اخبار عمومی
اعلام وصول 2
296999
تاریخ انتشار: 1398/02/21 00:07
قبل از عید ۹۴ با کی روش دعوایمان شد و گفتیم باید بروی و حتی وزارت ورزش هم گفت باید برود، اما ناگهان گفتند او باید بماند. مقام بالاتر از گودرزی گفتند کی روش باید بماند و حتی رضا حسنی خو مسئول حراست وزارت ورزش با او صحبت کرد. ما می‌خواستیم کی روش برود، اما مقام‌های بالاتر گفتند باید بماند و ما هم از این موضوع تمکین کردیم

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، علی کفاشیان رئیس و نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال کشورمان اظهار کرد: بحث بازنشستگی سبب شد که یادم بیاید سنم بالا رفته و باید بروم. روز اولی که وارد فوتبال شدم اعضای هیئت رئیسه را نمی شناختم، اما کارم را شروع کردم و در این مسیر فراز و نشیب های زیادی هم داشتم.

به درخواست علی آبادی وارد فوتبال شدم

او در ادامه افزود: من دبیر کل کمیته ملی المپیک بودم و به هیچ وجه نمی خواستم وارد فوتبال شوم، اما علی آبادی از من درخواست کرد که وارد فوتبال شوم و در کنار او باشم اما بعد ها برعکس شد و فیفا اعلام کرد که علی آبادی نمی تواند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کند.

کفاشیان افزود: در نهایت من به عنوان تک کاندیدا باقری ماندم و در اوایل کاری خود نمی دانستم باید چه کار کنم، هفت الی هشت رئیس سازمان و وزیر ورزش تغییر کردند اما من همچنان در فوتبال بودم. هر رئیس یا وزیری می آید اولین نگاهش فوتبال است و می گوید باید تغییراتی در آن بدهم اما همه این ها به استقلال فدراسیون باز می گردد. برای من استقلال فدراسیون خیلی مهم است.

با اینکه می دانستم رای می آورم اما از ریاست کنار کشیدم

کفاشیان در خصوص کاندید نشدنش در دوره سوم بیان کرد: دوره سومی که کاندید نشدم فهمیدم در دعوای من با مقام بالاتر، فوتبال از بین می رود و با وجود اینکه می دانستم رای می آورم برای ریاست کنار کشیدم.

در دور دوم انتخابات هم به وزیر وقت ورزش گفتم اگر کسی مدنظرتان معرفی کنید فوتبالی باشد چرا که فوتبال دستوری نیست و مجمع رای مخفی می‌دهد. ۱۰ الی ۱۵ روز قبل انتخابات گفتند، قریب بیاید و در روز مجمع گفتند کنار برو، اما من گفتم دیگر الان کنار نمی‌روم، اما به اعضای مجمع گفتم قریب گزینه وزارت ورزش است.

وی در ادامه بیان کرد: من در زمان معاونت سازمان تربیت بدنی ۸۰ تا ۹۰ مجمع انتخاب کردم، اما باید با مجمع رفیق باشید. در دور دوم درگیری‌های زیادی داشتیم و برای من حاشیه های زیادی ایجاد کردند. اگر مدیری انتخاب می‌شود باید از آن فرد حمایت کنیم و الان هم همین رئیس فدراسیون چنین مکشلاتی دارد، این‌ها انرژی رئیس فدراسیون را می‌گیرند.

کفاشیان: مقام‌های بالاتر از وزیر ۲ بار اجازه اخراج کی روش را ندادند/ زیر نامه میزبانی از عربستانی‌ها در کشور ثالث را امضاء نزدم

