اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2734
تاریخ انتشار: 1393/08/27 22:52
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم آغاز ایمن‌سازی با واکسن پنتاوالان که سه شنبه 27 آبان 93 در مرکز بهداشت شرق اهواز برگزار شد گفت: این واکسن یک گام به جلو برای ارایه خدمات بهداشتی در جهت کنترل بیماری‌های عفونی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان -رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این که برنامه واکسیناسیون ما باید با همان شدت قبلی و برنامه‌ریزی ادامه داشته باشد، گفت: واکسیناسیون کودکان، سرمایه‌گذاری برای آینده کودکان یک جامعه است و هنوز در بسیاری از نقاط دنیا بیماری‌های عفونی علل مهم مرگ و میر هستند.
ایدنی عنوان کرد: از 14 سال پیش تا کنون هیچ موردی از فلج اطفال در ایران گزارش نشده است، کزاز در کشور ما حذف شده، دیفتری به یک بیماری کاملا نادر تبدیل شده و سرخک و سرخچه مادرزادی در مراحل حذف قرار دارند.

وی گفت: یکی از نمودهای عینی طرح تحول بهداشت نیز رونمایی از واکسن پنتاوالان است این واکسن شامل بیماری‌های کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس آنفولانزای تیپ ب در راستای برنامه‌ی تحول نظام سلامت در حوزه‌ بهداشت، جایگزین واکسن سه‌گانه و واکسن هپاتیت ب از امروز اجرایی شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، جدا از حوزه سلامت، با چالش‌های بسیاری مواجه بودیم و از استانداردهای توسعه فاصله بسیار زیادی داشتیم. در آن زمان امید به زندگی در کشورمان زیر 40 سال بود و بیماری‌های عفونی از علل شایع و مهم مرگ و میر در کشور ما بود.

وی عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب نیز بلافاصله جنگ تحمیلی شروع شد و فرصت‌های بسیاری که وجود داشت و می‌توانستیم برای بازسازی کشور پس از انقلاب اقدام کنیم، تحت تاثیر جنگی که به ما تحمیل شد؛ هدر رفت. البته در این میان اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سلامت رخ داد که امروز به عنوان یک الگو درسطح جهان مطرح و مایه افتخار نظام بهداشت و درمان ما است.

ایدنی افزود: سیستم شبکه بهداشت، امروز یکی از مزیت‌های ما در سطح جهانی است که در همان دوران جنگ با تمام مشکلاتی که در مسایل اقتصادی وجود داشت، طراحی، راه اندازی و نهادینه شد و اکنون این الگوی ایران در بسیاری از دانشکده‌های پزشکی جهان به عنوان یک الگوی موفق ارایه خدمات بهداشتی – درمانی تدریس می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هیچ بخشی از دولت به اندازه حوزه بهداشت و درمان، در مناطق دوردست جامعه نفوذ ندارد. در هر روستایی از کشور اگر خانه بهداشت نداشته باشیم، بهورزها به صورت اقماری به آن روستا سرکشی می‌کنند؛ این نشان از گستردگی و عمق نفوذ حوزه بهداشت و درمان در خدمات‌رسانی به مردم دارد.

وی ادامه داد: ماحصل این فعالیت این بوده است که توانستیم مهمترین علل عفونی مرگ و میر را در کشور کنترل کنیم و بسیاری از بیماری‌های عفونی در کشور ما ریشه‌کن شد که این از دستاوردهای بسیار خوب نظام بهداشتی ما است.

ایدنی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای حوزه سلامت، افزایش توانمندی ما در تقویت نیروی انسانی، به ویژه در تامین پزشک است. ما از سال 67، 68 دیگر نیازی به پزشکان کشورهای دیگر نداشتیم و امروزه شاید یکی معضلات حوزه سلامت دغدغه مسئولان این حوزه برای پزشکان بیکار است. اکنون با مشکل اشتغال پزشکان عمومی مواجه هستیم و این در حالی است که کشور ما در گذشته برای تامین نیروی پزشکی نیاز داشت از فیلیپین، بنگلادش یا هندوستان پزشک وارد کند.

