اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298010
تاریخ انتشار: 1398/05/08 00:14
سخنگوی وزارت امورخارجه: اگر آن‌ها واقعا می خواهند گام مثبتی بردارند طبق برجام در سال 2023 پروتکل الحاقی در مجلس ما تصویب می‌شود و آنها هم همه تحریم ها را باید لغو کنند و ایشان گفتند به جای اینکه سال 2023 انجام شود الان صورت گیرد که همانطور که پیش بینی می‌شد از سوی آنها مورد موافقت قرار نگرفت.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از سایت وزارت امورخارجه،نشست خبری سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه‌های داخلی و خارجی امروز دوشنبه 7 مرداد 1398 در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

سخنگو:
هفته‌های پر ترافیک و مهمی را پشت سر گذاشتیم که به لحاظ سیاست خارجی اهمیت فوق العاده ای دارد و استحضار دارید که با سفر دکتر ظریف به نیویورک و آمریکای لاتین آغاز و بعد به سنگال ختم شد. تحولاتی در این سفرها رخ داد که عرض خواهم کرد. سفرها بسیار پربار بود و به اهداف تعیین شده دست پیدا کردیم. همچنین سفر وزیر امور خارجه عمان و نخست وزیر عراق را به ایران داشتیم. روابط خوب ما با همسایگان باعث می‌شود که این سفرهای دیپلماتیک انجام شود. کمیسیون مشترک برجام را داشتیم که هم به درخواست ما و هم به درخواست اروپایی‌ها انجام شد. در جریان کم و کیف این کمیسیون هستید. یکی دو سفر هم برخی مقامات چینی و هندی به تهران خواهند داشت.
قبل از سوالات، با توجه به اینکه روز گذشته جناب آقای سرمدی قائم مقام وزیر خارجه بازنشسته شدند، از آنجایی که اولین سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از انقلاب بودند، زحماتشان را ارج می نهم و برایشان آرزوی توفیق دارم.

سوال: اجلاس فوق العاده اعضای برجام انجام شد. در حالی که ایران کاهش تعهدات برجامی را در دست کار دارد، جزئیات را لطفا بیان کنید.
سخنگو: تلاش های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد. این تلاش ها در قالب های مختلف انجام می‌شود. نشست دیروز در وین هم به درخواست ما بوده و هم طرف های اروپایی. اروپایی‌ها نسبت به رویکرد جدید جمهوری اسلامی ایران کمی معترض بودند. از طرفی، ایران هم نسبت به بی عملی آن‌ها معترض است. اتفاقاتی مثل دستگیری ایرانیان و استرداد آن‌ها به آمریکا، همچنین اقدامی‌که انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش ایرانی انجام دادند، از نظر ما نقض برجام است که در کمیسیون دیروز مطرح شد. توافق های خاصی صورت نگرفته اما برای اجرای تعهدات طرف های اروپایی، نشست سازنده و رو به جلویی بوده. همه این آمد و شدها اگر به نتیجه خیلی عملی نینجامد ایران راضی نخواهد بود. کمیسیون مشترکی با حضور وزرای خارجه این کشورها ان شاءالله برگزار خواهد شد.

سوال: وزیر امور خارجه عمان گفته بود که برای پادرمیانی توقیف نفتکش انگلیسی به ایران نیامده، اما شواهد عکس این را نشان می دهد. جزئیاتی از این سفر ارائه دهید.
سخنگو: در جریان ملاقات های ایشان با مقامات ایرانی آخرین تحولات منطقه مثل نفتکش در خلیج فارس و .. بحث شد. ایشان به خاطر موضوع خاصی به ایران نیامده بود اما راجع به مجموعه ای از این مسائل گفتگو شد.

سوال: آقای عراقچی نشست کمیسیون مشترک را سازنده توصیف کرد. چه تعهداتی داده شده و چه تضمینی وجود دارد که طرف های مقابل تعهدات خود را انجام دهند؟
سخنگو: هیچ تضمینی وجود ندارد. نشست سازنده بود. گفتگوها صریح و قاطع بود . ایران موارد نقض برجام و اقدامات آنها را به گوششان رساند. قدری فضا شفاف تر است برای ادامه کار. اگر برخی توافقات جزئی نتیجه دهد منجر به کمیسیون مشترک با حضور وزرای خارجه خواهد شد. همچنین منتظر اقدامات عملی اروپایی‌ها هستیم.