می‌توانستم استعفاء بدهم که در آن صورت فیفا فدراسیون فوتبال را تعلیق می‌کرد

کفاشیان ادامه داد: حتی قوه قضائیه را روی کار آوردند که منجر به بازداشت من شد، البته چیز خاصی نبود. من می‌توانستم استعفاء بدهم که در آن صورت فیفا فدراسیون فوتبال را تعلیق می‌کرد، اما من این موضوع را به ضرر فوتبال می‌دانستم. مجمع به من رای داده بود و باید آن‌ها مرا برکنار می‌کردند. اینکه رئیس فدراسیون ۶ ماه یا یک سال مدیریت کند به ضرر فوتبال است. ایراد فدراسیون فوتبال این است که از رئیس آن حمایت نمی‌شود. من ۱۶ سال رئیس فدراسیون دوومیدانی بودم، صفایی فراهانی به من اساسنامه‌ای داد و گفت فدراسیون فوتبال مستقل است و با همین جلو بروید. به من گفتند باید بازنشسته‌ها را از فدراسیون بیرون کنی، اما گفتم اگر بخواهم بازنشسته‌ها را بیرون کنم باید اول خودم بروم درحالیکه اینگونه نبود و فدراسیون فوتبال مستقل بود.

تنها موردی که درباره بازنشسته‌ها تصمیم گرفتم درباره بهروان بود و تمام بازنشستگان را نگه داشتیم و فقط بهروان را به سازمان لیگ فرستادیم. البته قانون آن زمان با قانون فعلی تفاوت داشت.

وزارت ورزش باید از استقلال فدراسیون فوتبال حمایت کند

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: وزارت ورزش باید از استقلال فدراسیون فوتبال حمایت کند درصورتی که اینگونه نیست. مشکلات مالی یکی از معضلات بزرگ فدراسیون است در زمان ما به هدفی که می‌خواستیم نرسیدیم.

همانگونه که برای استقلال فدراسیون گامی برداشته نمی‌شود برای مسائل مالی فدراسیون هم کاری نمی‌شود و باید این مسائل در چارچوب برنامه پیش برود. یادم می‌آید در دوره اول ریاست من درآمدمان از حق پخش خیلی بیشتر بود. بخشی از این موضوع به وضعیت اقتصادی جامعه بازمی گردد. فوتبال درآمد‌های مشخصی مانند تبلیغات محیطی، حق پخش و بلیت فروشی دارد.

با توجه به قوانینی که AFC وفیفا گذاشته اند اگر استقلال فدراسیون حفظ و درآمد‌ها محقق شود نیازی به بودجه دولتی نداریم. با صعود تیم ملی به جام جهانی تمام هزینه هایمان جبران شد. روز اولی که به فوتبال آمدیم ساخت و سازمان خیلی ضعیف بود، اما اکنون یکی از بهترین آکادمی‌های آسیا را داریم بدون اینکه بودجه خاصی از دولت بگیریم در واقع دولت تنها بخشی از هزینه تیم‌های پایه را به ما داد. با پاداش جام جهانی پول کی روش، هزینه اردو‌های تیم ملی و حتی بخشی از هزینه تیم‌های پایه را  پرداخت کردیم.

کی روش اخلاقش تند بود / قبل از عید ۹۴ ما می خواستیم که او برود

علی کفاشیان تصریح کرد: لیگ ما درصدی از درآمدش به فدراسیون داده می‌شود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد درآمد لیگ به فدراسیون می‌رسد. درست است ما فدراسیون بودیم، اما زورمان در مجلس کم است که بتوانیم حق مان را بگیریم و باید تمام کارهایمان را در مجلس زیرنظر وزرات ورزش انجام بدهیم. دوره اول من تبلیغات محیطی و منبع دیگر درآمدزایی مان خوب بود، اما بعد‌ها مشکل پیدا کردیم.

قبل از کی روش مربی ایرانی داشتیم، اما سعیدلو گفت می‌خواهم مربی‌ ای بیاورید که در جام جهانی بوده و توانمند بوده باشد برای این موضوع از سعیدلو یادداشت مکتوب گرقتیم. کی روش را پیدا کرده و حتی در صحبتی که با رئیس فدراسیون پرتغال داشتیم او گفت مربی فنی خوب، اما اخلاقش تند است. در نهایت با کی روش به توافق رسیدیم هرچند اخلاق کی روش تند بود، اما همه چیز مانند زمین خوب و پرداختی به موقعش برای فوتبال بود. کی روش قرارداد خیلی خوبی با ما بست و از آن راضی بودیم. باید مرا بیمه کنید، هزینه منزلم را بدهید و مالیات را هم پرداخت کنید. در زمان ما بیمه بود و اگر مریض می‌شد به بیمه مراجعه می‌کرد من نمی‌دانم چه شد که هزینه دندانپزشکی اش را هم فدراسیون پرداخت کرد. البته بعد‌ها کی روش که مردم دوستش داشتند و از برخی جا‌ها حمایت می‌شد در برخی مسائل زیاد نفوذ کرد و فدراسیون هم تا حدی نازش را کشید.

