دو خانواده بیشترین ارز دولتی را دریافت کردند

بانک مرکزی روز گذشته فهرست تازه‌ای از دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی در یک سال گذشته را منتشر کرد. اگرچه فهرست‌های اعلامی بانک مرکزی انسجام و ترتیب مناسبی ندارند و هیچ‌گونه جمع‌بندی خاصی از پرداخت‌های مختلف به شرکت‌های گوناگون در آنها انجام نشده، اما حاوی اطلاعات جالبی از دریافت‌کنندگان ارزهای دولتی و نیمایی از سوی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده است.

ارز دولتی برای واردات نصیب چه کسانی شد؟/ ۳ میلیارد یورو را ۲ خانواده مشهور گرفته‌اند

بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده مدلل و خانواده پایداری بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده‌اند.

***

بیانیه سرافراز و توضیحات سازمان اطلاعات سپاه

محمد سرافراز، رئیس سابق صدا و سیما که این روزها با اظهارنظرهایش و حواشی اطرافش رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است امروز طی بیانیه‌ای تلویحا از اظهارات شهرزاد میرقلی‌خان ابراز برائت کرد و نوشت: «در مورد اظهار نظر های اخیر خانم میرقلی خان از من سوال میکنند، پاسخ من این است که زندگی شخصی ایشان مربوط به خودشان است و از زندگی گذشته اش در حد آنچه در کتاب شان نوشته اند، مطلع هستم و مواضعی که ایشان در این خصوص و سایر موارد اعلام میکنند، ارتباطی به من ندارد.»

سرافراز : زندگی شخصی و مواضع شهرزاد میر قلی خان ارتباطی به من ندارد/ سودای قدرت ندارم

از سویی دیگر یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه وجود هرگونه ارتباط نامتعارف بین شهرزاد میرقلی‌خان و محمد سرافراز را تکذیب کرد.

این مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سوابق شخصی و خانوادگی سرافراز، وی را از خانواده شهدا و دارای سلامت اخلاقی دانست و گفت هیچگونه پرونده‌ای در سازمان اطلاعات سپاه در زمینه ارتباطات نامتعارف بین سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان مطرح نبوده و طرح ادعاهایی از این دست صحت ندارد.

تکذیب ادعاهای عجیب در مورد سرافراز

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه هم در نشست امروز خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه اظهارات آقای سرافراز که اعلام کرده نهادهای امنیتی او را مجبور به شرکت در مناقصه کرده‌اند و آیا نهاد امنیتی از این فرد شکایت کرده است؟ گفت: طبق ماده ۶۰۶ قانون آئین دادرسی هر یک از مسئولانی که به وقوع جرم شاهد باشند باید به دادستانی اطلاع دهند و ما گلایه داریم که مسئولان در زمان اشتغال خود مطلبی را مطرح نمی‌کنند و بعد از پایان کار خود ادعاهایی را مطرح می‌کنند و می‌گویند ما لیستی در جیب و گوشی اتاق خود داریم و وظیفه آنها نیست که لیستی را در جیب خود مخفی کنند.

***

وکلا هم باید کارتخوان داشته باشند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره انحصار زدایی از بازار وکالت که رئیس قوه قضائیه آن را مطرح کرده‌اند، گفت: در ارتباط با این موضوع ارزیابی‌ها متفاوت است. از یک طرف ادعا می‌شود تعداد وکلا کم است و مردم دسترسی به وکیل ندارند و از طرفی هم جامعه وکلا می‌گویند بیکارند و درآمد مکفی ندارند. آنچه که لازم است فرهنگ استفاده از مشاور و وکیل حتی قبل از تشکیل پرونده قضائی است.

وی با بیان اینکه ما در پرونده‌های قضائی از حضور وکلا استقبال می‌کنیم، گفت: همه ساله تعداد زیادی به آمار جامعه وکلای ما افزوده می‌شود و در این جهت ما مساعدت لازم را داریم. ما موضوعاتی از زبان مردم می‌شنویم که در یک پرونده ۱۰۰ میلیون، ۳۰۰ میلیون، یک میلیارد کمتر یا بیشتر حق الوکاله از آنها گرفته می‌شود و بعضی نیز می‌گویند که ۳۰ هزار تومان حق الوکاله دریافت کرده‌اند، ما خواهان این هستیم که تعرفه وکالت واقعی شود و وکلا مبالغ را از طریق کارت خوان دریافت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه: اکثر بازداشت شدگان مقابل مجلس آزاد شدند/ جلب و ممنوع الخروجی مهناز افشار صحت ندارد

پزشکان، طبق قانون بودجه امسال موظف شدند دستمزد خویش را فقط از طریق کارتخوان دریافت کنند. وکلا دومین صنفی هستند که بناست مشمول این قاعده شوند. این کار به شفافیت درآمدی این دو قشر زحمتکش کمک می‌کند و پس از شفاف شدن درآمدشان می‌شود مالیات واقعی از آن‌ها اخذ کرد. فرار مالیاتی با همین کارها کم خواهد شد.

***

گروه‌های سیاسی هیچ ایده‌ای ندارند

عباس عبدی درباره علت پیشی گرفتن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر انتخابات ۹۸ به خبرآنلاین گفت:انتخابات مجلس بی معنی شده زیرا این نگاه وجود دارد که نمایندگان مجلس و عملکردشان برآیند آنچه در جامعه حادث می‌شود یا مورد نیاز و مطالبه مردم است، نیست.

