اخبار عمومی
اعلام وصول 2
296758
تاریخ انتشار: 1398/02/01 13:21
حملات سریلانکا: ۲۹۰ کشته_رویترز به نقل از سخنگوی پلیس سریلانکا: افزایش تلفات حملات دیروز در این کشور به ۲۹۰ کشته و ۵۰۰ زخمی_شبکه های اجتماعی و پیام رسان های متعددی از جمله واتس آپ، وایبر و فیس بوک، به طور موقت پس از وقوع این سلسله انفجارها مسدود شدند.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از یورونیوز، بامداد یکشنبه یکم اردیبهشت در حالی که گروه‌هایی از شهروندان مسیحی سری‌لانکا مشغول برگزاری آئین‌های مذهبی عید پاک بودند، در چند محل‌ تجمع آنها بمب منفجر شد.


بر اساس گزارش‌ها انفجار ۶ بمب در این روز در سه هتل و سه کلیسا حداقل ۱۳۰ کشته و ۲۸۰ مجروح بر جای گذاشته است. این آمار را خبرگزاری‌ها به نقل از منابع بیمارستانی و پلیس منتشر کرده‌اند. حدود ۱۶۰ نفر تنها در یکی از کلیساهای مورد حمله به نام سنت آنتونی مجروح شدند.
سه انفجار در سه هتل لوکس در کلمبو، پایتخت سری‌لانکا و و دو انفجار نیز در دو کلیسا در نزدیکی این شهر روی داد. یک بمب نیز در کلیسایی دیگر واقع در نگومبو در شمال کلمبو منفجر شد.
روآن گوناسکارا، سخنگوی پلیس سری‌لانکا می‌گوید همه انفجارها تقریبا همزمان و در حدود ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه به وقت محلی روی داده است.
در صفحه کلیسای سباستین قدیس در نگومبو این پیام به زبان انگلیسی نوشته شده است: «به کلیسای ما حمله شده، اگر بستگان شما در اینجا هستند، برای کمک بیایید.»
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.
پیشینه آشوب و درگیری در سری‌لانکا
سری‌لانکا در سال گذشته میلادی دچار آشوب و بحران سیاسی بود. رانیل ویکرمسینگه که به دنبال درگیری‌های خشونت‌بار در سری‌لانکا روز چهارم آبان ۱۳۹۷ از سمت نخست‌وزیری برکنار شده بود، در روز یکشنبه ۲۵ آذر همان سال مجددا به قدرت بازگشت و پس از آن ناآرامی‌ها خاموش شد.
پیش از آن نیز این کشور دچار تنش‌های دینی میان مسلمانان و بودائیان بنیادگرا بود و آشوب و درگیری در مرکز سری‌لانکا در اسفند ۱۳۹۶ به اوج خود رسید. در آن زمان در پی پخش خبری در مورد قتل یک بودایی به دست یک مسلمان در یک نزاع گروهی، شهروندان سیلانی بودایی با حمله به برخی مسلمانان چندین مغازه‌ و خودرو آنها آتش زدند.
بیشتر جمعیت جزیره ۲۱ میلیونی سری‌لانکا را بودائیان تشکیل می‌دهند. بزرگترین اقلیت‌های دینی سری‌لانکا هندوها و مسلمانان هستند و شمار شهروندان مسیحی این کشور نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است.
مسیحیان کاتولیک مذهب در سری‌لانکا معمولا به عنوان جمعیتی متحد کننده در این کشور شناخته می‌شوند زیرا در میان همه اقشار از تامیل‌ها تا سیلانی‌ها حضور دارند. با این حال از آنجا که مسیحیان موافق تحقیقات خارجی در مورد جنایات ارتش علیه تامیل‌ها بوده‌اند، کینه‌ای تاریخی از آنها در میان برخی مردم وجود دارد. جنگ داخلی سری‌لانکا که از ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ میلادی طول کشید، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*