اخبار عمومی
اعلام وصول 2
276164
تاریخ انتشار: 1397/12/07 22:06
شنیده‌ها از تماس تلفنی جهانگیری با ظریف/درخواست ضرغامی از ظریف/واکنش قرائتی به گران شدن گوشت و مرغ/برادر روحانی از خود دفاع کرد

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 
جدید‌ترین اظهارنظر ظریف پس از استعفا

وزیر امور خارجه:استعفای من صرفا به منظور دفاع از شان و جایگاه وزارت امور خارجه در روابط خارجی بوده است که آن را در کنار سایر توانمندی‌ها برای امنیت ملی ایران حیاتی می‌دانم. من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم و نیازی به دلجویی ندارم. به عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم بخاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت‌نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم. بقیه گمانه‌زنی‌ها صرفا زاییده تخیلات افراد است. / خبرگزاری آریا

احمدی نژاد بار دیگر درخواست صدور مجوز تجمع اعتراضی کرد!

متن این نامه که روز یکشنبه پنجم اسفندماه تحویل وزارت کشور شد به شرح زیر است:پیرو نامه‌های ۱۱۲-۹۷ مورخ ۹۷/۵/۹ و ۱۱۹-۹۷ مورخ ۹۷/۷/۱۵ و ۱۲۴-۹۷ مورخ ۹۷/۱۰/۱۵ و بازگشت به نامه شماره ۲۱/۵۲۳۳۱ مورخ ۹۷/۱۰/۲۹ صادره از سوی اداره کل سیاسی استانداری تهران در خصوص محل برگزاری تجمعات، بار دیگر به اطلاع می‌رساند: شرایط کشور و نارضایتی عمومی و اصرار بدخواهان خارجی و داخلی برای در هم شکستن اراده ملت بزرگ ایران کاملاً آشکار است. این وضعیت ایجاب می‌نماید که در عین حفظ وحدت و همبستگی ملی، فضای مناسب برای اعلام و طرح مطالبات و اعتراض قانونی به شرایط نابسامان و فشار‌های کم سابقه و یا بی سابقه اقتصادی بر مردم و برخورد‌های غیرقانونی و نادرست قضایی فراهم گردد. به استناد اصل ۲۷ قانون اساسی، مقتضی است دستور فرمایید مجوز‌های لازم برای برپایی تجمع اعتراضی آرام صادر و ترتیبات لازم برای تامین امنیت اتخاذ گردد.

دلیل استعفای ظریف را باید در داخل دولت جست‌وجو کرد

احمد امیرآبادی فراهانی در مورد علت استعفای وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: از قرائن و شواهد پیداست که استعفای ظریف ربطی به مسائلی مثل جبهه مقاومت و این‌ها ندارد. ظریف بار‌ها در مجلس اعلام کرده است که با سردار سلیمانی کاملاً هماهنگیم؛ بنابراین استعفای ظریف را باید در داخل دولت جست‌وجو کرد.»

وقتی ظریف در فصای مجازی خبر استعفا را اعلام کرده یعنی این استعفا پذیرفته شده است

محمدعلی وکیلی، نماینده تهران:پایان ظریف یعنی پایان نقطه قوت دولت آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی. آقای ظریف باید پاسخگوی حوزه سیاست خارجی باشد، اما حوزه اختیارات و حوزه وظایفش با هم تناسب ندارد از این رو ایشان استعفا داده است. وقتی ظریف در فصای مجازی این خبر را اعلام کرده یعنی استعفا پذیرفته شده است. اگر پذیرفته نمی‌شد بعید بود که خودش خبر را علنی کند. / ایرنا

روایت کریمی قدوسی از استعفای وزیر امورخارجه

کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد: در سراسر دنیا هر وزیری که عَلَم بزرگی را برمی‌دارد، اگر توان به سرانجام رساندن آن را نداشته باشد، استعفا می‌دهد. پشت هیچ وزیر خارجه‌ای در این ۴۰ سال به اندازه آقای ظریف پُر نبود و به صد دلیل می‌توان این امر را اثبات کرد. ظریف ۱۳ بار پیش از این نیز استعفا داده بود و حدود ۲ ماه پیش نیز ۹ روز خانه‌نشین شد و سر کار نرفت؛ انتظار داشت روحانی و واعظی به او زنگ بزنند، ولی آن‌ها زنگ نزدند، چون وی در دولت دوازدهم چالش زیادی هم با دولت روحانی داشت. ظریف دیگر ظریف دولت یازدهم نبود که اطاعت کند. ظریف در مقابل روحانی ایستاد. / خانه ملت

