اخبار عمومی
اعلام وصول 2
296965
تاریخ انتشار: 1398/02/18 02:56
پس از ورود به مسکو؛
وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به مسکو با اشاره به اقدامات آمریکا علیه کشورمان به ویژه در یک سال گذشته، گفت: جمهوری اسلامی این‌طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌داده، فعلاً اجرا نکند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار و گفتگو با همتای روس خود، شامگاه سه شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شد.

محمد جواد ظريف در بدو ورود به مسکو در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما گفت: اقداماتي که آمريکا در طول يک سال گذشته به ويژه، هم قبل از خروج و هم بعد از خروج از برجام کرده کاملا مشخص براي ايجاد يک وقفه در ادامه کار برجام بود. جمهوري اسلامي با علم به اين سياست آمريکا با مدارا و با صبر استراتژيک برخورد کرده است.

وی افزود: متاسفانه اتحاديه اروپا و بقيه اعضاي جامعه بين المللي، اين توان را نداشتند که در برابر فشار آمريکا ايستادگي کنند و لذا جمهوري اسلامي اينطور به مصلحت ديده که از برخي از تعهدات و اقداماتي که به صورت داوطلبانه در برجام انجام مي داده، اين اقدامات را فعلا اجرا نکند. اين حق براي ايران در برجام ديده شده يعني ما الان خارج از برجام عمل نمي کنيم بلکه در چارچوب برجام عمل مي کنيم.

وزیر امور خارجه کشورمان  ادامه داد: مواد ۲۶ و ۳۶ برجام چنین اختیاری را به ایران و البته به سایر کشورهای عضو داده که اگر کشوری تعهدات خودش را اجرا نکرد، آنها هم تعهدات خودشان را به صورت جزئی و کلی اجرا نکنند. اقدام ایران کاملاً در این چارچوب است و بنا بر این، ایران از برجام خارج نخواهد شد. ایران کاملاً در چارچوب برجام عمل می‌کند و این فرصتی است برای سایر اعضای برجام که اقدامات لازم را انجام دهند؛ نه این که صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کنند.

گفتني است؛ رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار است روز چهارشنبه همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام ، با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفتگو کند. وزرای خارجه دو کشور پس از دیدار دوجانبه ، در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهند داد.

بررسی همکاری های دوجانبه ، برجام ، موضوعات منطقه ای و بین المللی به ویژه تحولات سوریه ، یمن و افغانستان ، محور رایزنی های وزرای خارجه ایران و روسیه خواهد بود.

در روزهای اخیر و‌ پس از اعمال تحریمها و محدودیت های جدید آمریکا بر برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان ، مقامات بلندپایه و دستگاه سیاست خارجی روسیه با محکوم کردن شدید اقدام کاخ سفید ، اعلام کردند همکاری های تهران و مسکو در زمینه های مختلف، از جمله صنعت صلح آمیز هسته ای ، تحت فشار و تحریم های آمریکا ، متوقف نخواهد شد.

در همین حال؛ برخی گمانه زنی ها از احتمال کاهش کلی یا جزیی همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ، منطبق بر بندهای ۳۶ و ۳۷ سند برجام ، خبر داده اند. همچنین با حضور وزیران خارجه ایران و روسیه ، پروتکل تسهیل روادید شهروندان دو کشور امضا خواهد شد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*