اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2711
تاریخ انتشار: 1393/08/25 22:19
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با انتقاد از وضعیت بحران آب:
چنگلوایی با انتقاد از وضعيت بحران آب در برخي شهرهاي استان در كشت محصولات پاييزه، گفت: آب يكي از مهمترين نهاده‌هاي توليد است و اگر كشاورز آبي برای کشت در اختيار نداشته باشد، كشاورزي در استان معنايي ندارد.

عصرجهان - كيخسرو چنگلوايي در نشست خبري 24 آبان‌ماه كه در محل اين سازمان برگزار شد، اظهاركرد: در حال حاضر 98.5 درصد توليدات و محصولات زراعي و باغي استان وابسته به آب است و بين 1.5 تا 2 درصد توليدات زراعي و باغي استان به صورت ديم كاشته مي‌شود كه عدد قابل توجه و بالايي نيست.

وي افزود: بنابراين اگر بگوييم آب يك مساله حياتي و مهم براي اقتصاد كشاورزي استان است، اين گفته گزاف نيست.

چنگلوايي تصريح‌كرد: ‌براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار بر اين است که امسال كشت محصولات پاييزه در سطح 741 هزار هكتار انجام شود كه اين محصولات شامل گندم، جو، كلزا، چغندرقند، سبزي، صيفي و محصولات دائمي شامل درختان ميوه و نيشكر مي‌شود.

وي عنوان‌كرد: متاسفانه با وجود اين‌كه امسال سالي بحراني از نظر بارندگي نيست و بارندگي‌هاي امسال هم در سطح استان و هم در بالادست استان كه تامين‌كننده آب رودخانه‌هاي ما است، خوب بوده اما امسال براي نخستين‌بار با پديده ناميمون قطع آبياري در بعضي از حوزه‌هاي رودخانه‌اي شامل كرخه و مارون مواجه شديم كه در سال‌هاي گذشته سابقه نداشته است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان ادامه‌داد: هميشه بين ما و سازمان آب و برق خوزستان بحث‌هايي در زمينه ميزان آب قابل تامين و ميزان نياز آبي كه توسط ما اعلام مي‌شد، وجود داشت اما هيچ‌وقت اين مباحث به قطعي آب در حوزه‌ها منجر نمي‌شد اما هم‌اکنون قطعی آب باعث شده كه مراحل تهيه زمين و به تبع آبياري 200 هزار اراضي کشت پاییزه به تعويق بيافتد و خساراتي به توليد بالقوه محصولات وارد شود. در حال حاضر هنوز شهرستان شادگان فاقد آب است.

چنگلوايي گفت: عدم كشت 1500 هكتار چغندرقند در حوزه آبريز مارون به دليل عدم تامين به موقع آب براي آبياري اوليه جهت تهيه زمين، كاهش شديد سطح زيركشت كلزا در حوزه آبريز مارون به دليل عدم تامين به موقع آب در مرحله تهيه زمين و كاشت، خسارت شديد به نخليات به دليل کمبود آب و كيفيت نامناسب آن، از مشكلات اخير ما در بخش كشاورزي استان است.

وي بيان‌كرد: جاي تاسف است كه كشاورزان ما در شهرستان حميديه به دليل كمبود آب ناچار شدند از زه‌آب براي آبياري اراضي خود استفاده كردند.

چنگلوايي عنوان‌کرد:‌ مجموعه سازمان جهاد كشاورزي استان اعم از ستادي و مديران ادارات شهرستان‌ها هميشه همراهي و همكاري خوبي با سازمان آب و برق خوزستان در زمينه مديريت مصرف آب و رعايت تقسيم‌بندي سهميه آب در مناطق مختلف و اخذ آب‌بها داشته و اين همكاري‌ها استمرار خواهد داشت. به عنوان مثال در تابستان امسال با هماهنگي‌هاي به عمل آمده 30 هزار هكتار از سطح زيركشت شلتوك به عنوان يك گياه پر مصرف كاسته و كشت‌هاي ديگر كه آب كمتري نياز داشتند، جايگزين آن شد.

وي افزود: ما در زمينه حمايت از توليدكنندگان كشاورزي كوتاه نمي‌آييم و از ضرر بيشتر كشاورزاني كه چندين سال متوالي خسارت ديده‌اند جلوگيري می‌کنیم و هيچ‌گونه كاهش را در سطح زيركشت حتي در حوزه كرخه و مارون نمي‌پذيريم.