بازرگان، میرحسین موسوی و محمدخاتمی در متن استعفای خود چه نوشتند؟

کانال تلگرامی خبرگزاری فارس به بهانه استعفای ظریف، به چند استعفا‌های دیگر پرداخت. در این مطلب آمده است: اولین استعفای جنجالی در جمهوری اسلامی ۱۴ آبان ۵۸ رقم خورد. بازرگان: «پیرو توضیحات مکرر و نظر به اینکه دخالت‌ها، مزاحمت‌ها، مخالفت‌ها و اختلاف نظرها، انجام وظایف محوله و ادامه مسئولیت را برای همکاران و اینجانب مدتی است غیرممکن ساخته، بدین وسیله استعفای خود را تقدیم می‌دارد»
 
توییت بعیدی‌نژاد درباره آینده برگزیت

سفیر ایران در لندن در توییتی به تبیین آخرین تحولات انگلیس در ارتباط با برگزیت پرداخت. حمید بعیدی‌نژاد نوشت: ۵ هفته مانده به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هنوز راه حل مورد توافقی جهت نحوه خروج وجود ندارد. وی ادامه داد: جرمی کوربین اعلام کرد که اگر چهارشنبه، مجلس با طرح پیشنهادی حزب کارگر جهت برگزیت نرم موافقت نکند، این حزب از برگزاری رفراندوم مجدد در خصوص اصل خروج از اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.
 
برادر روحانی از خود دفاع کرد

امروز در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون برادر رئیس جمهور، وی به همراه وکیلش از خود دفاع کرد. دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون برادر رئیس جمهور در دادگاه کارکنان دولت امروز برگزار شد. بعد از تفهیم اتهام، فریدون در برابر قاضی از خودش درباره اتهامات وارده دفاع کرد. وکیل فریدون هم در این دادگاه امروز هم دفاعیه ارائه کرد و هم از موکلش دفاع کرد. چند متهم دیگر نیز به همراه وکلایشان در دادگاه امروز حضور داشتند که ادامه دفاعیات فریدون و متهمان به جلسه آتی موکول شد. اولین جلسه دادگاه در روز ۳۰ بهمن ماه و در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان برگزار شده بود.
 
واکنش قرائتی به گران شدن گوشت و مرغ

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: با گران شدن گوشت و مرغ دست از اسلام بر نمی‌داریم. حجت‌الاسلام محسن قرائتی در همایشی که به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و امور تربیتی در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه تنها کشوری که در دنیا مقابل آمریکا ایستاده ایران اسلامی است، افزود: آمریکایی که در بسیاری کشور‌های دنیا رئیس جمهور جابجا می‌کند، توان تعیین یک کدخدا را هم در روستا‌های ما ندارد. وی در ادامه به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ها بر نمی‌گردد. بخشی از این مشکلات به خاطر حرص و طمع خودمان و بخش‌هایی هم به خاطر مدیریت بد برخی از مسئولین حادث شده است. رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه با گران شدن مرغ و گوشت دست از اسلام بر نمی‌داریم، گفت: اگر قرار باشد با سختی‌ها دست از اسلام برداریم که باید حضرت زینب (س) ظهر عاشورا دست از اسلام برمی داشتند. قرائتی در ادامه با تاکید بر اینکه برای تربیت درست فرزندانمان باید به سراغ قرآن برویم، گفت: با تکیه بر آموزه‌های قرآن می‌توانیم در راستای تربیت اسلامی فرزندانمان گام برداریم.
 
درخواست ضرغامی از ظریف
 
ضرغامی در یادداشتی از ظریف خواست برگردد و نگذارد شیرینی دیدار تاریخی اسد در کام ها تلخ شود.عزت الله ضرغامی در توییتی نوشت:ظریف رکورددار تعریف و تمجید و تحسین از سوی رهبر انقلاب است. یک ناهماهنگی قابل درک نباید او را به اینجا بکشاند. ظریف باید برگردد و نگذارد شیرینی این دیدار تاریخی در کام ها تلخ شود. دو قطبی شدن #استعفا مغایر منافع ملی است.
 
حسینیان: از استعفای ظریف خوشحالیم

روح‌الله حسینیان، نماینده مجالس هشتم و نهم باور دارد که ظریف آرزوی دیرین آمریکا یعنی مذاکره با ایران را محقق کرد و در زمین آن‌ها بازی کرد. استعفای ظریف دیدگاه‌های متفاوتی را به همراه داشت؛ برخی این تصمیم را عجولانه و به ضرر منافع ملی دانستند و برخی دیگر از آن ابزار خوشندی کردند، زیرا باور دارند که سیاست‌های دولت روحانی در طول این سال‌ها منافع کشور و مردم ایران را تأمین نکرده است. روح‌الله حسینیان، نماینده مجالش هشتم و نهم باور دارد که ظریف آروزی دیرین آمریکا یعنی مذاکره با ایران را محقق کرد و در زمین آن‌ها بازی کرد. حسینیان به «نامه‌نیوز» گفت: «به‌نظر می‌رسد که سیاست‌های دولت به پایان راه خود رسیده است و دیگر حتی خوش‌بین‌ترین افراد نیز نمی‌توانند روی آن حساب کنند؛ البته بعید می‌دانم اصل شاکله ظاهری دولت در معرض فروپاشی باشد و یک فرد دیگر جای ظریف می‌آوردند». این‌فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان استعفای ظریف را یک راهبرد سیاسی برای تصویب لوایح FATF دانست، اظهار کرد: «دولت آنقدر بی‌اعتبار است که نمی‌تواند هیچ‌تأثیری بگذارد». او در پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا می‌توان استعفای ظریف را ناشی از خروج احتمالی دولت از برجام تلقی کرد، گفت: «بعید می‌‎دانم دولت بخواهد از برجام خارج بشود، زیرا دولتی‌ها باور دارند که خروج از برجام بهانه‌دادن به غرب است. هرچند خارج بشویم یا نشویم، چه تفاوتی دارد؟ مگر اکنون چیزی باقی مانده است؟ سانتریفیوژ‌ها که تعطیل شد و راکتور اراک هم که با بتون پر شد و دیگر قابل بازیافت نیست».
 
