اخبار عمومی
اعلام وصول 2
276365
تاریخ انتشار: 1398/01/05 22:13
سیل ناگهانی شیراز تاکنون 19 کشته بر جای گذاشته، اما مهمان‌نوازی مردم شیراز و کمک فوری به مردم سیل‌زده در کنار دستگاه‌های امدادرسان، سبب شد تا هشتگ «سیل مهربانی» نیز در فضای مجازی داغ شود.

سیل امروز (پنجم فرودین‌ماه 98) شیراز، یک خبر کوتاه اما پرحادثه و غمبار بود که تا این لحظه جان 19 تن را گرفته و ده‌ها نفر را نیز مجروح و خسارات مالی فراونی وارد کرده است.

شهروندان و مسافران نوروزی صبح امروز را در حالی آغاز کردند که شاهد بارش رحمت الهی بودند، اما با نزدیکی به ظهر و شدت گرفتن بارش باران و البته تگرگ، سطح کوچه و خیابان‌ها نیز از آب شناور شد. رودخانه خشک شیراز نیز که امسال چندین‌بار به دلیل بارش‌های باران پرآب‌ شده بود، امروز غرق در آب باران شد و کنارگذرها هم برای عبور و مرور مسدود شد.

از چند روز گذشته هواشناسی اعلام بارندگی و سیلابی شدن معابر و وقوع سیل را هشدار داده بود، اما متأسفانه از ظهر امروز حدود ساعت 13 که سیل از دروازه قرآن شیراز وارد شد و چندین خودرو را نیز در هم کوبید، وضعیت در شیراز بحرانی شد. این همه کشته و زخمی و خسارات مالی در حالی در حدود ربع ساعت رقم خورد که تنها 15 میلی‌متر باران بارید!

از زمان افزایش حجم سطح آب، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ضمن هشدار به شهروندان و تأکید بر رعایت توصیه‌های ایمنی و عدم تردد غیرضروری در سطح شهر، با نیروهای خود منازل و خودروهایی که دچار آب‌گرفتگی شده بودند را امدادرسانی کردند.

علاوه بر آتش‌نشانی، هلال‌احمر و دیگر ارگان‌های خدمات‌رسان و حتی نیروهای نظامی نظیر سپاه و ارتش و ناجا نیز وارد عمل شدند تا حجم تلفات را کاهش و به حادثه‌دیدگان امدادرسانی کنند.

استاندار و فرماندار شیراز هم شخصاً در صحنه حاضر شدند.

شهردار نیز که صبح امروز در شیراز نبود، بلافاصله بازگشت و در ساعات بعدازظهر، روابط عمومی شهرداری شیراز با ارسال تصاویری از حضور و نظارت شهردار شیراز از مناطق سیل‌زده خبر داد.

ساعاتی بعد سازمان پزشکی قانونی استان فارس اعلام کرد که سیل در شیراز منجر به کشته شدن 11 نفر و مصدوم شدن 15 نفر شده است که توسط تکنسین‌های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند، این پیام کوتاه و تأثربرانگیز از زیرنویس شبکه خبر اطلاع‌رسانی شد.

تصاویر و فیلم آب‌گرفتگی بازار وکیل در شیراز نیز در فضای مجازی دست‌به‌دست شد، اما مدیرکل میراث فرهنگی در یک مصاحبه خبری اعلام کرد: آب‌گرفتگی سمت بازار وکیل توسط شهرداری شیراز باید کنترل شود و ما فقط حمام وکیل که آب داخل آن شده بود را با دستگاه کف‌کش تخلیه کردیم.

مصیب امیری گفت: هیچ خطر و آسیبی متوجه آرامگاه سعدی و ارگ کریم‌خان زند نشده است و تاکنون هیچ خسارتی بر بناهای تاریخی گزارش نشده است.

با توجه به اینکه سیلابی شدن شیراز مسافران نوروزی را بیشتر غافل‌گیر و درگیر کرده بود، مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس، مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه شیراز، تولیت آستان شاهچراغ (ع) و بویژه مردم میهمان‌نواز شیراز نیز برای اسکان مسافران نوروزی اعلام آمادگی کردند. علاوه بر ارگان‌های دولتی، مساجد، اقامتگاه‌ها و حسینیه رهپویان وصال شیراز نیز آمادگی خود را برای پذیرش مسافران اعلام و آدرس‌های مختلفی نیز در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد.

بازار داغ شایعات

در این بین بازار شایعه نیز داغ شد؛ از شایعه شکسته شدن سد درودزن و آلوده شدن آب‌های شرب شیراز گرفته تا شایعه آب‌گرفتگی مترو شیراز و حتی صدور دستور تخلیه شیراز! که متولیان امر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آب منطقه‌ای فارس و سازمان قطار شهری شیراز و استانداری فارس تمام آن‌ها را تکذیب کردند.

