اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2720
تاریخ انتشار: 1393/08/26 17:36
کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبرداد:
کوروش نعمانی گفت: در مرحله سوم غربالگری دیابت در روستاهای خوزستان، تاکنون 9 هزار بیمار شناسایی شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان -کوروش نعمانی در حاشیه همایش دیابت که امروز، دوشنبه (26 آبان ماه) در محل دانشکده بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: برنامه مراقبت دیابت کشوری از سال 83 در مراکز روستایی آغاز شد. در استان خوزستان نیز مرحله سوم این برنامه از آبان ماه 92 آغاز و تا پایان سال 93 ادامه دارد. در این برنامه افراد بالای 30 سال غربالگری می‌شوند.

وی با تاکید بر این که برای داشتن یک نظام مراقبتی خوب، باید تعداد موارد ابتلا شناسایی شوند، ادامه داد: پس از این که دانشکده‌های علوم پزشکی آبادان، شوشتر، و بهبهان از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جدا شدند، جمعیتی حدود 130 تا 140 هزار نفر در مراکز زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز غربالگری شدند. متاسفانه آمار ابتلا به دیابت در مرحله سوم با این شرایط که هنوز به پایان نرسیده، در مقایسه با مرحله اول در سال 84-83 که تعداد بیماران 4.5 درصد برآورد شده بود؛ به حدود 6 درصد رسیده است. یعنی تعداد مبتلایان به دیابت در روستاهای خوزستان 1.5 تا 2 درصد افزایش یافته که این یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در برنامه غربالگری موارد های‌ریسک، یعنی افرادی که دارای عوامل خطر هستند؛ از جمله مبتلایان به فشار خون، افراد دارای سابقه دیابت در بستگان درجه یک، کلیه خانم‌های باردار، خانم‌هایی که سابقه بد زایمان قبلی مانند سقط‌های مکرر یا مرده‌زایی یا سابقه تولد بچه بالای 4 کیلوگرم داشته‌اند، افراد بالای 30 سال و افرادی که چاق هستند، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

نعمایی اظهار کرد: از این افراد آزمایش قند ناشتا گرفته می‌شود و در صورتی که میزان قند خون فرد در 2 بار آزمایش قند ناشتا، بالای 126 باشدگ بیمار دیابتی تشخیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که قند ناشتای آنها بین 100 تا 125 باشد، در معرض خطر بالای بیماری دیابت هستند و قند ناشتای زیر 100، طبیعی است.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: برنامه مراقبت دیابت شهری نیز در کلانشهرها از جمله اهواز چند سالی است که در حال اجرا است. در اهواز 2 واحد دیابت واقع در کوی سعدی (مرکز شماره 4) و کوی ملت (مرکز شماره 10) فعال هستند که غربالگری را برای تشخیص بیماران مبتلا به دیابت انجام می‌دهند. در این 2 مرکز تاکنون 4 تا 5 هزار بیمار دیابتی شناسایی شده‌اند که تحت درمان هستند.

نعمایی با بیان این که برنامه مراقبت دیابت باید ارتقا یابد، گفت: تعداد واحدهای فعال در زمینه برنامه مراقبت دیابت در اهواز، حدود 20 واحد است که امیدواریم با اعتباراتی که تخصیص می‌یابد، این واحدها نیز فعال شوند.

وی دیابت را یکی از شایع‌ترین بیماری غیرواگیر برشمرد و ادامه داد: طبق آمارها حدود 400 میلیون فرد مبتلا به دیابت در دنیا وجود دارد که بر اساس برآوردها و بررسی‌های انجام گرفته، این آمار تا سال 2035 به 600 میلیون نفر خواهد رسید.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: علیرغم این که این بیماری شناخته شده اما چون بدون علامت است، شناسایی نمی‌شود. در این شرایط، تغذیه ناسالم و کم شدن فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی نیز می‌تواند آمار را بیشتر از این افزایش دهد.

نعمانی اظهار کرد: آمارهای ابتلا به دیابت در کشور نیز نشان می‌دهد که حدود 4.5 تا 5 میلیون نفر بیمار دیابتی در ایران وجود دارد که احتمال می رود این آمار تا سال 2030 به 6.5 میلیون نفر برسد که آمار قابل توجهی است.

وی عنوان کرد: با تغذیه سالم و فعالیت ورزشی می‌توان از 70 درصد موارد جدید ابتلا به دیابت پیشگیری کرد. در کنار تغذیه مناسب حداقل 30 دقیقه فعالیت ورزشی متوسط برای 5 روز در هفته در پیشگیری از موارد جدید دیابت بسیار تاثیرگذار است.منبع:پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه جنی شاپور اهواز



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*