كشاورزي خوزستان فداي تامين برق ساير استان‌ها نشود

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت:‌ مديريت آب در استان بايد براساس دريچه‌هاي كشاورزي و نه براساس دريچه‌هاي نيروگاه‌هاي برق تنظيم شود و به عبارتي توليد كشاورزي خوزستان نبايد فداي تامين برق ساير استان‌ها شود.

وي بيان‌كرد: سازمان آب و برق براساس قراردادي كه با كشاورز منعقد مي‌كند موظف است حداقل 5 نوبت بحراني آبياري مورد نياز محصول گندم را تامين كند اما در بعضي مناطق مشاهده مي‌شود كه بيش از 2 نوبت تامين نشده است در حالی که هزینه 5 نوبت به عنوان آب‌بها از كشاورز اخذ مي‌شود.

چنگلوايي اظهاركرد: ‌سازمان آب و برق برای قطع آب شبكه‌هاي آبياري بايد با سازمان جهاد كشاورزي هماهنگي كند و اگر بارندگي در شهرستان‌های بالادست همچون بهبهان اتفاق مي‌افتد در شهرهايي مثل رامشير و شادگان به دليل شرايط اقليمي متفاوت، چنين اتفاقي نمي‌افتد.

وي افزود: در شهريورماه امسال برنامه سطوح و نياز آبي استان به مديريت بحران استان اعلام شد كه بعد از پيگيري، قرار شد 60 درصد آب مورد نياز كشاورزان حوزه كرخه و مارون تامين شود كه جهادکشاورزی با اين موضوع موافقت نكرد. از سوی دیگر در جلسه‌اي ديگر با تخصيص 80 درصدي آب اراضي اين حوزه موافقت شد اما در 29 مهرماه امسال امور آب سازمان آب و برق خوزستان به ما اعلام كرد كه تخصيص آب به میزان 60 درصد است و به عبارتي ادعا مي‌كنند كه توان تامين آب بيش از اين را ندارد.

چنگلوايي تصريح‌كرد:‌ در حال حاضر سطح زيركشت در حوزه كرخه و مارون نسبت به سال‌گذشته 39 درصد کاهش یافته و به عنوان مثال 20 هزار هكتار از اراضی زیرکشت گندم در دشت‌آزادگان به 11 هزار هكتار در سال جاري کاهش ‌يافته است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان بيان‌كرد:‌ در حال حاضر در حوزه كرخه و مارون 12 شهر استان شامل رامهرمز، ماهشهر، بهبهان، شادگان،‌ هويزه، گمبوعه و حميديه به دليل مشكل آب در شرايط بحراني قرار دارند.

وي گفت: ‌علاوه بر مشكل توليد محصولات كشاورزي، ما با مشكلات اجتماعي در حوزه كرخه و مارون مواجه خواهيم شد زيرا اين منطقه كشت تابستانه چندانی ندارند و از آنجايي كه كشاورزي، تنها راه معيشت آن‌ها است، احتياج به حمايت بيشتري دارند. سال‌گذشته 113 هزار هكتار كشت پاييزه در اين منطقه انجام شد اما امسال به كمتر از 70 هزار هكتار رسيد.

چنگلوایی افزود:‌ حتي ما به تخصيص 80 درصدي راضي نيستيم و انتظار داريم كه تخصيص در حوزه كرخه و مارون 100 درصدي باشد و از اين مساله كوتاه نمي‌آييم، مگر اين‌كه سازمان آب و برق به ما با دليل ثابت كند كه نمي‌تواند كمتر از 100 درصد آب را تخصيص دهد. معتقديم حتي 80 درصد نيز اجرايي نشده و تخصیص آب به میزان 60 درصد بوده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان درباره اجراي طرح انتقال آب از طريق تونل كوهرنگ سه، خاطرنشان‌كرد: ‌اگر اين طرح اجرايي شود بايد فاتحه كشاورزي خوزستان را خواند. در حال حاضر بدون انتقال آب، بر سر تخصیص آب در حال چانه‌زدن با سازمان آب و برق هستيم؛ انتقال هر میزان آب از سرشاخه‌هاي رودخانه‌های استان براي مصارف صنعتي و كشاورزي ساير استان‌ها، قطعا اثر منفي و بسيار نامطلوبي روي آينده كشاورزي استان و حتي كشور خواهد داشت. منبع:ایسنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*