اخبار عمومی
اعلام وصول 2
296896
تاریخ انتشار: 1398/02/11 00:59
اگر واشنگتن تلاش خود را برای دخالت در امور داخلی ونزوئلا را ادامه دهد، دخالت امریکا می تواند منجر به فروپاشی این کشور شود

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از یورونیوز، چند ساعت پس از دعوت خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به نافرمانی در ارتش و دعوت وی از مخالفان برای «مرحله نهایی» سرنگونی حکومت نیکلاس مادورو، هواداران دولت و مخالفان در خیابان‌های کاراکاس با یکدیگر درگیر شدند.
سربازان مخالف دولت برای نشان دادن جبهه متفاوت خود شال‌های آبی به گردن بسته‌اند.
گزارش می‌شود دست‌کم یک نفر در جریان تیراندازی‌های دو طرف کشته و چندین تن نیز زخمی شده‌اند.
در حالی که دولت از شکست تلاش برای کودتا خبر می‌دهد، ناآرامی‌ها در خیابان‌های پایتخت ونزوئلا ادامه دارد.
بسیاری از تحلیگران می‌گویند که ناآرامی‌های روز سه‌شنبه به دلیل ناهماهنگی و ضعف در اطلاع‌رسانی مخالفان، باعث ایجاد سردرگمی در سراسر ونزوئلا شده است.
خوان گوایدو پیش از این مخالفان دولت را به برگزاری راهپیمایی بزرگ در روز اول ماه مه دعوت کرده بود.
ایالات متحده آمریکا و متحدان واشنگتن در آمریکای جنوبی حمایت قاطع خود از حرکت روز سی آوریل مخالفان را اعلام کرده اند. در تندترین موضع نسبت به شدت گرفتن بحران، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است تمام گزینه‌ها روی میز است. وی در یک پیام توییتری وزیر دفاع، فرمانده گارد ریاست جمهوری و رئیس دادگاه عالی ونزوئلا را تهدید کرد: و خطاب به آن‌ها نوشت: روزهای شما به آخر رسیده است. آین آخرین شانس شما است. عفو عمومی خوان گوایدو را بپذیرید، از قانون اساسی دفاع و مادورو را سرنگون کنید و ما نام شما را از لیست تحریم‌ها خارج می‌کنیم. با مادوورو بمانید، با کشتی او غرق می‌شوید.»
ایران، روسیه و ترکیه تلاش برای «کودتا» در ونزوئلا را محکوم کرده‌اند.
 
دعوت به نافرمانی و شورش
آقای گوایدو روز سه‌شنبه همراه با لئوپولدو لوپز، یکی دیگر از رهبران مخالفان در یکی از پایگاه‌های نظامی نیروی هوایی (پایگاه هوایی لا کارلوتا) در حومه کاراکاس، پایتخت گفته بود که ارتش این کشور دیگر به رئیس جمهوری نیکلاس مادورو وفادار نیست. وی با دعوت از شهروندان برای تظاهرات گسترده از آغاز «عملیات آزادی ونزوئلا» خبر داد.
لئوپولدو لوپز، یکی دیگر از رهبران مخالفان که در حصر خانگی به سر می‌برد در ویدئوهای منتشر شده روز سه‌شنبه در کنار آقای گوایدو دیده می‌شود. سخنگوی دولت ونزوئلا می‌گوید که وی صبح همین روز با هماهنگی شماری از محافظان از حصر گریخته است.
با وجود تجمع صدها نفر از هواداران خوان گوایدو در برابر این پایگاه و انتشار تصاویری از تمرد گروهی از نظامیان از متفرق کردن معترضان، نیکلاس مادورو بر وفاداری ارتش به خود تاکید می‌کند. ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا نیز با اشاره به کم بودن شمار نظامیان شورشی، تلاش برای کودتا را تکذیب و شهروندان این کشور را به آرامش دعوت کرد.
اعضای گارد ملی وفادار به نیکلاس مادورو با سربازان متمرد و مخالفان در اتوبان نزدیک پایگاه لا کارلوتا درگیر شدند. دو طرف به سوی یکدیگر تیراندازی کردند.
