اخبار عمومی
اعلام وصول 2
297165
تاریخ انتشار: 1398/03/05 19:25
یادداشت ویژه |
در ۲۶ مه ۱۹۰۸ میلادی مصادف با ۵ خرداد ۱۲۸۷ شمسی در مسجدسلیمان اولین چاه نفت خاورمیانه فوران کرد

عصرجهان؛ متن دریافتی-سالها بود که شهروندان مطالبه گر مسجدسلیمانی از نبود روزی در تقویم رسمی کشور و یا خیابانی در شهرهای مهم کشور به نام مسجدسلیمان بابت پاسداشت خدمات این سرزمین گلایه داشتند تا اینکه در ۴ خرداد ۹۳ خبری به نقل از نماینده محترم قبلی شهرمان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت روز پنجم خرداد به عنوان روز مسجدسلیمان در تقویم رسمی منتشر شد و به دنبال آن نمایشگاه اختصاصی مسجدسلیمان به عنوان بازتاب و زمینه ساز آن رویداد مهم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد چرا که از این واقعه مهم به عنوان نقطه عطف صنعتی شدن و تحولات بزرگ اقتصادی در سطح ملی یاد می شود با تایید شورای فرهنگ عمومی کشور قرار بر ثبت این اتفاق مهم بود.


 خوشبختانه در هفتم خرداد۹۴ نیز همایشی توسط شرکت نفت منطقه و مسجدسلیمان با حضور مسئولین مربوطه برگزار گردید اما شوربختانه بعد از آن نه تنها از این کار حمایت و پیگیری نشد بلکه مخالفت های آشکار و پنهانی نیز بروز داده شد تا جاییکه این قضیه به فراموشی سپرده شده است.
یکی از مهمترین دلایل مخالفان این واقعه اشاره به سلطه استعماری و نیم قرن چپاول در منابع نفتی ایران می باشد که به نظر محترم آنان ثبت سالروز کشف نفت به نام مسجدسلیمان را سبب دل آزردگی می دانند و یک واقعه ناخوشایند به حساب می آورند ؛ شاید توجیه آنان مشکلات و محرومیتهای امروزی شهر مسجدسلیمان باشد.
می دانیم که پس از اعطای امتیاز نفتی توسط مظفرالدین شاه به دولت بریتانیا پس از پنج سال تلاش طاقت فرسا توسط شرکت تحت فرمان ویلیام دارسی در ۲۶ مه ۱۹۰۸ میلادی مصادف با ۵ خرداد ۱۲۸۷ شمسی در مسجدسلیمان منبع عظیم نفتی فوران نمود و نفت محلی و ملی ما همچون خونی در رگهای اقتصاد بریتانیا جاری شد ، قطعاً نمی توان منکر غارت این منبع ارزشمند خدادادی توسط استعمار پیر شد ، اما از طرفی بنیاد و هویت شهری جدید مسجدسلیمان با کشف نفت شکل گرفت ؛ مسجدسلیمان مرکز تجمع ایلات بختیاری و سایر مهاجرین هموطن شد.
به دنبال آن کارخانه های گوگرد ، تولید برق ، فرودگاه ، پالایشگاه ، بیمارستان مجهز ، مدارس آموزشی ، مساجد و و و در منطقه تاسیس شد همچنین اثرات و آبادی آن در تمام کشور مشهود گردید.
حال اینکه بخواهیم مشکلات و محرومیت های بعد از افول نفت و امروزی شهر را به گردن نفت بیاندازیم و با این توجیه طلای سیاه را به بلای سیاه تعبیر نماییم یک کم لطفی و فرصت سوزی در حق شهر و شهروندان بیشتر نیست ؛ هر شهر و منطقه را به نامی و صفتی می شناسند شهر ما نیز با نام نفت گره خورده است.
سالها تلاش شد تا بعد از چند دهه دوباره شرکت نفت مسجدسلیمان زنده و مستقل شد چرا که بدون نفت ، مسجدسلیمان رو به پایان بود. امروزه پتروشیمی هم از برکت همان نفت است که به دست فرزندان همین شهر و حمایت مسئولین در حال انجام است. همین تیم نفت هم که همه تلاش برای موفقیت آن دارند نیز از برکت نفت است.
البته خوشبختانه شهر ما پتانسیلهای دیگری نیز جهت معرفی و شناسایی داشته و دارد که در جای خود محترم و قابل پیگیری است.
به هرحال این خواسته که مطالبه بسیاری از شهروندان است در صورت ثبت رسمی در تقویم کشور مزایای بسیاری خواهد داشت ؛ قرار نیست در چنین روزی جشن گرفته شود بلکه می توان به همان بهانه و مناسبت سالانه به بررسی مشکلات شهری پرداخت و از طریق آن پیام خود را بطورمستمر به گوش مسئولین کشوری رساند و خدمات کلان سرزمینمان را نیز یادآور خواهیم بود ، پیرو آن می توان مطالبه گری خود را در ابعاد مختلف دنبال نمود. در سایه آن می توان به معرفی سایر ابعاد و افتخارات شهرمان پرداخت.
از طرفی وقتی مرتب از اثرات مثبت گردشگری صحبت می شود با وجود تاسیسات و امکانات تاریخی صنعت نفت در قالب مکان های صنعتی یا موزه نفت گردشگری صنعتی را که از شاخه های گردشگری است را توسعه و معرفی نمود تا دستاوردهایی در زمینه اشتغالزایی و درآمد زایی داشته باشیم ، در کنار آن نیز به تبلیغ و معرفی بیشتر جذابیت ها و فرصتهای فرهنگی ، تاریخی ، طبیعی و زیارتی بقاع متبرکه در منطقه بپردازیم تا یک گردشگری چندگانه را تقویت و معرفی نماییم چرا که می دانیم در مقاطع مختلف سال به مناسبتهای مختلف همایش ها و نمایشگاه های متعدد در سطح کشور برگزار می شود پس ما هم انتظار داریم مسئولین محترم شهرمان به چشم یک فرصت مفید به ثبت روز مسجدسلیمان در تقویم رسمی کشور عنایت داشته باشند و از مزایای آن در جهت پیشبرد حقوق شهروندان استفاده نمایند.

برچسب ها:
مسجدسلیمان ؛ نفت ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*