سوال: در چه ابعادی کمیسیون مشترک دیروز سازنده بود؟
سخنگو: عرض کردم اروپایی‌ها خوشبختانه در حرف زدن کم نمی آورند. این دفعه احساس این بود که کمی جدی تر هستند؛ خیلی نمی‌شود روی حرف حساب کرد. تا اقدام عملی صورت نگیرد نمی توان نتیجه گیری کرد.

سوال: به نظر می رسد آقای ظریف با آقای پال، سناتور آمریکایی دیدار کردند. جزئیات این دیدار را بیان کنید.
سخنگو: آقای ظریف هر وقت به نیویورک می روند در حاشیه آن ماموریت هایی به درخواست طرف های آمریکایی که می توانند رسانه‌های آمریکایی یا نمایندگان کنگره باشند، ملاقات می‌کنند. و مواضع کشور را به صراحت و شفافیت تشریح می‌کنند. هیچ ملاقاتی با هیچ مقام دولتی صورت نمی‌گیرد و در چارچوب گفتگوهای مردمی و نمایندگان افکار عمومی است. علی رغم ادعای آمریکایی‌ها که خود را مهد دموکراسی می دانند، هم اعضای نمایندگی ایران و هم تیم ایران را محدود کردند و اجازه نمی دهند برخی مقامات آمریکایی با مقامات ایرانی دیدار کنند. بنابر این اسم کسی را نمی‌برم اما این دیدارها مردمی و به درخواست آنهاست.

سوال: در خصوص آخرین تحولات مربوط به نفتکش گریس وان بپرسم که آیا این موضوع هم در نشست کمیسیون مشترک برجام مطرح شد؟ همچنین آقای بن علوی هم اعلام کرده عمان آماده همکاری با ایران برای تامین امنیت تنگه هرمز است. آیا تحولات جدیدی صورت گرفته؟
سخنگو: در خصوص نفتکش ها، بله.موضوعی که در کمیسیون مطرح شد همین توقیف گریس 1 بوده که به نظر ما نقض برجام است. آنچه آقای بن علوی فرموده اند چیز تازه ای نیست. ایران حدود 1300 مایل ساحل در خلیج فارس دارد و امنیت تنگه هرمز با ماست و کشورهای منطقه به ویژه عمان که روبروی ماست. معتقدیم اگر امنیت این منطقه بخواهد حفظ شود چاره ای جز همکاری کشورهای منطقه نیست. ریشه این نا امنی به خاطر حضور کشورهایی است که کیلومترها دورتر از این منطقه حضور دارند.

سوال: روز گذشته محمد مهاجری در صفحه خود از نامه ظریف به رهبری نوشته که در آن گلایه داشته که سریال گاندو چهره منفی از ایشان نشان داده و لذا، ماندن در این سمت را شرعا جایز نمی دانند؛ آیا تایید می‌کنید؟
سخنگو: من این خبر را تایید می‌کنم. چنین نامه ای نوشته شد. صدا و سیما از جمله نهادهایی است که زیر نظر مقام رهبری است و اگر گلایه ای باشد باید خدمت ایشان گفته می‌شد. به هر حال شاهد بودید تقریبا عموم این برداشت را داشت که آنچه از وزارت خارجه نشان داده می‌شود یک چهره بی عمل و واداده است. دکتر ظریف به این نتیجه رسیدند که اگر چنین تصویری از شخصیت و مقام ایشان وجود دارد جایز نیست در این مقام بمانند و اگر این چنین نیست چرا چنین تصویری از ایشان ارائه شده است. مقام معظم رهبری هم التفات کردند گفتند راضی نیستند چنین تصویری از ایشان ارائه شود.

سوال: دبیر المعلم گفته، می خواهد به بحران یمن پایان داده شود و آماده همکاری با ایران برای انجام این امر است. این حرف ها را تایید می‌کنید؟
سخنگو: ما این اظهارات ایشان را یک اقدام مثبت ارزیابی می‌کنیم. بارها ایران بدون پیش شرط و در هر مکانی آمادگی خود را برای نشست هایی در جهت تامین مصالح دنیای اسلام اعلام کرده است. مصالح مشترک ایجاب می‌کند کشورهای منطقه اختلافات خود را کنار بگذارند.

سوال: در هفته‌های اخیر تغییر رویکردی در سیاست امارات عربی دیده می‌شود که منجر به خروج این کشور از ائتلاف یمن شده. این رویکرد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سخنگو: به علت این رویکرد کاری ندارم. اما این کار یک گام مثبت و خوب است که منجر به کاهش تنش در منطقه می‌شود. ایران این گام ها را به دقت رصد می‌کند و تا جایی که بتواند کمک می‌کند که این گامها محکم تر برداشته شوند.

