اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298189
تاریخ انتشار: 1398/05/31 02:07
در جلسه شورای اشتغال وسرمایه گذاری شهرستان مسجدسلیمان عنوان شد؛
حسین شهابی نماینده طرح بنیاد برکت: در بنیاد برکت مسجدسلیمان سه کار صورت گرفت که شامل طرح هایی چون سحا، آسمان و مشارکت اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان جلسه شورای اشتغال وسرمایه گزاری شهرستان مسجدسلیمان به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری  و با حضور حسین شهابی نماینده بنیاد برکت و اعضای شورای اشتغال شهرستان روز چهارشنبه ۹۸/۰۵/۳۰ در سالن جلسات فرمانداری برگزارشد.


در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حیدرحجتی نیا سرپرست مسجدسلیمان ضمن اشاره به هدف از برگزاری این جلسه پیگیری اجرای هزارطرح اشتغال زایی کوچک است که از طرف ستاد اجرایی فرمان امام (ره ) پیشنهاد شده بود اظهارداشت : ستاد اجرائی فرمان امام (ره ) دوتعهد در این شهرستان برعهده گرفتند یکی از این موارد در وهله اول توزیع ۲۰۰۰ بسته حمایتی بین خانواده های زلزله زده بود که در راستای کاهش حواشی موجود در این راستا کارگروهی تشکیل دادیم که که لیست ۲۰۰۰ نفری از نیازمندان تهیه و در اختیاری استانداری قرار گرفت.
وی گفت: در حال حاضر جوانان زیادی در شهرستان هستندکه آموزش های مهارتی لازم را درزمینه های گوناگون دیدند ولی شغلی برای آن ها نیست و این بیکاری فوق العاده اذیت کننده است، اجرای طرح اشتغال زایی را باید مطابق با نیازمندی های شهرستان مسجدسلیمان مطرح کنیم.
این مقام مسئول اذعان کرد: برای اجرای طرح های اشتغال زایی قریب به ۹۵ میلیارد تومان دولت برای مسجدسلیمان تخصیص داد که برای مسجدسلیمان یک اشتغال خوبی را ایجاد می کند و برای اجرای این طرح که قرار است بنیاد برکت پیگیر کند یک اشتغال پایدارو چشمگیر را ایجاد خواهد شد اگر قرار باشد این طرح ها درمسجدسلیمان اجراشود ابتدا باید میزان سهمیه آن در شهر وروستا مشخص شود.
وی تصریح کرد: بعد از انقلاب رشد روستاهای ما با توجه به کمبودامکانات و زیر ساخت ها کاهش پیدا کرد و جامعه روستایی یک جامعه پایداری نیست ضمن اینکه نباید از روستاها غافل شد و باید دیده شوند اما اگر بخواهیم غالب طرح ها را درآنجا پیاده سازی کنیم بازخورد خوبی نخواهد داشت وبهتر است مسجدسلیمان باتوجه به آمار نگران کننده بی کاری در اولویت اجرای این طرح قرار بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا با اشاره به حضور موثر بنیاد برکت و سپاه در جریان زلزله اخیر خاطر نشان کرد: نهاد های انقلابی مانند بنیاد برکت و سپاه پاسداران از همان ابتدا پای کار آمدند چرا که موضوع انقلاب با پوست وگوشت آنان عجین شده است .
وی مطرح کرد: از همه دستگاه های اجرایی متولی درخواست داریم طرح های پیشنهادی خود را تا روز دوشنبه تحویل دبیر جلسه کمیته اشتغال بدهند تا در یک کارگروه تخصصی تر مورد بررسی قرار بگیرد.
سرپرست فرمانداری گفت: بنیاد برکت لیست پروژه هایی که در قابلیت اجرائی در مسجدسلیمان دارند همراه با نحوه مشارکت رابه ما اعلام کنند اداره تعاون لیست تعاونی های کار تولید شغل دارند را به ما معرفی کنند وباتلاش همه جانبه طرح را تا ۶۰ تا ۷۰ درصد در شهرستان عملیاتی می کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در این وضعیت نگاه همه جانبه وخاصی به مسجدسلیمان شده است در این مبحث نیاز است یک اطلاعات جامع و کارشناسی از وضعیت مسجدسلیمان تهیه شود و طرح های اشتغال زایی که در این شهرستان خروجی مثبتی دارند و در راستای محرومیت زدایی این شهرستان موثر هستند هرچه سریع تر تهیه وارائه شوند تا در جلسه تخصصی تصمیمات لازم اتخاذ شود ومیزان خطای کمتری نیز صورت بگیرد.
وی در پایان تاکید کرد: ایجاد طرح اشتغال زایی به عنوان نیاز اساسی مسجد سلیمان یک اتفاق پسندیده ای است و زلزله ای که در این شهرستان رخ داد سبب خیری شد که در این مبحث توجه ویژه ای به این شهرستان شود.
در ادامه این جلسه حسین شهابی نماینده طرح بنیاد برکت حضرت امام (ره ) اظهار کرد: امسال ابلاغیه ای مبنی بر اجرای ۳۵۰۰ طرح اشتغال زایی برای خوزستان در نظر گرفته شده است که در ادامه کار بین ۲۷ شهرستان تعمیم داده شد .