همزمان، خورخه آرئازا، وزیر خارجه ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خوان گوایدو را به اجرای فرامین وزارت خارجه، وزارت دفاع و مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (جان بولتون) متهم کرد.
آقای گوایدو ساعاتی پس از آغاز ناآرامی‌های روز سه‌شنبه به هوارادارن خود اطمینان داد که سرنگونی نیکلاس مادورو نزدیک است. وی می‌گوید شهروندان بسیاری از تمام ۲۴ ایالت ونزوئلا «در راهی بی‌بازگشت» عازم کاراکاس شده‌اند.

واکنش روسیه به مداخله آمریکا در بحران ونزوئلا
ماریا زاخارووا در بیانیه ای اعلام نمود که مداخله آمریکا، در امور ونزوئلا می تواند منجر به فروپاشی این منطقه شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ماریا زاخارووا، دخالت ایالات متحده در امور ونزوئلا می تواند منجر به به فروپاشی این کشور منجر شود.
وی تصریح کرد: "اگر واشنگتن تلاش خود را برای دخالت در امور داخلی ونزوئلا را ادامه دهد، دخالت امریکا می تواند منجر به فروپاشی این کشور شود".
وزارت امور خارجه روسیه از سوی دیگر، آمادگی ونزوئلا در برخورد با درگیری ها با مشارکت نمایندگان نیروهای مسلح این کشور را خوب ارزیابی نمود.

اردوغان: کودتا در ونزوئلا محکوم است
رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه تلاش برای کودتا در ونزوئلا را محکوم کرد و از کشورهای دنیا خواست به انتخاب‌های مردم احترام بگذارد.
به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه امروز سه‌شنبه تلاش برای کودتا در ونزوئلا را محکوم کرد و از دنیا خواست به انتخاب‌های دموکراتیک مردم این کشور توجه کند.
اردوغان گفت: «به عنوان کشوری که با کودتا دست و پنجه نرم کرده و تبعات منفی آن را تجربه کرده، تلاش برای کودتا در ونزوئلا را محکوم می‌کنیم. دنیا بایستی به تصمیم‌های دموکراتیک احترام بگذارد.»
«خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا که چند ماه پیش با چراغ سبز دولت آمریکا خودش را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند امروز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد. لحظاتی بعد دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد «کودتایی کوچک» را دفع کرده است.
اردوغان گفت: «کسانی که در موقعیتی قرار دارند که برای ونزوئلا یک حاکم استعماری پست‌مدرن منصوب کنند، بایستی بدانند که در این کشور رئیس‌جمهور با رأی مردم به قدرت می‌رسد و آینده یک کشور را تنها با برگزاری انتخابات دموکراتیک می‌توان تعیین کرد.»
رهبر مخالفان ونزوئلا در ویدئویی که سه‌شنبه منتشر کرده از ارتش این کشور درخواست کرده به بخشی از آنچه به گفته وی «قیام ملی صلح‌آمیز» ونزوئلا است ملحق شوند.
وزیر دفاع ونزوئلا در مقابل بر وفاداری به دولت قانونی تأکید کرده است. «ولادیمیر پادرینو لوپز» گفت: «نیروهای مسلح جمهوری بولیواری ونزوئلا در دفاع از قانون اساسی ونزوئلا و مقامات مشروع این کشور ثابت قدم خواهد ماند».
«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم گفته فرماندهان نظامی به قانون اساسی ونزوئلا پایبند هستند. او همچنین از هواداران دولت خواسته برای حفظ قانون اساسی به خیابان‌ها بیایند.
ارتش آمریکا: تحولات را رصد می‌کنیم/بولتون: در کنار مردم ونزوئلا هستیم
ارتش آمریکا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که تحولات ونزوئلا را با دقت دنبال می‌کند اما در عین حال مدعی شد که در این تحولات نقشی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از ایسنا، آرماندو هرناندز، سخنگوی ارتش آمریکا اظهار کرد: ما تحولات اخیر ونزوئلا را با دقت رصد می‌کنیم و با شرکای خود و حلقه ارشد فرماندهی در تماس نزدیک هستیم.