سوال: سفر مقامات چینی و هندی در چه سطحی است و برای چه امری این سفر انجام می‌شود؟
سخنگو: دو مقام بلند پایه چین، از حزب کمونیست این کشور و هند در روزهای آینده به ایران سفر خواهند کرد و در چارچوب مناسبات و روابط دو جانبه، دیدارهایی با مقامات کشورمان خواهند داشت.

سوال: یکی از مهمترین خواسته‌های برجامی ایران از اروپا دریافت پول نفت است. در شرایطی که اروپا از ایران نفت نمی خرد آیا راهی برای دریافت پول هست؟
سخنگو: اروپایی‌ها می‌گویند اینستکس قرار است مناسبات مالی بین ایران و اروپا را انجام دهد. اصل کار، نیت و هدف ما هم ایجاد اینستکس نیست. ادعا می‌کنند در مراحل مختلف می تواند پول نفت از این مجرا پرداخت شود. باید منتظر بود و دید ما خواسته مان همین است که بتوانیم منافع اقتصادی خود را تامین دهیم. فروش نفت ما به همان میزان اردییبهشت 97 برسد. بستگی به آن دارد که چطور این سازوکار را عملی کنند.

سوال: سوال من در خصوص وضعیت آقای اسدی است، آخرین اقدامات واخ چه بوده است؟
سخنگو: پرونده قدری پیچیدگی‌های فنی دارد. از جمله پیگیری‌های دیپلماتیک و حقوقی است و وکلا به شدت در حال کار کردن بر روی پرونده هستند. امیدواریم زودتر این پرونده به نتیجه برسد.

سوال: شنیده شده همزمان با سفر آقای بن علوی به ایران یک ناو جنگی هم وارد عمان شده تا یک نفتکش ایرانی را توقیف کند، آیا صحت دارد؟
سخنگو: این شنیده‌ها را من نشنیده ام. آنها قدرت جمهوری اسلامی ایران را در اراده و اقدام دیدند و بعید می دانم کار اضافه ای انجام دهند.

سوال: آقای ظریف نامه ای به مراجع نوشتند تا وساطت کنند که مذاکره بین ایران و آمریکا انجام شود. آیا صحت دارد؟
سخنگو: من چنین فکری ندارم. این صحبت شما به احتمال خیلی قوی قابل رد شدن است. ایشان همیشه دیدگاه‌های کارشناسی خود را در خصوص تحولات کشور و اوضاع جهانی شفاف و صریح بیان کرده اند.

سوال: آخرین پیگیری‌هایی که در ارتباط با وضعیت آقای شیخ زکزاکی انجام شده را اعلام کنید؟
سخنگو: وزارت خارجه به جد پیگیر این موضوع است. ایشان یک شخصیت برجسته علمی و فرهنگی و مذهبی است. وضعیتی که ایشان در آن هستند خوب نیست. وزارت خارجه همه تلاش های دیپلماتیک خود را به کار گرفته. اگر وزارت خارجه اعلام نمی‌کند، خیلی به دنبال کار تبلیغی و جنجالی نیست و نمی خواهد با اعلام، ایشان را در وضعیت بدتری قرار بدهد. امروز هم شنیدم دادگاهی قرار است تشکیل شود تا وضعیت ایشان را بررسی کند. هر چه هست ان شا الله به نفع ایشان و مسلمانان تمام شود.

سوال: در مورد فضا سازی وزیر خارجه آمریکا برای سفر به ایران و گفتگو با رسانه‌های ایران، این حرف ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
سخنگو: این اقدام آن‌ها یک اقدام تدافعی در برابر اقدامات تهاجمی ظریف است. یک اقدام منفعلانه است نه صداقتی دارد و نه جدیتی. این حرف ها یک عملیات روانی است تا جایی که من خبر دارم بارها خبرنگاران ایرانی از ایشان خواسته اند که با ایشان مصاحبه داشته باشند که ایشان رد کرده اند. ضمن اینکه سفر آقای ظریف صرفا برای حضور در سازمان ملل است و کاری به آمریکا ندارد.

سوال: آقای ظریف پیشنهادی برای آمادگی ایران جهت امضای پروتکل الحاقی دادند که در رسانه‌های آمریکا برداشت های مفصلی شد. دلیل این پیشنهاد چه بود؟ آیا سیگنالی برای انجام مذاکره است؟
سخنگو: من این پیشنهاد را تایید می‌کنم. اما آمادگی برای مذاکره را نه. تا کنون سیگنالی برای انجام مذاکره و پایبندی به آن از طرف آمریکا دیده نشده. دکتر برای شکستن فضا مطرح کردند. اگر آن‌ها واقعا می خواهند گام مثبتی بردارند طبق برجام در سال 2023 پروتکل الحاقی در مجلس ما تصویب می‌شود و آنها هم همه تحریم ها را باید لغو کنند و ایشان گفتند به جای اینکه سال 2023 انجام شود الان صورت گیرد که همانطور که پیش بینی می‌شد از سوی آنها مورد موافقت قرار نگرفت.

