و با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم عده‌ای از مردم شرایط بسیار سختی دارند و باید به آنها کمک کرد.
مکارم شیرازی تحریم‌های خارجی، بی‌انصافی برخی تجار و کسبه و بی‌تدبیری‌ها و عدم مدیریت صحیح را از جمله عوامل بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور دانست و با انتقاد از سیستم بانکی کشور، تصریح کرد: بانک‌ها با وضعیتی که ایجاد کرده‌اند، مردم را بیچاره کرده و به خاک سیاه نشانده‌اند؛ به اسم تسهیلات قرض‌الحسنه و به جای این‌که چهار درصد کارمزد برای طول دوره بازپرداخت تسهیلات دریافت کنند، هر سال ۴ درصد دریافت می‌کنند و در پایان سال پنجم بیست درصد سود از باقی‌مانده از مردم دریافت می‌کنند، این رباخواری آشکار است که به نام قرض‌الحسنه انجام می‌شود.
مکارم شیرازی عنوان کرد: ما چهل سال از انقلاب را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون در حساس‌ترین شرایط هستیم، اگر مردم متحد نباشند و مسئولان هوشیارتر و بیدارتر از گذشته در مقابل تحریم‌ها قد علم نکنند و استقامت نکنند، دچار مشکل می شویم.
وی اضافه کرد: به همه عرض می‌کنیم در این شرایط سخت دست به دست هم دهند تا از مشکلات عبور کنیم، در گوشه و کنار مشکلات فراوان است و اگر یک دل باشیم و در مقابل فشارها و مشکلات پایداری داشته باشیم و با تدبیر عمل کنیم از این بحران‌ها گذر خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی افرادی که تمکن مالی دارند و نیز خیرین محترم باید به کمک نیازمندان و محرومان بشتابند تا باری از مشکلات برداشته شود.
مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود آحاد ملت را به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن فراخواند و گفت: همه می‌دانیم که در کشور مشکلاتی داریم و البته این مشکلات قابل حل است؛ آمریکایی‌ها با تحریم‌های ظالمانه می‌خواهند مردم را آزمایش کنند که آیا تحریم‌ها مردم را از انقلاب‌شان دور ساخته یا نه؟ و مردم با حضور پرشور در راهپیمایی ثابت می‌کنند علی‌رغم مشکلاتی که دارند و نسبت به آن اعتراض هم می‌کنند اما عملاً به اسلام، انقلاب و ارزش‌ها وفادار هستند و کاری نمی‌کنند که دشمن خوشحال شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*