دادستان شیراز نیز که در صحنه حاضر شده بود در مصاحبه‌ای خبری اعلام کرد: «کشته و مجروح شدن تعدادی از هم‌وطنان در سیلاب شیراز ناشی از سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی است. پرونده‌ای در این خصوص در دادستانی شیراز گشوده و تحت بررسی است». صالحی تأکید کرد که با مدیران سهل‌انگار برخورد می‌شود.


شهرداری شیراز نیز به‌عنوان یکی از متولیان شهری با اطلاع‌رسانی معابر مسدود شده از شهروندان درخواست کرد در معابر منتهی به خیابان‌ها و بلوارهای دروازه قرآن، چهل مقام، زیرگذر دانشجو، بلوار جمهوری، زیرگذر یادگار امام، کنارگذرهای رودخانه خشک، دفاع مقدس، زیرگذر چهارراه ریشمک و مسیرهای منتهی به مراکز درمانی به ویژه بلوار چمران و تقاطع معالی‌آباد شیراز تردد نکنند.

با گذشت زمان و پیدا کردن اجساد، تعداد فوتی‌های سیل در شیراز به 19 نفر و مصدومین نیز به 74 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که بیمارستان‌های شیراز و شهر‌های فارس آماده‌باش بوده و تجهیزات بهداشتی و درمانی کافی برای مقابله با صدمات ناشی از سیلاب در شیراز فراهم شده است.

امدادرسانی حتی با تانک!

امدادرسانی نیروهای نظامی به سیل‌زدگان در شیراز نیز تیتر رسانه‌ها شد، نیروهای ارتش با تجهیزات وارد عمل شدند و با تجهیزات و خودروهای تاکتیکی و حتی تانک به امدادرسانی مشغول شدند!

معاون روابط عمومی سپاه فارس نیز اعلام کرد که امکانات پزشکی و مهندسی سپاه استان فارس به صورت فعال در فرآیند امدادرسانی به مردم شیراز در سطح این شهرستان حضور دارند.

وی گفت: علاوه بر نیروها و امکانات مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعی از گروه‌های جهادی و اقشار بسیج استان فارس نظیر بسیج جامعه پزشکی، معاونت امداد و درمان سپاه فجر، بسیج سازندگی فارس و سایر اقشار بسیج نیز در امدادرسانی به آسیب دیدگان حادثه سیل حضور فعال دارند.

آیت‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز نیز در اطلاعیه‌ای ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار در پی وقوع سیل امروز از همه دستگاه‌های مسؤول به ویژه مجموعه شهرداری شیراز، فرمانداری شیراز، استانداری فارس، ستاد مدیریت بحران و ارگان‌های نظامی درخواست کرد تا برای یاری رساندن به سیل‌زدگان و تلاش برای مهار تبعات آن حداکثر تلاش خود را به کار گیرند.

دستور ویژه روحانی برای شناسایی عوامل حادثه شیراز

حسن روحانی رئیس‌جمهور طی پیامی تاکید کرد: مسوولان تلاش‌های خود را برای کاستن از مشکلات مناطق آسیب‌دیده و یاری مردم مضاعف کنند. ضروری است که وزیر کشور و استاندار فارس سریعاً علل حادثه شیراز را که شماری از هموطنان در جریان آن جان باختند، بررسی و گزارش آن را به همراه علل و هرگونه کوتاهی یا مقصرین احتمالی سریعاً ارائه دهند.

از مهم‌ترین خبرهای امروز، سفر وزیر اطلاعات و وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای سرکشی، نظارت و بررسی ابعاد خسارت ناشی از سیل در استان فارس به شیراز بود. سیدمحمود علوی شامگاه امروز وارد فرودگاه شهید دستغیب شیراز شد و قرار است تا ساعتی دیگر جلسه مدیریت بحران استان فارس برگزار شود.

همچنین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم به منظور دلجویی از حادثه‌دیدگان سیل تلخ امروز، بررسی خسارات مناطق سیل‌زده و ارائه راه‌های جبران آن در جلسه چهارشنبه هیات دولت و تصویب نهایی آنها، به نمایندگی از رییس جمهور عازم شیراز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هم‌اکنون علیرغم ادامه بارش‌های باران اما وضعیت نسبت به ظهر آرام‌تر و نیروهای خدمات‌رسان نیز همچنان در حال فعالیت هستند و دروازه قرآن شیراز نیز بازگشایی شده است.

بازگشت حالت عادی به دروازه قرآن

با تلاش مضاعف نیروهای امدادی و مسئولان در صحنه استان فارس، دروازه قرآن شیراز از بعدازظهر امروز به حالت عادی برگشته و تردد در آن روان است.

از زیبایی‌های امروز، مشاهده کمک‌رسانی شهروندان شیرازی به همنوعان حادثه دیده خود بود؛ از طرفی برخی‌ها نیز مقوانوشت و پلاکاردهایی را با جملات اسکان رایگان در دست داشتند.

شیرازی‌های مهمان‌نواز همچنین بدون منت مسافران خیس از باران و ترسیده از سیل را با چای گرم و لباس گرم پذیرا بودند.

گزارش از سمیرا مردانی/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*