سوال: هفته پیش آقای عراقچی نامه ای به وزیر خارجه فرانسه داد. جزئیات این نامه چه بوده؟
سخنگو: فرانسه اقداماتی را شروع کرده است. دوبار دستیار آقای مکرون به ایران آمده است. طرح هایی داشت که قابل توجه و جدید نبود. طبیعی بود که جمهوری اسلامی از آنجایی که معتقد است نباید پنجره دیپلماسی بسته شود، پذیرای اینگونه صحبت ها و پیشنهادات است. این صحبت ها جمع بندی شد و در قالب یک نامه، پاسخی تهیه و برای آنها ارسال شد. آن‌ها معتقدند امنیت موجود در منطقه باید تامین شود و معتقدند با برخی پیشنهادها می‌شود کارهایی کرد که وضعیت از این بدتر نشود. امیدوارم این تلاش ها ثمر بدهد.

سوال: برای رفع محدودیت هایی که آمریکا برای هیات ایرانی در نیویورک اعمال کرد چه پیگیری‌هایی صورت گرفت؟
سخنگو: بلافاصله بعد از اینکه چنین تصمیمی‌گرفته شد، که خیلی هم عجیب بود و شامل اعضای نمایندگی ایران و خانواده‌هایشان و تمام هیئت ایرانی بود، نمایندگی ایران طی یادداشتی اعتراض خود را اعلام کرد. پیگیری‌هایی توسط دبیرکل سازمان ملل در حال انجام است. امیدواریم این کار که از ابعادی هم غیر انسانی است، خاتمه پیدا کند.

سوال: دولت بریتانیا اعلام کرده ناوشکن دانکن را وارد خلیج فارس کرده و قرار است از کشتی‌های انگلیسی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند حفاظت کنند. واکنش وزارت امور خارجه به این اقدام چه خواهد بود؟
سخنگو: ما منشاء همه ناامنی‌ها و تنش ها را حضور نیروهای بیگانه در منطقه میدانیم. کشورهای منطقه ما خودشان بلد هستند از امنیت منطقه شان حفاظت کنند، مگر اینکه اهداف دیگری داشته باشند. ما این اقدامات را موجب افزایش تنش میدانیم. امنیت منطقه را جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه به خوبی تامین خواهد کرد.

سوال: اگر آلمان به ائتلاف کشورها برای تامین امنیت خلیج فارس بپیوندد واکنش شما چه خواهد بود؟
سخنگو: ما توصیه ای نمی‌کنیم به کشورهای فرامنطقه ای به این ائتلاف بپیوندند. ثبات و امنیت منطقه را خود ما تامین می‌کنیم. ما راضی به زحمت سایرین نیستیم.

سوال: به نظر می رسد اروپایی‌ها و آمریکایی نگران برداشته شدن گام سوم ایران هستند. نظر شما در این ارتباط چیست؟
سخنگو: فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها دلشان برای برجام بسوزد. تعجب من از اروپایی‌هاست که آنچه تاکنون دیده اند را خیلی جدی نگرفته اند و فقط حرف می زنند. آنها می دانند این دو گامی‌که جموری اسلامی ایران برداشته است جدی است. گام سوم قطعا از گام های اول و دوم محکم تر خواهد بود.

سوال: آیا پیشنهاد دکتر ظریف برای امضای پروتکل الحاقی جز پیشنهادات ارائه شده به فرانسه هم بود؟
سخنگو: دقیقا نمیدانم. اگرآنها اراده ای برای حل مشکل دارند خود این پیشنهاد می تواند این حرف ما را اثبات کند.
سوال: دادگاهی در بریتانیا گفته است که ایران قرار نیست سود پول خود را دریافت کند. واکنش شما چیست؟
سخنگو: این یک پرونده قدیمی است. دولت بریتانیا تعلل کرده در پرداخت اصل و سود بدهی خود به ملت ایران. بله ما شکایتی در این پرونده داشتیم. تا آنجا که میدانم نگفته اند که کلا سودی پرداخت نشود.

