اخبار عمومی
اعلام وصول 2
297427
تاریخ انتشار: 1398/03/26 02:05
پیش از این هم آمریکا معافیت‌های عراق در زمینۀ واردات انرژی از ایران را تمدید کرده بود اما همزمان از بغداد خواسته بود تا با توسعۀ زیرساخت‌های انرژی خود، وابستگی به انرژی ایران را کم کند.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از یورونیوز ،ایالات متحده آمریکا به عراق اجازه داد تا واردات گاز از ایران با هدف تامین انرژی مورد نیاز برای شبکۀ برق خود را تا سه ماه دیگر ادامه دهد.

این خبر روز شنبه از سوی دو منبع دولتی در عراق اعلام شد. یکی از این دو منبع که نخواست نامش فاش شود به رویترز اعلام کرد که توافق برای این معافیت، در جریان گفتگوی تلفنی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا حاصل شده است.
این اولین معافیتی است که آمریکا از نوامبر سال گذشته میلادی و پس از تحمیل دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران، مجوز آن را صادر می‌کند. با این وجود واشنگتن طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه این کشور، به بغداد تاکید کرده است که باید به دنبال منبع جایگزینی برای انرژی ایران باشد.
پیش از این هم آمریکا معافیت‌های عراق در زمینۀ واردات انرژی از ایران را تمدید کرده بود اما همزمان از بغداد خواسته بود تا با توسعۀ زیرساخت‌های انرژی خود، وابستگی به انرژی ایران را کم کند.
عراق به شدت به گاز ایران برای تعذیه نیروگاه‌های انرژی خود وابسته است و به همین دلیل از مسیر خطوط لوله از جنوب و شرق کشور، روزانه حدود ۱.۵ میلیارد فوت مکعب گاز وارد می‌کند.
واشنگتن می‌خواهد نفوذ ایران را در خاورمیانه به‌ویژه در عراق کاهش دهد آنهم درحالی که ایران از مسیر تجارت و سیاست نفوذ گسترده‌ای بر عراق دارد.
اگرچه عراق دارای یکی از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان است اما روند توسعۀ زیرساخت‌های این کشور برای بهره برداری از این ذخایر بسیار کند است و به همین دلیل بغداد به شدت به برق و گاز ایران وابسته است.
با این وجود با توجه به عزم شرکت آمریکایی جنرال الکتریک در عقد قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار برای بازسازی زیرساخت‌های انرژی عراق انتظار می‌رود به‌تدریج از این وابستگی کم شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*