اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2950
تاریخ انتشار: 1393/09/18 12:51
یاسوج- در روزهایی که به دلیل سرماو بارش برف در ارتفاعات پارک ملی دنا، وحوش به سمت دامنه‌ها کوچ می‌کنند تا از سرمای زمستانی در امان بمانند، جنگ نابرابر محیط بانان با شکارچیان هم شدت گرفته است.

عصرجهان -به گزارش مهر، پارک ملی دنا دهمین ذخیره گاه زیست‌کره کشور و ۵۵۰ مین ذخیره گاه زیست‌کره دنیا در شبکه جهانی ذخیره گاه هاست که در وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰هکتاری دنا، ۷۷ گونه پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده زندگی می کنند.

پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری این منطقه است.

این روزها و با شدت گرفتن سرما، حیات وحش کم نظیر پارک ملی دنا به دامنه ها کوچ می کنند، جایی که هنوز علف های خشکیده ای دارد که آنها را از رنج گرسنگی در امان نگه دارد اما شکارچیان در این سرمای سوزان هم دست از سر حیات وحش ارزشمند این زیست بوم کهن برنداشته اند.

محیط بانان خواب و خوراک ندارند

در فصلی که زمان زاد و ولد گونه های جانوری ارزشمند است، صدای شلیک گلوله آرامش را از آنها و از محیط بانان گرفته است. از آن طرف محیط بانان در تعقیب شکارچیان، این روزها خواب و خوراک ندارند و چشم از کوه و جنگل برنمی دارند.

۱۰پاسگاه محیط بانی در دنا این روزها رنگ آسایش به خود نمی بینند و هر لحظه باید گوششان به پژواک کوه باشد و چشمشان به جنگل تا غریبه ای آرامش طبیعت را بر هم نزند و سکوتش را نشکند.

پارک ملی دنا

یکی از این پاسگاه ها، پاسگاه محیط بانی "میمند" است که در ضلع شمال غربی و منتهی الیه منطقه حفاظت شده دنا و در کنار روستایی به همین نام قرار دارد.

این پاسگاه محیط بانی به دلیل قرار گرفتن در مرز دنا با استان های چهارمحال و بختیای و اصفهان یکی از پرکارترین پاسگاه های محیط بانی در دناست و هفته ای نیست که کوه های این منطقه صحنه تقابل محیط بانان و شکارچیان نباشد.

طی روزهای اخیر باز هم سریال تعقیب و گریز محیط بانان و شکارچیان حرفه ای در ارتفاعات پارک ملی دنا اکران شد و محیط بانان توانستند چهار گروه شکارچی متخلف را دستگیر کنند.

دستگیری گروه شرور شکارچیان

رئیس پارک ملی دنا در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: طی روزهای گذشته چهار گروه شکارچی حرفه ای با ۹شکارچی در پارک ملی دنا دستگیر و روانه زندان شدند.

علی افشار می افزاید: این شکارچیان که اغلب غیر بومی بودند در انتهایی ترین قسمت پارک ملی دنا در حوزه خرسان دستگیر و روانه زندان شدند.

وی بیان می کند: این منطقه که در مرز استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد، از دو سال گذشته مورد هجوم شکارچیان غیربومی بوده و به حیات خلوت آنها بدل شده بود.

افشار می گوید: یکی از این گروه های شکارچی، گروهی شرور از شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری هستند که تاکنون چندین بار به حیات وحش این منطقه تعدی کرده بودند و در طی یکسال اخیر محیط بانان چندین بار با این گروه در پارک ملی دنا درگیر شده اند.

دستگیری شکارچیان خرس بزرگ قهوه ای

وی می افزاید: در مهر ماه سال گذشته در یک درگیری مسلحانه و پس از شلیک حدود ۴۰ گلوله ژ۳ به سمت محیط بانان و تمام شدن فشنگ های متخلفین، این گروه با سه قبضه اسلحه جنگی ژ۳ و سه خشاب مربوطه در ارتفاعات دنا دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

افشار تصریح می کند: این گروه طی هفته های اخیر نیز دوباره به پارک ملی دنا تعدی کردند و متاسفانه اقدام به کشتن یک قلاده خرس کرده و فرار کردند.