پزشکیان: ظریف را نباید در شرایطی کنونی از دست داد

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه افرادی مثل «ظریف» را نباید در شرایطی کنونی کشور از دست داد، گفت: رهبری بار‌ها ظریف را فردی دلسوز و معتقد خطاب کرده اند. مسعود پزشکیان امروز- سه شنبه- در واکنش به استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اظهار داشت: آقای دکتر ظریف فردی کارشناس و خبره در حوزه کاری خود است، روند موضع‌گیری‌هایی وی در داخل و خارج با قدرت و دلسوزی بود تا جایی که مقام معظم رهبری هم بار‌ها از ایشان حمایت کردند و ظریف را فردی دلسوز، صادق و معتقد دانستند. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی نباید افرادی مثل ظریف را از دست داد، تصریح کرد: با گمانه‌زنی نباید اخباری نادرست در این زمینه را در جامعه پخش کرد. وی افزود: تعدادی از نمایندگان نامه‌ای به آقای روحانی جهت پشتیبانی و حمایت از آقای ظریف در مورد استعفا نوشتند، این نامه به معنای بررسی استعفا در مجلس نیست.
 
«قانون» توقیف شد

بر اساس ابلاغ دادسرای فرهنگ و رسانه به روزنامه قانون، این نشریه از فردا اجازه انتشار ندارد. روزنامه قانون به دلیل تیتر روز سه شنبه (۷ اسفند ماه) خود عصر امروز، با نامه تذکر و توقف انتشار مواجه شده است. در بخشی از این ابلاغیه که از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه به مسؤولان روزنامه اعلام شده و در گفت‌وگویی با ایسنا هم به تأیید رسیده، اینگونه آمده است که «طبق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی برای پیشگیری از وقوع جرم، توقیف موقت خواهد بود.» روزنامه قانون صبح امروز شماره ۱۴۲۸ خود را منتشر کرد. این روزنامه پیش از این در سال‌های ۹۳ و ۹۵ توقیف شده است.
 
کریمی قدوسی: برای استعفای ظریف شیرینی پخش نکرده‌ام

نماینده مردم مشهد در مجلس، اظهار نظر توئیتری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس مبنی بر شیرینی پخش کردن وی بابت استعفای ظریف را تکذیب کرد و گفت: از برخی اظهارنظر‌ها تعجب می‌کنم. جواد کریمی قدوسی در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی پیرامون توئیت بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس مبنی بر اینکه نماینده مشهد در حال توزیع شیرینی بین نمایندگان به خاطر استعفای ظریف است، گفت: این اظهارات خنده دار است و مشخص نیست افراد با چه نیتی این اظهارات را مطرح می‌کنند. وی با تکذیب این توئیت، اظهارداشت: بنده به هیچ عنوان چنین کاری را انجام نداده ام و از برخی اظهارنظر‌ها تعجب می‌کنم. نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: البته بنده انتقاداتی به عملکرد وزیر امور خارجه دارم، اما این دلیل نمی‌شود که چنین کاری انجام دهم. بهروز نعمتی در توئیت خود با اعلام خبر پخش شیرینی توسط یکی از نمایندگان مجلس در واکنش به استعفای ظریف نوشته بود: جواد کریمی قدوسی با خوشحالی فراوان امروز برای من شیرینی استعفای دکتر ظریف را آورد. به او گفتم به فرض که ظریف برود، که نمی‌رود، با ۲۴ میلیون ظریف دیگر چه خواهید کرد.
 
شنیده‌ها از تماس تلفنی جهانگیری با ظریف
 
شنیده‌های خبرنگار «انتخاب» حکایت از آن دارد که اسحاق جهانگیرى، معاون اول رییس جمهور امروز با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه درخصوص استعفای او تلفنى گفتگو کرده است. براساس این گزارش، پس از استعفاى شبانگاهى ظریف، رایزنى‌ها با او آغاز شده که به نظر مى رسد کفتگوى معاون اول، مهمترین تلاش براى حل این مساله بوده است.


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*