وی افزود : درجریان سفر مسئول ستاد اجرائی فرمان امام (ره ) مصوب شد که ۱۰۰۰ طرح اشتغال زایی برای مسجدسلیمان اجرا شود که ضریب اشتغال آن ۲/۸ است باتوجه به اینکه از کل ۳۵۰۰ طرح ، هزار تای آن متعلق به این شهرستان است این را می رساند که باید با همت بیشتری تلاش کنیم تا به هدف برسیم.
شهابی ادامه داد: سال گذشته طرح اشتغال زایی برپایه دامداری بود ولی امسال ۵۰ درصد این کار به اجرای سایر مشاغل خانگی تعلق گرفت و تنوع شغلی را لحاظ کردیم.
حسینی ادامه داد: در بنیاد برکت مسجدسلیمان سه کار صورت گرفت که شامل طرح هایی چون سحا، آسمان و مشارکت اقتصادی است.
وی عنوان کرد: در طرح سحا که اجتماع محور و به ازای فرد است یعنی کارگروه کمیته اشتغال محوردر فرمانداری تشکیل می شود سپس تشکیل کارگروه های روستایی است و برای این کار روستاهای بالای ۵۰ خانوار معرفی می شوند ضمن اینکه برای این کار پنج تسهیلگر قرار دادیم.
وی در خصوص طرح آسمان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اهداف بهبود وضع معیشتی روستاها است طرح آسمان با هدف بهبود وضع معیشتی روستاییان در چهار نقطه استان که یکی از آنان مسجدسلیمان است اجرا می شود.
شهابی  تصریح کرد: یکی دیگر از مباحث مطرح شده مشارکت اقتصادی است با نسبت ۴۹ به ۵۱ درصد که عمومی است و در این زمینه طرح هایی کارنجات تا سقف ۲ میلیارد یا ۵ تا ۷ میلیارد تومان است کیس های مناسبی هستند و نیاز است این اعداد را شناسایی و به مجری کار مطرح کنیم.
نماینده بنیاد برکت توضیح داد: در اجرای طرح اشتغال زایی یک سری شغل های تعریف شده هستند که مورد هدف بنیاد هستند و در این زمینه فعالیت می کند البته یک سری شغل ها وحرفه ها هستند که در کارگروه پیشنهاد می شود.
وی خاطر نشان کرد: لیست مشاغلی که بنیاد می تواند ورود کند در اختیار شما قرارخواهد گرفت ضمن اینکه مشاغل پیشنهادی شما باتوجه به نیازمندی های این شهرستان نیز در نظر گرفته می شود پس از بررسی تایید خواهد شد چرا که هدف ایجاد اشتغال است.
وی تاکید کرد: درخصوص بحث تراکم جمعیتی نیز نمر کز روی شهرستان قرار خواهد گرفت وقرار است از طریق مدیر عامل بنیاد برکت و مدیران ارشد باتوجه به مستنداتی که از شهرستان ارائه شده تمرکز روی شهرستان مسجدسلیمان خاصه این نقطه است.
شهابی  ادامه داد: نکته مهم که قابل مطرح است این است اگر چه یکی از اهداف کلان بنیاد این است که به روستاها رسیدگی شود ولی این قضیه در مسجدسلیمان معکوس است یعنی ۸۰ درصد در شهرستان اقدام می کنیم وتنها ۲۰ درصد این طرح در روستاها اجرا خواهد شد.
وی در خصوص بانک های عامل اجرای این طرح گفت: وام های تاسقف ده میلیون وکمتر از آن بانک پارسیان برعهده می گیرد و وام های بالاتر از آن برعهده بانک قرض الحسنه مهر ایران است و در خصوص تناسب سرمایه گزاری و تسهیلات افزود: این تناسب باید به هم بخورد یعنی اگر طرحی با ۵۰۰ میلیون اجرا می شود عملا پرداخت وام ۴۰ میلیونی به این کار تاثیری ندارد و این کار با مشارکت گروهی جهت در یافت چندین وام اجرائی خواهدشد.
حسین شهابی همچنین در حوزه طرح های دانش بنیان عنوان کرد: بنیاد برکت در این طرح هم ورود پیدا کرد مجموعه ای به نام دانش بنیان برکت که جلسات اولیه آن را صادر کردیم با مسئولین پارک علم و فناوری و بنیاد علمی نخبگان برگزار کردیم در این راستا یک جشنواره گذاشتیم ۱۳ طرح برتر استارتاپی شناسایی کردیم که پنج طرح از محصولات آن را پیش خرید کردیم و هم اینکه طرح های دانش بنیان از اولویت های اول بنیاد است سپس طرح های مانند بوم گردی ، پرورش ماهی ، بلدر چین از اولویت های کار بنیاد برکت است.
وی در خاتمه اظهار کرد: در سال گذشته در جهت افزایش بهروری هرچه بیشتر طرح ها حدود ۸۷۰ نفر را و که وام گرفته بودند آموزش دادیم در این زمینه بنیاد برکت در سطح کلان باسازمان فنی وحرفه ای وجهاد کشاورزی توافقاتی دارند واولویت را به متقاضیان و مهارت آموزان فنی وحرفه ای می گذاریم ودرنهایت کسانی که آموزش ندیدند به این مراکز معرفی خواهند شد.که بتوانیم سطح علمی واشتغال را افزایش بدهیم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*