اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298123
تاریخ انتشار: 1398/05/21 01:56
فعال میراث فرهنگی خوزستان: آنچه دوستداران و فعالان میراث فرهنگی را بیش از هر چیز نگران می کند سهل انگاری یا ناتواناییِ لازمِ فنی در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است.

به گزارش پايگاه خبری عصرجهان؛ یک فعال میراث فرهنگی استان خوزستان از تخریب شدن آرامگاه یعقوب لیث صفاری که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است، خبر داد.


قاسم منصور آل کثیر از فعالان میراث فرهنگی خوزستان در گفتگو با مهر گفت: اخیرا آرامگاه تاریخی یعقوب لیث در شهرستان دزفول و درون محوطه تاریخی جندی شاپور بر اثر آنچه که اشتباه پیمانکار عنوان شده تخریب شد.
آل کثیر افزود: به راحتی با اشتباه خوانده شدنِ تخریب یک اثر تاریخی و ثبت ملی شده نباید از موضوع گذشت کرد. تخریب یک اثر تاریخی موضوع ساده ای نیست که بگویند اشتباه شد. نظارت عالی بر روی نحوه عملیات مرمت چرا تا این اندازه باید ضعیف باشد.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری با شماره ۲۵۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این فعال میراث فرهنگی اظهار کرد: چندی پیش نیز بخش هایی از بقاع تاریخی سادات تفاخ در لگیطه (شوش) بر اثر سهل انگاری و عدم توجه و رسیدگی تخریب شد.


وی با بیان اینکه، طی سالهای گذشته نیز بخشی از آرامگاه دانیال نبی (ع) نیز تخریب شد که پس از اعتراض دوستداران میراث فرهنگی شوش عنوان شد که آوار شدن دیواره ها در برنامه اجرایی مرمت بوده است. حال آنکه تخریب ناگهانی و  شبانه آن باعث احتمال خطرات جانی می توانست باشد.
آل کثیر گفت: بسیاری از بقاع تاریخی خصوصا در شوش که به تاریخ اسلامی آن کمتر توجه شده از جمله بقاع تاریخی تفاخ، شهر اسلامی مگرنات، سیداحمد، و ... در حال حاضر در معرض تخریب آسیب های جدی قرار گرفته اند که مستلزم بررسی و رسیدگی مستمر مسئولان‌ میراث فرهنگی است.
این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: آنچه دوستداران و فعالان میراث فرهنگی را بیش از هر چیز نگران می کند سهل انگاری یا ناتواناییِ لازمِ فنی در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است.



کانال تلگرام عصر جهان


محمدآذری
|
Iran
|
1398/05/24 13:02
  +0

  -0
پاسخ

اعلام آمادگی بنیاد نیمروز برای مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری/ با حساسیت موضوع را دنبال می کنیم
بنیاد نیمروز بعنوان یک موسسه فرهنگی هنری که به دنبال حفظ و اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم سیستانیها (سیستانی و بلوچستانی ) در اقصی نقاط کشور می باشد با صدور بیانیه ای کوتاه آمادگی خودش را برای ترمیم و بازسازی آرامگاه یعقوب لیث صفار سیستانی اعلام کرد.جدا از اینکه چه اتفاقی افتاده است(که با روش ووفت خودش جای بحث و بررسی دارد) در این شرایط حساس که علاقمندان و دوستداران عظمت تاریخ و مفاخر ایران عزیز نگران هستند ما آماده هستیم که در هر زمینه ای که نیاز باشد در بازسازی و مرمت آرامگاه یعقوب لیث مشارکت فعال داشته باشیم.اعضا و مدیران بنیاد نیمروز می گویند همانند تمامی سیستانیها؛ یعقوب لیث صفارسیستانی را پدربزرگ خود می خوانند باورمند هستند که به موازات بررسی های حقوقی و کارشناسی و... در مورد علل و حواشی و... ما باید در کوتاهترین زمان ممکن به امر بهسازی و مرمت این مکان در حد و نام آن مرد بزرگ و مردمان ایران زمین همت گماریم.09360876222

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*