بالاخره ایران در برابر آمریکا اقدام متقابل انجام می‌دهد

یک مقام نزدیک به هیئت نظارت بر برجام اعلام کرد: احتمالا ️دکتر روحانی رئیس جمهور روز چهارشنبه هفته جاری در گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی، برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج امریکا از برجام را اعلام خواهد کرد.

این مقام ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست.

وی ادامه داد: کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است.

روحانی چهارشنبه اقدامات متقابل در واکنش به خروج آمریکا از برجام را اعلام می‌کند

از سویی دیگر علاءالدين بروجردی عضو كميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ايران در گفتگو با شبکه العالم گفت: «آمریکا که از برجام به صورت علنی خارج شد و تعهدات خودش را زیر پا گذاشت و اروپا نیز گزینشی رفتار می کند از همین رو دولت نباید محافظه کارانه رفتار کند زیرا دولت انقلابی نباید این گونه رفتار کند ما حتما باید فیتیله عمل به برجام را کم کم پایین بیاوریم زیرا عمل متقابل یک قاعده شناخته شده بین المللی است. اکنون زمان تجدید نظر در سیاست هایمان فرارسیده البته مسئول بررسی این موضوع شورای امنیت ملی است اما مجلس نیز به این نظریه معتقد است...

باید چرخشی در سیاست هایمان در برخورد با برجام داشته باشیم اما این چرخش به این معنا نیست که ما از برجام خارج شویم و بهانه دست طرف مقابل و امریکا بدهیم اما هیچ دلیلی وجود ندارد که ما در مقابل کم کاری اروپا و خروج آمریکا از برجام نظاره گر باشیم به نظرم ما نظاره گر نخواهیم بود و آینده تحولات دیگری رقم خواهد زد.»

بروجردی: باید فیتیله عمل به برجام را کم کنیم/ احتمال حمله نظامی از سوی آمریکا صفر است

به نظر می‌رسد اقدامی که شاید ماه‌ها پیش باید انجام می‌‌شد بالاخره در حال وقوع است. بی‌عملی و سکوت ایران در برابر اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا باعث گستاخی هرچه بیشتر آنها در اجرا نکردن تعهداتشان شده بود. بالاخره این سکوت یک روز باید شکسته می‌شد که ظاهرا روحانی سالگرد خروج آمریکا برای این کار را انتخاب کرده است.

***

دولت به‌دنبال درآمد از گران‌کردن بنزین است/ کارت سوخت احیا شد، بنزین گران نمی‌شود

مجلس شورای اسلامی امروز جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی مسائل اقتصادی کشور به‌خصوص مسئله قیمت بنزین تشکیل شد. احمد علیرضا بیگی در گفتگو با مهر، در خصوص جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: در جلسه غیرعلنی امروز، دولت خواستار افزایش قیمت بنزین بود و حتی با دو نرخی شدن بنزین نیز مخالفت می‌کرد.دولت خواستار جبران جدی کسری بودجه خود از محل افزایش قیمت بنزین بود که مجلس با این امر مخالفت کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: چهار مرحله رأی‌گیری در جلسه غیرعلنی انجام شد؛ در ابتدا افزایش قیمت بنزین به میزان ۱,۵۰۰ تومان به رأی نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان مخالفت کردند. پس از آن، احیای کارت سوخت به رأی نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان موافقت کردند. سپس سهمیه‌بندی بنزین به رأی نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با سهمیه‌بندی بنزین نیز مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: در پایان، توسعه استفاده از CNG به رأی نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با این سازوکار نیز موافقت کردند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم با بیان اینکه برای ساماندهی سوخت و جلوگیری از قاچاق مقرر شد کارت‌های سوخت احیاء شود، اظهار داشت: همچنین در این جلسه نسبت به گسترش مراکز CNG در کشور تأکید شد که به ویژه این مراکز برای ناوگان‌های عمومی و تاکسی‌ها استفاده شود تا بتوانیم از مصرف بیش از حد بنزین در کشور جلوگیری کنیم.