قبل از عید ۹۴ با کی روش دعوایمان شد و گفتیم باید بروی و حتی وزارت ورزش هم گفت باید برود، اما ناگهان گفتند او باید بماند. مقام بالاتر از گودرزی گفتند کی روش باید بماند و حتی رضا حسنی خو مسئول حراست وزارت ورزش با او صحبت کرد. ما می‌خواستیم کی روش برود، اما مقام‌های بالاتر گفتند باید بماند و ما هم از این موضوع تمکین کردیم. یکی از بدی‌های کی روش این بود که نمی‌گذاشت فرد ایرانی کنارش باشد. اگر در جام ملت‌های استرالیا یک مربی توانمند ایرانی کنار کی روش بود او را اخراج می‌کردم. حتی او با سرپرست فدراسیون هم به مشول خورد و عباس ترابیان گفت دیگر کنار کی روش کار نمی‌کنم کی روش نتایج عالی‌ گرفت و ما را به جام جهانی برد، اما زور هم می‌گفت و ایراد‌هایی هم داشت.

کفاشیان: مقام‌های بالاتر از وزیر ۲ بار اجازه اخراج کی روش را ندادند/ زیر نامه میزبانی از عربستانی‌ها در کشور ثالث را امضاء نزدم

استرس فوتبال بی نهایت زیاد است / اگر به جام جهانی ۲۰۱۴ صعود نمی کردیم نباید به خانه می‌رفتم

کفاشیان افزود: استرس‌های فوتبال وحشتناک است، روز اولی که به فدراسیون آمدم مربی نداشتیم. اگر به جام جهانی ۲۰۱۴ نمی‌رفتیم نباید به خانه می‌رفتم و باید به جا‌های دیگری می‌رفتم. می‌گفتند کی روش با قطری‌ها بسته تا تیم ملی به جام جهانی نرود. در آن بازی استرس داشتم و مدام عرق می‌ریختم که کی روش گفت چه شده است. در نهایت خدا را شاکرم که کره، قطر و لبنان را بردیم و به جام جهانی رسیدیم. استرس فوتبال خیلی زیاد است، اما با توجه به اینکه ورزش زیاد می‌کردم سعی داشتم با خنده این استرس را مدیریت کنم.

ایران یکی از قطب‌های بزرگ فوتبال آسیا است و فکر می‌کنم باید در امور مدیریتی قاره باشد در زمان نایب رئیسی ام به فوتسال خیلی کمک‌کردم. شاید ۴۰ درصد افرادی که در هیئت اجرایی AFC هستند برای کشور‌هایی باشند که اصلا فوتبال ندارند، اما رای شان مهم است، یک دست صدا ندارد و کشور‌ها با لابی تصمیم می‌گیرند. ما هم باید کرسی داشته باشیم. به عنوان رئیس کمیته فوتسال اقدام‌های خوبی انجام دادم. اکنون خوشحالم مهدی تاج هم نایب رئیس AFC شده است.

زیر نامه میزبانی از عربستانی ها در کشور ثالث را امضاء نزدم

کفاشیان ادامه داد: از همان روز اولی که بحث میزبانی تیم‌های ایرانی از عربستانی‌ها در کشور ثالث اتفاق افتاد و عربستان با گزارش‌هایی که به هیئت رئیسه AFC داد آن‌ها را مجاب کرد بازی در کشور ثالث برگزار شود، ما بار‌ها گفتیم ایران امنیت دارد. حتی من‌ بار‌ها به عنوان نایب رئیس AFc صحبت کردم، اما نتوانستیم رای را برگردانیم. زمانی هم که بحث میزبانی قطری‌ها از اماراتی‌ها و عربستانی‌ها را به رای گذاشتند ایران را کنار کشیدند و گفتند بحث ایران و عربستان سیاسی است.

