اخبار عمومی
اعلام وصول 2
276188
تاریخ انتشار: 1397/12/12 00:03
برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی ادغام بانک ها و آخرین سیاست های ارزی برگزار شد.

عصرجهان-موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب «شنبه» 11 اسفند ماه بررسی ادغام بانک ها و آخرین سیاست های ارزی به نیروهای مسلح با حضور عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.
همتی در ابتدای برنامه با بیان اینکه ما همیشه به دنبال تحول نظام بانکی بودیم، گفت: یکی از اقدامات مهم ادغام این بانک‌ها وابسته به نیرو‌های مسلح بود که بحث‌های جدی و مفصلی در شورای پول و اعتبار و وشورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شد و در نتیجه مقرر شد که این ۵ بانک وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه ادغام شود.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تمامی مراحل تصویب این موضوع گذارانده شده است از طرفی با توجه به اینکه مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تائید مقام معظم رهبری هم می‌رسد؛ این یک قانونی برای بانک مرکزی محسوب می‌شود که بتواند آن را اجرا کند و انشاء الله با پیش بینی‌هایی که با ستاد نیرو‌های مسلح و بانک‌های مربوطه این اتفاق را به سمت تجربه‌های خوب پیش ببریم.
همتی درباره وضعیت سپرده گذاران و سپرده‌ها بر اثر ادغام بانکها، یادآور شد: امروز طی اطلاعیه را همه موارد را خدمت مردم توضیح دادیم؛ ضمن اینکه ۵ موسسه بانکی نزدیک به ۲۴ میلیون سپرده گذار دارد و نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده مردم در اختیار این موسسات بانکی است، طبیعتا بانک مرکزی حساسیت بالایی نسبت به این موضوع دارد و تمهیدات مناسبی در این زمینه اندیشده شده است که سپرده‌ها ادامه پیدا کند و هیچ تغییری در سود سپرده گذاران ایجاد نشود.
رئیس بانک مرکزی با اشاره به اینکه این موسسات بانکی ذینفعان مشخصی دارد، بیان کرد: سپرده گذاران، کارکنان، سهامداران این موسسات بانکی هستند و همه اقدامات اجرایی در قالب مجموعه مصوبات ۳۰ بندی پیش بینی شده است و به تصویب سران قوا رسیده است، سپرده گذاران تا پایان قرارداد خود سودشان ادامه پیدا می‌کند. از طرفی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مردم و واحد‌های عمومی از از موسسات اخذ کردند و کارکنان هم طبق قرارداد خود به کار خود ادامه می‌دهند؛ در مورد سهامداران هم تصمیمات خوبی گرفته شده است و هیچ خللی در این زمینه ایجاد نمی‌شود. از الان تا ۴ ماه آینده این بانک‌ها فرصتی برای برگزاری مجامع فوق العاده خود دارند و بعد از آن به طور رسمی به بانک سپه ادغام می‌شوند.
همتی با اشاره به بدهی این ۵ موسسات بانکی، اظهار کرد: هر بانکی مشکلاتی جزئی دارند و برای برخی از بانک‌ها پیش بین شده است که مبالغی و دارایی‌هایی را باید منتقل کنند و این دارایی‌ها ناترازی‌های موجود را پوشش می‌دهد از طرف دیگر برخی از این بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند؛ بنابراین بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی هیچ تاثیری ندارد.
وی با بیان اینکه طی مدت ۴ ماه تمام دارایی‌های این موسسات بانکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: طی هماهنگی با سازمان بورس تا یک ماه آینده نماد سهامداران این موسسات بانکی بازگشایی می‌شود.
همتی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات که قبلا به زیر مجموعه بانک سپه داده می‌شد ادامه پیدا می‌کند، یادآور شد: این تصمیمی است که بانک سپه بر اساس سیاست‌های خود انجام می‌دهد بانک سپه یک بانک دولتی است و  به عنوان بانک مجموعه نیرو‌های مسلح نیست بلکه بانک دولتی است که به نیرو‌های مسلح نیز براساس سیاست‌های خود سرویس می‌دهد البته می‌تواند با نگاه ویژه و برتر به نیرو‌های مسلح سرویس دهد.

منبع/باشگاه خبرنگاران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*