او ادامه داد: در شرایط فعلی، مأموریت مرکز فرماندهی جنوب ارتش آمریکا تغییری نکرده است.
از سوی دیگر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توییتی نوشت: نیروهای مسلح ونزوئلا باید از مردم و قانون اساسی این کشور حفاظت کنند.
او در این توییت مداخله‌جویانه خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح باید در کنار مجمع ملی و نهادهای مشروع در مقابل غصب دموکراسی ایستادگی کنند. آمریکا در کنار مردم ونزوئلا است.
وزیر خارجه ونزوئلا:آمریکا برای کودتا در ونزوئلا برنامه‌ریزی کرده است
وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد کودتای نافرجام در ونزوئلا مستقیماً در واشنگتن برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از تسنیم، «خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد کودتای کوچکی که امروز در ونزوئلا رخ داد و بلافاصله توسط نیروهای امنیتی این کشور دفع شد، مستقیماً در واشنگتن و توسط مقامات آمریکایی برنامه‌ریزی شده است.
خورخه آریزا در این خصوص به رویترز گفت: «تنها حدود 30 سرباز که از سوی خوان گوایدو [رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا] تحریک شده بودند در این کودتا حضور داشتند. این کودتا فصل دیگری از تلاش‌های آمریکایی‌ها برای سرنگون کردن دولت رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو بود.»
وزیر امور خارجه ونزوئلا افزود: «این یک تلاش برای کودتا از جانب نظامیان ونزوئلایی نبود. کودتا مستقیماً در واشنگتن طرح‌ریزی شده بود؛ در پنتاگون و در وزارت امور خارجه آمریکا و با هدایت جان بولتون [مشاور امنیت ملی آمریکا]. آنها این کودتا را هدایت می‌کردند و آنها هستند که به گوایدو فرمان می‌دهند.»
«خوان گوایدو» رئیس‌ سابق مجمع ملی ونزوئلا که حدود سه ماه قبل به تحریک مقامات واشنگتن خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد، امروز سه‌شنبه طی یک پیام ویدیویی هواداران خود را به آشوب علیه دولت قانونی این کشور فرا خواند و حتی از نیروهای مسلح ونزوئلا خواست که علیه رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو دست به شورش مسلحانه بزنند.
با این حال مقامات ارتش و وزارت دفاع ونزوئلا تأکید کرده‌اند حمایت از قانون اساسی و دولت قانونی این کشور را وظیفه خود می‌دانند و برای عمل به این وظیفه کاملاً مصمم هستند.
مادورو: مردم برای دفاع از میهن در میادین حاضر شوند
رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت: مردم ونزوئلا برای دفاع از میهن و نظام قانونی در میادین حاضر شوند.
به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از ایسنا، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا طی سخنانی گفت: فرماندهان ارتش تعهد خود را به قانون اساسی اعلام کردند. مردم برای دفاع از میهن و نظام قانونی در میادین حاضر شوند.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آن که خوآن گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا اعلام کرد، از حمایت نظامی لازم برای برکنار کردن مادورو برخوردار است، رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا از رایزنی خود با رهبران نظامی خبر داد.
مادورو تصریح کرد که در جریان این رایزنی‌ها، فرماندهان نظامی به او اعلام وفاداری کرده‌اند.
رئیس‌جمهوری ونزوئلا در توئیتر خود نوشته است: من خواستار حضور حداکثری برای حصول اطمینان از پیروزی صلح هستم. ما پیروز خواهیم شد.
رهبر اپوزیسیون ونزوئلا امروز (سه‌شنبه) اظهار کرد، "آخرین مرحله" خود را برای برکناری مادورو آغاز کرده و از مردم و ارتش ونزوئلا خواست در پایان دادن به "غصب" قدرت از سوی مادورو از او حمایت کنند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*