عربستان AFC را تهدید کرده بود اگر رای میزبانی در کشور ثالث را برگرداند مسابقات را به هم می‌ریزد و با توجه به حمایت‌های مالی که عربستان و امارات از کنفدراسیون آسیا دارند اگر AFC رای را تغییر می‌داد میلیون‌ها دلار ضرر می‌کرد.

اینکه می‌گویند من‌ زیر نامه میزبانی از تیم‌های عربستانی در کشور ثالث را امضاء کرده ام درست نیست و اصلا به هیچ عنوان امضایی که در کار نبود بلکه اعضای هیئت اجرایی با بالا بردن دست خود درباره یک موضوع رای گیری می‌کنند و من هم به این موضوع رای ندادم.

زمانی برای حضور در شورای فیفا ثبت نام کردم و فقط من‌با یک سنگاپوری ماندیم، اما اعضای هیئت اجرایی AFC این انتخابات را به هم ریختند تا گزینه مدنظر خودشان رای بیاورد.

انتخابات AFC مهندسی شده است

رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: انتخابات AFC مهندسی شده است و از قبل صحبت می‌کنند و در همین مهندسی آرا را باز می‌گردانند. روابط من با شیخ سلمان خوب بود، اما وقتی برای حضور در شورای فیفا ثبت نام کردم همه اعضای هیئت اجرایی گفتند کفاشیان توانایی حضور در این عرصه را ندارد.

خود AFC به تاج گفته بود کفاشیان را برای نایب رئیسی AfC معرفی نکن چراکه رای نمی‌آورد. به همین دلیل تاج هم مرا معرفی نکرد و خودش را معرفی کرد تا نایب رئیسی AFC برای ایران بماند. برای من پست مهم نبود و فقط می‌خواستم به فوتبال کمک کنم. نایب رئیسی فدراسیون نه شغل است و نه پول دارد و نه جای کسی را می‌گیرد، اما با زور قانون بازنشستگان بیرون رفتم. البته به تاج گفته ام هر جا کمک خواستی بگو، از جریان انتخاب سرمربی تیم ملی اطلاعی ندارم، اما رئیس فدراسیون باید او را انتخاب و سرمربی اش انتخاب کند. کسی هم کار نداشته باشد او بداخلاق یا خوش اخلاق است یا برای کدام کشور است.

من از آبان ۹۷ دیگر نمی‌توانستم کار کنم و گفتند اگر بخواهی در فوتبال بمانی قانونی اقدام می‌شود. دخالت‌های اینجوری در فوتبال خوب نیست، اما گفتم تا زمانی که نایب رئیس آسیا باشم در فوتبال می‌مانم و پس از آن‌نمی مانم. خوب نیست کسی که در فوتبال تجربه کسب کرده به این راحتی کنار برود و کل نهاد‌ها به او فشار بیاورند. تاج خوب کار را پیش می‌برد و تجربه بالایی دارد و اکنون ضمن نایب رئیسی AFC در هیئت اجرایی کنفدراسیون هم حضور دارد.

مهم‌ترین بحث خود فوتبال است و ما یادمان می‌آید هر موقع تیم ملی به جام جهانی می‌رود مردم چه قدر خوشحال می‌شوند. به همین دلیل کل مسئولان باید صرف نظر از اینکه با رئیس فدراسیون خوب هستند یا بد هستند از فوتبال حمایت کنند.

خوشبختانه کمیته اخلاق بحث تخلف را سفت گرفته و به جدی‌ترین شکل برخورد می‌کند، اما فساد سیستماتیک در فوتبال نیست.

در آسیا ۱۰ کشور در فوتبال تاثیر گذارند، اما ۳۵ کشور رای می‌دهند. هیئت‌های استانی هم به همین شکل در امور فوتبال کشور تاثیرگذار هستند. روز‌های بدون فوتبال خیلی خوب است. به پارک می‌رویم و قدم می‌زنیم. مسجد می‌رویم و بد ن استرس و با نشاط فوتبال می‌بینیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*