به گزارش خبرآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی امروز به این سئوال پاسخی صریح داد و اتهاماتی که در حوزه دلار به بانک مرکزی وارد است را پاسخ داد.

چندی پیش وقتی بانک مرکزی توانست با دریافت اختیاراتی ویژه بازار ارز را مدیریت کند، قیمت دلار ریزشی شدید را آغاز کرد. قیمت‌ها لحظه به لحظه می ریخت و بانک با دستور بانک مرکزی وارد عمل شدند تا موقعیت خرید ارز از مردم را در دستور کار قرار دهند. اقتصادی که روی ارز ۱۹ هزار تومانی را دیده بود حالا انتظار ریزش قیمت ها به محدوده کمتر از ۱۰ هزار تومان را می کشید.

 قیمت ارز اما در حال حاضر در کانال یازده تا دوزاده هزار تومان نوسان می کند و کم نیستند شمار کسانی که معتقدند اتفاقا بانک مرکزی خود مانعی بر سر راه ریزش قیمت ها محسوب می شود.

پست همتی درباره ابهامات ارزی

 همتی که امروز در راهپیمایی بیست و دوم بهمن با برخی از راهپیمایان همراه شده و به سئوالاتشان پاسخ داده است، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام پست کوتاهی در این خصوص منتشر کرد. وی گفته است : امروز توفیق حضور در میان خیل عظیم مردم عزیز را پیدا کردم که به خاطر چهلمین سالگرد انقلاب به صحنه آمده بودند.

 ده‌ها نفر از راهپیمایان، با دیدن حقیر، ابراز لطف کرده و موجبات توضیحات زیر را فراهم ساختند. عموما نسبت به حقیر و عملکرد بانک مرکزی در این دوره سخت، ابراز محبت کرده و قدردان بودند. انصافا قوت قلبی بود جهت ادامه راه.

در این ادامه این پست آمده است: "سئوالی در ذهن برخی بود که درسته بانک مرکزی نمی خواهد قیمت دلار پایین بیاید؟ گفتم نعوذباله. مگر ممکنه؟

برای بانک مرکزی در کنار تقویت ارزش پول ملی، ثبات در بازار و ممانعت از نوسان نیز مهم است ولی این بدان مفهوم نیست که از کاهش نرخ ممانعت کرده یا در پی افزایش آن باشیم. "

در بخش دیگری از این پست همتی با اشاره به موضوعات دیگر مورد بحت اعلام کرد : "تاکید داشتند که تلاش بیشتری برای کاهش نرخ دلار بشود. گفتم من هم معتقدم نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد. "

سخنان اخیر همتی اما به نظر می رسد بیانگر تصمیمات تازه در بازار ارز ایران است. اتفاقاتی که می تواند جهت حرکت ارز را در بازار دستخوش تغییر نماید.

 قیمت ارز دی ماه سال گذشته روند افزایشی خود را آغاز کرده است. امروز به  رغم کنترل بهای ارز در محدوده ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان، همچنان قیمت ها نسبت به سال گذشته افزایشی چشمگیر را نشان می دهد.

 همتی که از ابتدای فعالیت در قامت ریاست کلی بانک مرکزی تلاش کرده است ابزارهای و اختیارات لازم برای کنترل بازار ارز را در دست بگیرد حالا از غیر واقعی بودن قیمت ارز در بازار سخن می گوید. این بدان معناست که تغییرات قیمتی در راه خواهد بود.