نعمتی در پاسخ به این پرسش که آیا احیای کارت سوخت به معنای سهمیه‌بندی بنزین است گفت: با احیای کارت سوخت هیچ‌گونه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی صورت نمی‌گیرد و احیای کارت سوخت فقط به منظور جلوگیری از قاچاق و ساماندهی سوخت صورت می‌گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا سهمیه بندی بنزین با افزایش قیمت آن تا پایان سال رخ نخواهد داد،اظهار داشت: این تصمیم، تصمیم مجلس با همدلی دولت بوده است و باید اجرایی شود و پایدار خواهد بود.

سوال بسیار مهمی که در این میان برای افکار عمومی مطرح می‌شود این است که اگر کارت سوخت خوب بود چرا حذف شد؟ چه کسی باعث شد این سامانه حذف شود؟ اگر حتی افکار عمومی هم فراموش کرده باشد اینترنت حافظه خوبی دارد و مصاحبه‌ها و اصرارهای زنگنه برای حذف کارت سوخت را به خاطر دارد. آیا نباید زنگنه پاسخگوی تصمیم غلطش باشد؟

***

لاریجانی، باهنر و مطهری می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند؟

روزنامه شرق نوشت: «اينكه علي لاريجاني به نوشته سايت نزديك به او در انتخابات مجلس ثبت‌نام نكند، ازقضا اين گمانه را بيشتر تقويت مي‌كند كه حضورش در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ قطعي است. او يحتمل مي‌خواهد يك سال باقي‌مانده فراغت از مجلس تا انتخابات رياست‌جمهوري را صرف آماده‌‌کردن حضور براي رقابت بر سر كرسي پاستور كند...محمدرضا باهنر هم كه دبير كل جامعه اسلامي مهندسين و رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است، احتمالا براي ۱۴۰۰ برنامه‌هايي در سر دارد. در اين صورت او يكي از جدي‌ترين رقباي علي لاريجاني در جريان اصولگرايي است. او ۲۸ سال نماينده مجلس از طيف راست يا اصولگرا بود اما در بزنگاه انتخابات مجلس فعلي ثبت‌نام نكرد و گفت ديگر قباي مجلس را از تن درآورده است...او اگرچه همواره منكر اين شده كه قصد ورود به انتخابات رياست‌جمهوري را دارد اما قطعا مترصد است و گوشه چشمي به آن دارد. شاهدش هم يك جمله كليدي اوست: «آنهايي هم که کانديدا دارند از حالا نبايد کانديدايشان را علم کنند و رو کنند»

احتمال رقابت باهنر و لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰

نامه‌نیوز درباره نامزدی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: «لاریجانی یک محدودیت بزرگ در پیش رو دارد. شخصیت او گرچه از نظر سیاسی می‌تواند موثر باشد اما از حیث محبوبیت عمومی متزلزل است و مردم او را به عنوان یک شخصیت سیاسی کاریزماتیک نمی‌شناسند؛ به همین دلیل لاریجانی یا باید بکوشد که حمایت بی‌چون‌وچرای اصلاح‌طلبان را به دست بیاورد یا آنکه در بازه زمانی ۹۸ تا ۱۴۰۰ آنقدر به مردم نزدیک شود که در فضای رخوت سیاسی کنونی کردم به انتخاب او رغبت داشته باشند؛ موضوعی که خود لاریجانی نیز به آن واقف است و می‌داند که برای جلب نظر عموم مردم راه سختی در پیش خواهد داشت.»

روزنامه سازندگی نوشت: «علی مطهری بی‌میل نیست که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باشد. او ضمن اینکه از بسیاری از درخواست‌ها برای حضورش در این انتخابات گفته، در نهایت نظرش برای کاندیداتوری را این‌طور بیان کرده است: «باید به شرایط آن روز نگاه کنیم و ببینیم چه افرادی میان کاندیدا‌ها وجود دارند. افراد تندرو داریم یا افراد خوشفکری داریم که رأی ندارند یا مثلا اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رأی داشته باشم ولی کسی دیگر رأی ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.» او که مواضع سیاسی‌اش صدای اصولگرایان را درمی‌آورد و مواضع فرهنگی‌اش دست و دل اصلاح‌طلبان را می‌لرزاند، تا اینجا اولین کسی است که از احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ سخن گفته است. »

منبع/الف