سوال: سنگاپور اعلام کرده است که یک نفتکش چینی حامل مواد نفتی ایران را توقیف کرده. آیا تایید می‌کنید؟
سخنگو: ما فعلا منتظر گزارش رسمی همکاران خود در سفارت مان در چین هستیم. اگر صحت داشته باشد جای تاسف دارد که کشورهایی به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند و به تحریم های یکجانبه آمریکا گردن می نهند. فعلا منتظر گزارشات رسمی همکارانمان و همچنین واکنش چین هم هستیم.

سوال: لطفا اطلاعات بیشتری در خصوص نامه ای که دکتر عراقچی برای طرف فرانسوی بردند بدهید.
سخنگو: فعلا صبر کنیم. کمی‌بگذرد. جزئیات را اعلام می‌کنیم. طرح پیچیده ای نیست.

سوال: آمریکا در حال پیش بردن راهبردی است که القاء کند که وزیر امور خارجه نقشی در سیاست خارجی ایران ندارد. به نظر شما تحلیل هایی که راجع به نقش ایشان وجود دارد چقدر در نتیجه دادن مذاکرات احتمالی تاثیر دارد؟
سخنگو: اولا یادمان باشد که ما در حال حاضر درگیر یک جنگ روانی هستیم. اینها از هر روزنه ای استفاده می‌کنند برای اختلاف افکنی. علی رغم تخریب هایی که علیه دکتر ظریف وجود دارد، ایشان همچنان با قدرت به وظایف خود عمل می‌کنند و آنچه انجام می دهند کاملا براساس دستورالعمل هاست.

سوال: در ارتباط با بحث توقف صدور ویزا پرتغال برای ایرانی‌ها، گفته شده است که قرار است یک کشور دیگر این کار را بکند. دلیل این کار چیست؟
سخنگو: یک سری مشکلات پرسنلی و امکانات باعث شد کار صدور ویزا در سفارت پرتغال در تهران متوقف شود. ظاهرا گفته شده است که مشکلات در حال برطرف شدن است و به زودی صدور ویزا از سر گرفته می‌شود.

سوال: در خصوص سرنوشت چند مرزبان میرجاوه لطفا توضیح بدهید.
سخنگو: اکثر آنها آزاد شده اند. دو یا سه نفر باقی مانده اند که پیگیری‌های دیپلماتیک ادامه دارد. دولت پاکستان هم در این روند کمک می‌کند. اقدامات بی وقفه ادامه دارد.

سوال: شاهد توقف دو کشتی ایران در برزیل بودیم. جزئیات بیشتری بفرمایید. اگر در جای دیگری این اتفاق بیافتد قرار است چه اقداماتی صورت گیرد؟
سخنگو: از این فرصت استفاده می‌کنم و با توجه به همین اتفاق، این توضیح را بدهم که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی‌شود و اخیرا هم ادعا کرده اند که مقامات ایران در این ارتباط واقعیت را به مردم نمی‌گویند. واقعیت را در برزیل همه دیدند. دو کشتی که بار آنها غلات بود به دلیل ترس شرکت سوخت رسان از تحریم های آمریکا، متوقف شده بودند و امکان بارگیری و برگشت به ایران را نداشتند و خیلی از شرکت ها از بیم تحریم های آمریکا حتی در این دو حوزه نیز همکاری نمی‌کنند. از سیستم قضایی برزیل که به صورت قانونی جلوی اجرای تحریم های غیرقانونی آمریکا را گرفت، قدردانی می‌کنم و این نشان داد که همه کشورها می توانند از روش های قانونی با آثار فرامرزی تروریسم اقتصادی آمریکا مقابله کنند. در سفر دکتر ظریف به آمریکای لاتین این مسئله مطرح شد و با رای دادگاه برزیل، این دو کشتی سوخت گیری کردند. برای موارد آتی هم سازمان بنادر و کشتیرانی و وزارت امور خارجه تدابیر لازم را اندیشیده اند.

سوال: کشتی گریس 1 متعلق به روسیه و نفت آن متعلق به ایران بود. آیا برای حل مشکل این کشتی برنامه ای برای همکاری و کمک گرفتن از روسیه دارید؟
سخنگو: بعد از اینکه این اتفاق افتاد ما هیچ ظرفیتی را از دست ندادیم و طبیعتا روسیه هم مورد رایزنی‌های ما بوده است. جمهوری اسلامی ایران برای رفع توقیف این کشتی مدارک و اسناد لازم را ارائه کرده است با اینکه معتقدیم توقیف این کشتی اصلا قانونی نبوده و براساس یک تصمیم سیاسی انجام شده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*