اخبار عمومی
اعلام وصول 2
266087
تاریخ انتشار: 1397/11/24 01:13
بالاخره ساز و کار مالی وعده داده شده اروپا محقق شد، هر چند که برای ایرانی ها کاملا راضی کننده نیست. اما مساله مهم تر در راستای مقابله با تحریمها، بخش نفت است؛ جایی که ایران از ابزارهای متنوعی برای مقابله با خطر بزرگتری برای اقتصاد خود، تلاش می کند و مهمترین این ابزارها «دفاع از طریق حمله» است، یعنی افزایش تولید نفت به جای کاهش آن.

حسين شعيتو در الاخبار نوشت: بالاخره ساز و کار مالی وعده داده شده اروپا محقق شد، هر چند که برای ایرانی ها کاملا راضی کننده نیست. اما مساله مهم تر در راستای مقابله با تحریمها، بخش نفت است؛ جایی که ایران از ابزارهای متنوعی برای مقابله با خطر بزرگتری برای اقتصاد خود، تلاش می کند و مهمترین این ابزارها «دفاع از طریق حمله» است، یعنی افزایش تولید نفت به جای کاهش آن.

در ادامه این مطلب آمده است: ایالات متحده به کمک عربستان سعودی، بر استراتژی «شوک نفتی» تکیه کرده است تا اقتصاد ایران را فلج کند؛ این راهبرد پیش از این، از سوی مملکت سعودی در برابر اتحاد جماهیر شوروی به کار گرفته شد؛ هنگامی که ریاض نقش اساسی را در کاهش بهای نفت در نیمه دهه هشتاد قرن گذشته ایفا کرد و همین مساله منجر به فروپاشی آن شد.

امروز، پس از کاهش ارزش ریال ایران و اجرایی شدن تحریمهای آمریکا، بحرانهای سختی دو بخش نفت و گاز در ایران را فرا گرفته است و این مساله، تهران را که از دولتهای اصلی تولید کننده نفت در جهان محسوب می شود، با موانع بزرگی مواجه کرده است.

در این رابطه، تحلیلگران ایرانی معتقدند که کشورشان راه حل های جایگزینی دارد و این بار، در سایه اختلاف نظر بین المللی در مورد خروج آمریکا از توافق هسته ای، به شکلی گسترده تر از قبل، می تواند از راه حل ها استفاده کند.

تهران برای اولین بار، در راستای در هم شکستن اراده آمریکا برای خفه کردن بازار نفت آن، راه فروش نفت در بازار بورس، به افرادی با هویت سری و از بخش خصوصی را در پیش گرفته است و این مساله، ماموریت ایالات متحده در نظارت بر فروش نفت ایران و متوقف کردن آن را دشوار می کند.

 اما حساب باز کردن ایران روی مقابله با طرح به صفر رساندن صادرات نفت ایران بر این اساس استوار است که ایران، نیازهای بازار جهانی را می شناسد. همانطور که محمد علی خطیبی، رئیس فعلی کمیسیون تعاملات نفتی با دولتهای خارجی و نماینده سابق ایران در اپک در گفتگو با الاخبار می گوید: محال است که صادرات نفت ایران به صفر برسد. امروز، با کاهش تولید نفت ونزوئلا، یکی از اعضای اپک و بحرانی شدن اوضاع بین آن و آمریکا، و کاهش ذخایر نفتی به طور کلی، در هیچ مکانی، نفت اضافی وجود ندارد، امری که باعث حفظ جایگاه ایران در زمینه صادرات جهانی نفت می شود.

با این حال، خطیبی اذعان می کند که چالشها اسان نخواهد بود؛ چرا که عملیات باجگیری آمریکا در جهان و منطقه ادامه دارد و هرگز متوقف نمی شود. حتی بعید نیست امریکا نسبت به إعمال تحریمهایی علیه مملکت سعودی نیز اقدام کند. بنابراین، آمریکا تلاش می کند در طول سالهای طولانی، به نفت دولتها دست پیدا کند و با فشار بر آنها برای افزایش تولید نفت، نقش ایران در بازار جهانی نفت را محدود کند.

اما ایا این فشارها موفق می شود؟ خطیبی تاکید می کند که آمریکا در حال فروش ذخایر نفت خام خود است و این مساله نشان دهنده ان است که دیگر تولید کنندگان نفت، بویژه روسیه و عربستان، شرایط افزایش تولید را ندارند.

پس از ورود تحریمهای جدید آمریکا به ماه دومش، و با وجود کاهش صادرات نفت ایران، تهران تصمیم دارد تولید نفت خود را افزایش دهد. تحلیلگران بر این عقیده اند که این افزایش، باری بر شانه دولت ایران نخواهد شد؛ چرا که کمبود جهانی نفت، قابل جبران نیست و در این شرایط، بازارهای جدیدی برای نفت ایران مهیا می شود؛ چه از طریق شرکتهای خصوصی و چه از طریق معامله با دولتهایی که به معافیت از تحریمها دست یافته اند.

مترجم: مریم نصرالهی-انتخاب



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*