اخبار عمومی
اعلام وصول 2
297339
تاریخ انتشار: 1398/03/17 23:53
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه یقین دارم دلیل استعفای سیدمحمد بطحایی نمایندگی مجلس نیست، گفت: در انتخاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش باید اولویت‌های سیاسی را کنار گذاشت و تنها دغدغه‌های فرهنگیان اولویت اصلی باشد.

عصرجهان-محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره استعفای وزیر آموزش و پرورش و مشکلات این وزارتخانه، اظهار کرد: آموزش و پرورش مشکلات جدی دارد؛ برخی از این مشکلات، ساختاری آموزش و پرورش است و برخی مسائل، بحث‌های ملی است.
وی ادامه داد: آقای بطحایی تلاش داشت که بحث‌های ملی را جمع کند و برای این موضوع، مطالبات جدی از دولت در زمینه حق التدریس‌ها، سربازمعلمان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، اجرای نظام رتبه‌بندی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و پایین بودن بودجه فرهنگیان داشت.
زاهدی اضافه کرد: شاهد بودیم که آقای بطحایی تلاش می‌کرد این مشکلات را حل کند به خصوص که قبلاً در سازمان برنامه و بودجه بود و حدس بنده این است که به پشتوانه آقای نوبخت، این مسؤولیت را قبول کرد و فکر می‌کرد آقای نوبخت کمک می‌کند برخی از این مشکلات آموزش و پرورش جمع شود اما معتقدم همراهی لازم از سوی ایشان صورت نگرفت و دلیل اصلی استعفا، عدم توجه به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش از سوی دولتمردان بود.
وی با بیان اینکه آقای بطحایی تحت فشار جدی مجلس و فرهنگیان بود، تصریح کرد: اگر سایت‌های فرهنگیان را مشاهده کنید، مطالبه حق و حقوق‌شان را می‌بینید و بر این اساس آقای بطحایی نمی‌توانست پاسخگو باشد زیرا همراهی لازم نبود.

* دلیل استعفای آقای بطحایی، نمایندگی مجلس نبوده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دلیل استعفای بطحایی اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم اینکه سخنگوی دولت اعلام کرده است آقای بطحایی برای حضور در مجلس و کاندیداتوری نمایندگی مجلس استعفا داده است، اصلاً صحت نداشته باشد زیرا بنده هم وزیر بودم هم نماینده مجلس بودم و هم مسؤولیت های مختلفی در کشور دارم و می‌دانم جایگاه وزارت چقدر است؟
وی توضیح داد: هرچند از نظر همطرازی جایگاه نماینده مجلس مثل وزیر است ولی باید بدانیم، کار وزیر اجرایی است و کمتر کسی  است که وزیر باشد و استعفا دهد تا نماینده شود و اصلا تاکنون سابقه نداشته است و بنده هم یقین دارم دلیل استعفای آقای بطحایی، نمایندگی مجلس نبوده است؛ ممکن است ظاهر به این دلیل به مردم القا شده باشد اما اینگونه نیست.

* اولویت‌های سیاسی را باید در آموزش و پرورش کنار گذاشت

زاهدی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها برای سرپرستی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: معتقدم کسی که به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌شود باید یکسری خصوصیات فردی داشته باشد و حمایت‌های دولت از فرد معرفی شده، فوق‌العاده مهم است و آن فرد هم باید بداند که آموزش و پرورش بزرگترین نهاد فرهنگی کشور است و با این نهاد فرهنگی نباید رفتار سیاسی کرد؛ باید اولویت‌های سیاسی را کنار گذاشت و اولویت های معیشتی و دغدغه‌های فرهنگیان در اولویت اصلی باشد.

* بازنشستگی 300 هزار نفر طی 3، 4 سال آینده

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش، گفت: در بحث مشکلات ساختاری آموزش و پرورش، بحث‌هایی است زیرا ظرف 3، 4 سال آینده قریب به 300 هزار فرهنگی بازنشسته می‌شوند و آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد جبران کند، آیا می‌خواهد به بخش خصوصی واگذاری داشته باشد؟ آیا می‌خواهد دانشجو در دانشگاه فرهنگیان پرورش دهد؟ در این صورت تعداد پذیرش دانشجو باید خیلی بیشتر باشد و سازمان استخدامی و اداری باید کمک کند.
وی ادامه داد: پاداش پایان خدمت فرهنگیان، بیمه طلایی و نظام رتبه‌بندی فرهنگیان از جمله مواردی است که فردی که انتخاب می‌شود باید بتواند حل کند وگرنه این مشکلات ادامه دارد و ماه دیگر علیه سرپرست و وزیر جدید همین فضاسازی‌ها ادامه خواهد شد.
زاهدی درباره اقدامات مجلس درخصوص وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این هفته تذکرات لازم به رئیس‌جمهور داده خواهد شد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*