وی به پیشرفت‌های حوزه سلامت در تولید علم در زمینه پزشکی اشاره کرد و افزود: فقط همین را بگویم که اعضا هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور 10درصد پژوهشگران کشور را تشکلی میدهند ولی 40درصد تولیدات پژوهشی و علمی کشور بوسیله دانشگاههای علوم پزشکی است و این بهره وری بسیار بالایی است که در حوزه سلامت اتفاق است و جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: هر سیستمی نیاز به آینده‌پژوهی دارد و لازم است فرصت‌ها و تهدیدهایی که در آینده با آن مواجه می‌شود را شناسایی کند و برنامه‌های راهبردی و درازمدت برای حل مشکلات آینده داشته باشد.

وی گفت: علی‌رغم این که در حوزه بهداشت و کنترل بیماری‌های عفونی پیشرفت‌های خوبی داشتیم ولی با تغییر سیمای بیماریها، سیستم خود را با آن تطبیق ندادیم و بیماری‌های دیگری به عنوان تهدید در جامعه ما مطرح شدند و امروزه این بیماری‌ها معضلات عظیم درمانی برای ما ایجاد کرده‌اند.

ایدنی تصریح کرد: اگر نظام بهداشتی کشور این تطابق را از قبل شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد، امروز با این حجم بالای نیاز به گسترش خدمات درمانی در کشور مواجه نبودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سیمای بیماری‌ها از بیماری‌های عفونی و واگیردار به بیماری‌ها غیرعفونی و غیرواگیردار تغییر کرده و امروزه مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان‌ها و سوانح، علل عمومی مرگ در کشور را شامل می‌شود.

وی گفت: اکنون بیماری‌های عفونی جزو 10 علت اول مرگ و میر کشور است و در این زمینه، فاصله خوبی از بسیاری از کشورهای در حال توسعه گرفته‌ایم ولی اکنون بیماری‌های دیگری به عنوان تهدید برای سلامت کشور محسوب می‌شوند چرا که به سطح سبک زندگی و تغذیه توجه نشده و سیستم بهداشتی نیز به سمت غربالگری و شناسایی این تهدیدها که سیمای بیماری‌ها را در کشور ما تشکیل می‌دهد، نرفته است.

ایدنی بیان کرد: حاصل این روند، آن شد که به یک باره با حجم زیادی از  بیماری‌ها مواجه هستیم که نیاز به خدمات درمانی دارند. در 15، 16 سال اخیر با توسعه بخش‌های بیمارستانی، آی سی یو، سی سی یو و درمان سرطان در کشور، توانستیم مشکلات را برطرف کنیم. به هر حال اگر ورودی بیماری‌ها را کنترل نکنیم، هر چه قدر هم بسترهای درمانی را زیاد کنیم و توسعه دهیم، کافی و پاسخگو نخواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از سوی دیگر در طی سالیان قبل، به دلیل تغییراتی که در هزینه‌های سلامت به وجود آمده بود، متاسفانه پرداخت از جیب مردم در کشور افزایش یافته بود. قرار بود در پایان برنامه چهارم، پرداختی از جیب مردم به 30 درصد برسد که نه تنها این طرح موفق نشد بلکه در اواسط برنامه پنجم این پرداخت بین 50 تا 70 درصد رسیده بود و بسیاری از اقتصاددانان حوزه درمان معتقدند که این پرداخت 70 درصد است. در این شرایط، در مراکز دولتی 37 درصد پرداخت از جیب مردم وجود داشت.

ایدنی افزود: خوشبختانه با تلاشی که در حوزه سلامت انجام شد و با نقشه راهی که مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلان در حوزه سلامت ارایه دادند و همچنین همگرایی بی‌نظیری که در بین عوامل موثر بر سلامت و سیاست‌گذاری سلامت در کشور به وجود آمد؛ طرح تحول سلامت برنامه‌ریزی و اجرایی شد و امروزه شاهد برکات آن در حوزه‌های مختلف هستیم. در فاز اول هدف‌گذاری بر این بود پرداخت از جیب مردم در مراکز دانشگاهی و دولتی در مناطق شهری از 37 درصد به 10 درصد و برای بیمارانی که از روستا به شهر می‌آیند نیز به 5 درصد کاهش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین در این فاز هدف‌گذاری شد که زایمان طبیعی ترویج و به صورت رایگان انجام شود، کیفیت ارایه خدمات به بیماران و کیفیت ویزیت ارتقا یافته و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم افزایش یابد.

وی افزود: همچنین بنا شد بسته‌های خدماتی در حوزه سلامت ارایه شود؛ یکی از بسته‌های مهم، حمایت از بیماران صعب‌العلاج است که بخشی از آن در بخش بستری اجرایی شده است و به زودی در بخش سرپایی نیز اجرایی خواهد شد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*