اخبار عمومی
اعلام وصول 2
276195
تاریخ انتشار: 1397/12/12 01:17
میلیون‌ها کاربری که ظاهرا در مقابل این دست محرومیت‌ها کار خاصی از دستشان ساخته نیست و ظاهرا نمی‌توانند چشم انتظار پیگیری مشکلات سبز شده بر سر راهشان توسط مسئولان هم باشند، اما اگر دست به دست هم دهند، ممکن است بتوانند ورق را برگردانند و اتفاق متفاوتی را رقم بزنند.

عصرجهان-حذف انبوه اپلیکیشن‎های ایرانی در عرض یک روز توسط اپل؛ اگرچه گمانه‌زنی‌های مختلفی در این خصوص بیان می‌شود، اما آنچه واضح است، چشم بستن این کمپانی آمریکایی بر حق و حقوق مشتریان ایرانی خود است.
اگرچه این کمپانی آمریکایی در ایران نمایندگی ندارد و طبعا، خدماتی در حوزه گارانتی به ایرانیان ارائه نمی‌دهد، اما بر اساس آمار، تقریباً ۷ میلیون دستگاه فعال مبتنی بر سیستم عامل iOS در کشورمان وجود دارد؛ آماری که می‌شود از چند منظر به آن نگاه کرد و به تناسب، نتایجی گرفت.
در وهله نخست، شاید میزان خروج ارز از کشورمان برای پیوستن به خیل کاربران این کمپانی مشهور آمریکایی به چشم بیاید که برخلاف دیگر خرید‌های رایج در جهان، به پیوستن خریداران محصولات این شرکت به باشگاه مشتریان این شرکت منجر نمی‌شود. باشگاه‌هایی که در کسب و کار‌های مختلف دایر می‌شوند تا منافعی دو سویه به کاربران و شرکت برسانند.
اتفاقی که در حوزه آی تی کمی متفاوت‌تر پیگیری می‌شود به ویژه در حوزه‌های زیرساختی و زمانی که بستری برای توسعه و ارائه خدمات مختلف تدارک دیده می‌شود. در بخشی که امثال شرکت‌های اپل یا گوگل یا مایکروسافت بستری تدارک می‌بینند تا فعالان مختلف با حضور در آن، خدماتی ارائه داده و به مانند مغازه داران یک پاساژ، رونق آن پاساژ و بلند آوازه شدن نام و نشان آن و سود مالکانش را موجب شوند.
پاساژی که ظاهرا مدیرانش به سادگی هرچه تمام تر، حاضرند چشم بر برخی مشتریان ببندند و با نصب نوشته‌ای بر سر در آن، به مانند دوران برده داری در آمریکا که سیاهان اجازه نشستن روی صندلی اتوبوس را نداشتند، برخی را از حضور در این پاساژ محروم کنند. رفتاری مشابه آنچه اپل با ایرانیان نشان داده است.
تعبیری که شاید کمی تند به نظر برسد، اما کاملا منطبق بر واقعیت است، به ویژه اگر دقت کنیم در حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از بازارچه اپ‌های اپل و قطع دسترسی کاربران به آنها، به هیچ عنوان ملاحظه کاربران صورت نگرفته و از آن مهم تر، هیچ اپلیکیشنی از قلم نیافتاده و مستثنا نشده است. موضوعی که نشان می‌دهد با چیزی ورای اجرای قوانین و مقررات این شرکت مواجهیم.
بی توجهی آشکاری به حقوق مصرف کنندگان محصولات این شرکت که برخی بر این باورند که در نتیجه گزارش جهت دار و از سر دشمنی یک فرد خاص بروز و نمود یافته که اگر این باشد، چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه بپذیریم اپل میلیون‌ها ایرانی و کسب و کار‌های دایر شده ایشان بر بستر اپلیکیشن‌های ایرانی را به چشم بر هم زدنی فروخته است. فروشی دردناک که می‌شود به ما به ازایش نیز اندیشید.
اینکه ما به ازای این فروش چه بوده است؟ سوالی که جا دارد تلاش‌های وسیعی برای یافتن پاسخ آن صورت گرفته و بعد از نیل به آن، آن پاسخ با صدای بلند فریاد زده شود تا به گوش جهانیان هم برسد و همگان دریابند که چگونه در دوران تکیه شرکت‌ها به شعار‌هایی مانند رضایت مشتری و تلاش جهانی برای کسب مشتری، می‌شود میلیون‌ها کاربر را به دلایل معقول یا غیر معقول به لیست سیاه فرستاد و از ارائه خدمات به ایشان سر باز زد.
میلیون‌ها کاربری که ظاهرا در مقابل این دست محرومیت‌ها کار خاصی از دستشان ساخته نیست و ظاهرا نمی‌توانند چشم انتظار پیگیری مشکلات سبز شده بر سر راهشان توسط مسئولان هم باشند، اما اگر دست به دست هم داده و بکوشند حق و حقوق شان را با اتکا به شیوه‌های رایج در دنیای مجازی (مثل کمپین سازی یا استفاده از هشتگ و...) ممکن است بتوانند ورق را برگردانند و اتفاق متفاوتی را رقم بزنند.
اتفاقی شبیه آنچه اخیرا برای دیگر شرکت مشهور آمریکایی افتاد؛ برای نایک که تولید کننده مشهور لباس و لوازم ورزشی است، اما اخیرا در پی پاره شدن کفش یک ورزشکار در مسابقه ورزشی، سهامش افت کرد. اتفاقی که ممکن است با شکل گیری پویشی فراگیر در اعتراض به رفتار اپل با کاربران پرشمار ایرانی محصولاتش، تکرار شود.(تابناک)



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*