پارک ملی دنا

وی می افزاید: طی روزهای گذشته محیط بانان پارک ملی دنا در دو گروه عملیاتی سه شبانه روز در منطقه "گاومورزا" کمین کرده و در یک درگیری مسلحانه در ارتفاعات ۳۵۰۰ متری دنا توانستند این گروه را دستگیر کنند.

رئیس پارک ملی دنا اظهار می دارد: این شکارچیان در این درگیری ها ۸۰ گلوله به سمت محیط بانان شلیک کردند که خوشبختانه آسیبی به محیط بانان نرسید.

عکس یادگاری شکارچیان با خرس قهوه ای دنا

افشار بیان می کند: در بازرسی از گوشی تلفن همراه متهمین تصاویری از آنها در کنار لاشه خرس کشته شده در این منطقه وجود دارد. خرس کشته شده از گونه خرس های قهوه ای و بزرگ بوده که متاسفانه این گونه ارزشمند قربانی باورهای غلط مردم شده است.

افشار می افزاید: این شکارچیان اقدام به فروش کیسه صفرای خرس می کند زیرا این باور غلط وجود دارد که برای درمان برخی دردها مفید است. متاسفانه وجود این باورهای غلط در فرهنگ بومی و از طرفی علاقه به تفنگ و شکار در بین مردم، محیط زیست را در شرف نابودی قرار داده اشت.

افشار پارک ملی دنا را گنجینه کهگیلویه و بویراحمد و ایران می داند و می گوید: این پارک بوده که این استان را به دنیا معرفی کرده است.

تعداد محیط بانان کمتر از استاندارد جهانی

 اما محیط بانان مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در سرما و گرما با کمترین چشم داشتی پیوسته از این امانت و گنجینه خدادادی نگهداری می کنند اگر چه گاهی مورد بی مهری قرار می گیرند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به تعداد کم نیروها در مناطق حفاظت شده استان اشاره می کند و می گوید: این تعداد متناسب با وسعت مناطق حفاظت شده نیست.

پارک ملی دنا

جمشید عبدی پور می افزاید: هم اکنون مناطق حفاظت شده این استان تنها یک چهارم استاندارد جهانی محیط بان دارند و برای هر سه هزار هکتار از مناطق حفاظت شده استان یک نیرو وجود دارد.

وی بیان می کند: تعداد ماموران کم است اما پیوسته بر منطقه اشراف دارند و در صورت شنیدن صدای شلیکی سایر محیط بانان را مطلع می کنند تا شکارچی متخلف دستگیر شود.

عبدی پور با بیان اینکه کار محیط بانی کاری بسیار پر استرس و سخت است و فشارهای زیادی به محیط بانان وارد می شود، ادامه می دهد: این روزها محیط بانان شبانه روزی فعالیت می کنند و هیچ استراحتی ندارند و به زندگی خود هم نمی رسند.

وی تصریح می کند: محیط بانان در سرمای زمستان و گرمای تابستان آن هم در کوه و کمرها و مناطق صعب العبور با کمترین حقوق و هیچ منتی کار می کنند.

عبدی پور بیان می کند: حقوق محیط بانان چه از نظر کیفی و چه کمی متناسب با شرایط کاری آنها نیست و این حقوق کم است و کفاف زندگی آنها را نمی دهد.

 دنا این زیست بوم کهن زاگرس، همیشه مورد هجوم نامهربانی ها بوده است و جای تازیانه های جهل و باورهای غلط بر تن رنجور آن هویداست. در این میان حفاظت از این ذخیره گاه ارزشمند تنها از دست محیط بانان ساخته نیست و همه مردم که صاحبان این طبیعت بکر خدادادی هستند باید در صیانت از آن بکوشند تا آه و نفرین آیندگان دامن آنان را نگیرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*