« اینکه انتخابات ۱۴۰۰ بیش از ۹۸ در مرکز توجه قرار دارد این است که افراد به صفت شخصی نمی‌توانند راجع به انتخابات ۹۸ برنامه دهند بلکه گروه‌های سیاسی باید در این میدان وارد شوند و چون این گروه ها ضعیف شده و هیچ ایده و طرحی هم ندارند، در نتیجه انتخابات ۹۸ به یتیم و کودک سرراهی می‌نماید، به عبارتی موجودی به نام احزاب و جناح‌های سیاسی قدرتمند که در انتخابات ۹۸ نقش بازی کنند وجود ندارد.»

حق با عباس عبدی است. متاسفانه گروه‌های سیاسی در کشور ما از فقر ایده رنج می‌برند و از نظر مبانی فکری بسیار بسیار ضعیف هستند. یکی از دلایل چرخش‌های عجیب در نظرات سیاستمداران هم همین است. تا زمانی که گروه‌های سیاسی کشور ما مبانی خود را بازاندیشی و تدوین نکنند همین روال ادامه خواهد داشت.

***

مرکز ملی فضای مجازی به هاتگرام و طلاگرام مجوز داده بود

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی در مورد آخرین وضعیت پروژه استقلال نسخه‌های فارسی تلگرام (هاتگرام و طلاگرام) گفت: هم اکنون شاهد هستیم که بحث در زمینه این دو پیام رسان تا حدی سیاسی شده است. موضوع این است که هاتگرام و طلاگرام با مجوز مرکز ملی فضای مجازی و البته با هماهنگی قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه داده بودند.

وی گفت: مجوز فعالیت این پیام رسان ها توسط قوه قضائیه به مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد و تداوم فعالیت آنها نیز به پهنای باند نیاز داشت که وزارت ارتباطات بر اساس مجوز قوه قضائیه و مرکز ملی فضای مجازی، این پهنای باند را در اختیار آنها گذاشت.

هاتگرام و طلاگرام به زودی مستقل می‌شوند

فیروزآبادی در مورد اینکه تکلیف استقلال دو نسخه فارسی تلگرام با توجه به حذف آنها از گوشی کاربران به کجا می‌رسد، گفت: خبرهای خوبی در راه است و شنیده می‌شود که آمادگی استقلال این دو نسخه تلگرام از این شبکه پیام رسانخارجی وجود دارد و به زودی هاتگرام و طلاگرام اعلام استقلال می‌کنند، به خصوص بعد از اقدام گوگل سرعت کار این شبکه‌ها برای استقلال یافتن از شبکه خارجی تلگرام، افزایش یافت.

***

انتقاد فائزه هاشمی از اصلاح‌طلبان مجلس

فائزه هاشمی به آرمان گفت: «متأسفانه با توجه به اینکه در انتخابات برخی کاندیداهای اصلی یک جریان تائید نمی‌شوند وهمچنین کارکرد غیرحزبی احزاب، لیست‌ها صددرصد اصلاح‌طلب نبوده است. برای مثال آقای علی مطهری در حوزه سیاسی به اصلاح‌طلبان نزدیک است اما همان‌گونه که خود اذعان دارد در مسائل فرهنگی این‌گونه نیست. تجربه شخصی من نیز نشان می‌دهد که بسیاری از مردان اصلاح‌طلب نیز بیشتر در مسائل سیاسی ادعای اصلاح‌طلبی دارند و به موضوعات زنان که وارد می‌شویم، آرایی متفاوت دارند، برای نمونه در موضوع تصویب سهمیه برای حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی احزاب شاهد بودیم تعدادی از همین فراکسیون امید رأی ندادند که موجب شکست آن شد. بسیار تأسف‌باراست که در کشورهای همسایه به‌دلیل وجود سهمیه، شاهد حضور ۳۰درصدی زنان هستیم و این مسیری بود که در همه جای دنیا طی شده ولی در کشور ما این اندازه از سوی جریان‌های سیاسی رعایت نمی‌شود. مگر نه اینکه اصلاح‌طلب به‌دنبال توسعه همه‌جانبه است و مگر نه اینکه در دنیای امروزی وضعیت و جایگاه زنان یکی از شاخص‌های توسعه است، پس اگر اصلاح‌طلبیم دیگر نمی‌توانیم شترمرغ باشیم. همین سهمیه‌هاست که می‌تواند مطالبات را جبران کرده و این فاصله را کاهش داده و وضعیت را نرمال و طبیعی کند. همچنین نیاز است در شرایط فعلی که مسئولان مدام از لزوم همدلی و وحدت سخن می‌گویند، خود نیز قدمی در این راه بردارند و به حقوق مردم و به‌ویژه زنان توجه بیشتری کنند، این می‌تواند پایه همدلی باشد.»

روایت احمد توکلی از شخصیت سید مهدی طباطبایی: لنگر مجلس هفتم بود
 احمد توکلی، در گفتگویی با ویژه نامه «رایحه» که قرار است به مناسبت اولین سالگرد درگذشت «آسیدمهدی طباطبایی» منتشر شود، به بیان ویژگی اخلاقی و علمی آن عالم وارسته پرداخته و از خاطرات دوران زندان ستمشاهی، هم‌بند بودنشان در زندان قصر تا همکار شدن در مجلس هفتم روایت کرده است.

احمد توکلی، از مرحوم حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی، هم‌بند سابق خود در زندان قصر، به عنوان «لنگر مجلس هفتم» یاد می‌کند. توکلی که خودش در آن دوران هر روز مشغول بررسی طرح‌ها و لوایح بود و به تعبیر خودش شاید جزو «نمایندگان هر روزه مجلس» بود، آسید مهدی طباطبایی را مرد روزهای خاص می‌داند. این نماینده سابق مجلس تصویر جالبی هم از خانه این روحانی مردمی دارد، جایی که به گفته او، مردم عادی و مسئولان نظام در کنارهم پای یک سفره می‌نشستند.

م.الف