اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2864
تاریخ انتشار: 1393/09/09 00:27
مدیرکمیته برگزاری همایش علمی رودخانه کارون
سید حسین فاضلی گفت: ابهامات سد گتوند و شوری آب حاصل از این سد غیرقابل انکار است و برای حل مشکلات و معضلات این سد مسوولان مربوطه با قاطعیت بیشتری برای حل آنها اقدام کنند.

عصر جهان-'سید حسین فاضلی' شنبه در نشست خبری که در محل دبیرخانه این همایش در اهواز برگزار شد اظهار کرد: ابهامات موجود در این سد مانند شوری آب پشت سد، و وضعیت روستاییان باید به طور شفاف و صریح، در حضور دانشگاهیان، پژوهشگران، رسانه ها و مردم بررسی و مطرح شود.

وی با اشاره به شوری آب این رودخانه و تاثیر مستقیم آن بر رودخانه کارون گفت: برای حل مشکلات این سد، راهکارهایی علمی وجود دارد که می توان از افزایش مشکلات آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به وضعیت مردم و روستاییان منطقه پس از ساخت و آبگیری این سد، افزود: پرداخت خسارت به مردم زیان دیده از این پیامد غیر کارشناسانه، توجیهی برای اشتباهات نمی شود و آرامش حقیقی را به زیان دیدگان از این طرح باز نمی گرداند.



فاضلی، در ادامه طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون (طرح بهشت آباد) را طرحی غیرعلمی عنوان کرد و گفت: این طرح از قوانین سازمان های بین المللی مانند یونسکو پیروی نمی کند ،و تبعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری دارد.

وی بیان کرد: معاون دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور در مهر پارسال در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد' هیچ تجربه موفقی در انتقال آب وجود نداشته است زیرا مشکلات زیست محیطی انتقال آب نه تنها مبدا(کارون) بلکه مقصد(زاینده رود) را هم دچار مشکل می کند'.

مدیرکمیته برگزاری همایش رودخانه کارون افزود: بر اساس قوانین سازمان بین المللی یونسکو،زمانی می توان طرح انتقال آب را اجرایی کرد که حوضه های مبداء و تامین کننده آب(کارون) مشکل کمبود آب نداشته باشند، در حالی که در چند سال گذشته از مشکلات اصلی خوزستان تامین آب در تمامی بخش ها است.

وی با اشاره به اینکه برای جبران کمبود آب در استان های حاشیه زاینده رود، باید نهایت صرفه جویی و مدیریت مصرف آب انجام شود گفت: انتقال آب یکی از راهکاری های رفع مشکل کمبود آب در استان های فلات مرکزی است در صورتی که می توان با بازیافت آب، اصلاح روش های آبیاری،جلوگیری از کشت برنج و برخی موارد دیگر مشکل کمبود آب را حل کرد.

وی ادامه داد: در طرح های انتقال آب بین حوضه ای (کارون و زاینده رود) باید کلیه مسایل و نکات علمی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوضه های مبداء، مقصد و در حد فاصل آنها رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی نیاز به پشتوانه علمی و پژوهشی فراگیر دارد گفت: آنچه منجر به شکست یا موفق نشدن طرح های صنعتی، کشاورزی و می شود، نبود پشتوانه علمی و پژوهشی است.

فاضلی ادامه داد :طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی طرحی استراتژیک است که می تواند از عوامل خودکفایی کشور باشد اما نکته مهم این است که فقط افراد معدودی از مجموعه استانداری خوزستان و برخی مدیران اجرایی استان، اطلاعاتی از این طرح بزرگ دارند.

وی گفت: در خصوص این طرح نیاز است تا مسوولان مربوطه خوزستان و کشور اقدام به برگزاری همایش های علمی مرتبط با این طرح برای ایجاد پشتوانه دانشگاهی و پژوهشی فراگیر کنند.

وی اظهارکرد:رودخانه کارون مهمترین جاذبه گردشگری خوزستان است که بخش گردشگری آن به حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیاز دارد.

فاضلی با اشاره به وضعیت زیست محیطی رودخانه کارون گفت: به طور حتم برای نجات کارون از فجایع زیست محیطی، نیاز است تا اداره کل حفاظت محیط زیست از قدرت و حمایت اجرایی، قضایی و اعتبار بالایی برخوردار باشد.

وی افزود: به نتیجه نرسیدن بعضی از پرونده های زیست محیطی کارون نشان دهنده این است که استاندار، دادگستری استان، نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، فعالان محیط زیست و حتی مردم ، در پیگیری بعضی از پرونده های تخلفات باید از اداره کل محیط زیست خوزستان حمایت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه عمده ایجاد آلودگی زیست محیطی کارون، در حوزه استحفاظی خوزستان است گفت: تبدیل کارون به رودخانه فاضلابی، نتیجه نگرش غیر کارشناسانه مسوولان،صنعتگران و کشاورزان خوزستان است.

فاضلی بیان کرد: 80 درصد آلودگی های موجود رودخانه کارون از فاضلاب کشاورزی، صنعتی، شهری و روستایی ایجاده شده، در حالی که باید حداقل برای 50 درصد این آلودگی، با قاطعیت تعیین تکلیف کرد.

وی با اشاره به بروز برخی بیماری ها بر اثر ورود زه آب کشاورزی به رودخانه کارون افزود: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و شرکت های بزرگ توسعه کشاورزی به عنوان نماینده های دولت در مسایل کشاورزی این استان وظیفه دارند از ورود زه آب های کشاورزی به رودخانه کارون که تهدیدی ضد سلامت افراد است جلوگیری کنند.

مدیر کمیته برگزاری همایش رودخانه کارون بیان کرد: ابهامات زیست محیطی صنایع آلاینده کارون نیاز به بررسی علنی و علمی دارد و در این راستا لازم است مدیران صنایع آلاینده کارون که همیشه به دور از نشست های علمی مرتبط با مسایل زیست محیطی رودخانه کارون بوده اند، به طور منظم در نشست های مشترک دانشگاهیان، پژوهشگران، رسانه ها و مردم به همراه ارایه اسناد لازم به رفع ابهامات زیست محیطی رودخانه کارون اقدام کنند.

همایش ملی فرصت ها و ظرفیت های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر 6 تا 8 اسفند 1393 در اهواز برگزار خواهد شد و هدف اصلی آن بررسی مسایل، روند جاری و تحولات لازم در به کارگیری فرصت ها و ظرفیت های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر است.

سد گتوند در شمال خوزستان و بر روی روخانه کارون احداث شده است.منبع:ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*