اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298253
تاریخ انتشار: 1398/06/03 20:30
ایرنا- نمایندگان با دو فوریت طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.

در ادامه جلسه علنی امروز-یکشنبه- مجلس شورای اسلامی، دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس با محوریت شفافیت آرا نمایندگان را مطرح شد که این دو فوریت با ۶۹ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر رد شد، پس از آن یک فوریت این طرح را به رای گذاشتند که یک فوریت آن نیز رای نیاورد.


مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح این طرح گفت: مشروعیت ما نمایندگان به رای مردم است، مردم باید بتوانند بر نماینده خود نظارت کنند و از آنها مطالبه گری داشته باشند، مطالبه گری زمانی ممکن است که اطلاعات و اشراف نسبت به عملکرد نماینده وجود داشته باشد؛ اکنونن مردم از حضور وغیاب نماینده، ماموریت و مرخصی نماینده، شرکت در رای گیری یا عدم شرکت|، کیفیت رای که نماینده ای مخالف، موافق وممتنع رای می دهد، اطلاع ندارند، چون آیین نامه رای را مگر در مواردی مخفی تلقی کرده است.
وی افزود: باید آیین نامه را در این زمینه تغییر داد و باید سامانه ای وجود داشته باشد که رسانه ها، موکلین ما، آحاد مردم بتوانند بر نماینده نظارت و متناسب با عمکرد ما مطالبه گری کنند، بنابر این نماینده ای که رای نمی دهد مردم بدانند؛ این کار باعث کارآمدی مجلس می شود؛ اگر می خواهیم کار ما بی خاصیت و بی ثمر نباشد، آرا ما باید در معرض قضاوت موکلین قرار گیرد تا حساسیت لاازم را در زمان رای گیری به خرج دهیم.
شهروز برزگر نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: بنده از جمله نمایندگانی هستم که با اعلام «دو» یا «چهار» رأی خود را آشکارا مطرح می کنم؛  با این حال مخالف این هستم که این امر که به کدام طرح و لایحه چه رأیی داده ام، به کف جامعه بیاید.
نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه جامعه بداند چه رأیی داده ام، باعث می شود وقت بیشتری صرف آن کنم که به مردم توضیح دهم به چه دلیلی رأی مثبت یا منفی داده ام، این یک رفتار پوپولیستی است، در صورتی که نماینده کارهای مهمتری برای انجام دارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان با وجدان کاری مسائل را دنبال می کنند و اگر موضوعی اهمیت داشته باشد، مطلب مورد نظر در کمیسیون، فراکسیون، مجامع استان ها مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد.
مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مخالف با دو فوریت این طرح گفت: غیبت نمایندگان یا آرای آنها فوریت مهم امروز کشور نیست، باید مسائل اقتصادی و گرفتاری های مردم را دنبال کنیم. باید اموال نامشروع، شفاف سازی و ریشه کن کردن فساد برویم نه اینکه در مورد شفافیت عملکرد نمایندگان که درخصوص آن قانون داریم، گام برداریم.
وی افزود: اولویت های مهم باید در دستور کار مجلس قرار گیرد، ما در این زمینه قانون داریم، این طرح التهاب بیهوده را در جامعه ایجاد می کند
لاهوتی با بیان اینکه هم اکنون به صورت روزانه اسامی تاخیری ها به صورت زنده از رادیو قرائت می شود، ادامه داد: این امر حتی شامل رئیس مجلس نیز شده است، بنابراین لازم نیست با فوریت قانون دیگری برای حضور و غیاب نمایندگان در نظر گرفت؛ این طرح مشکلی از جامعه را حل نمی کند.
«سیده فاطمه ذوالقدر» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با این طرح گفت:  طبق سوگندی که نمایندگان خورده اند، باید در فعالیت های مجلس مشارکت فعال داشته باشند، در هیچ کجای اصلاح طرح دوفوریتی اصلاح آیین نامه نیامده است که رأی مخالف یا موافق نماینده باید اعلام شود، بلکه قرار است سامانه ای طراحی شود تا حضور و غیاب، میزان مرخصی و شرکت در رأی گیری ها اعلام شود.
وی افزود: این طرح پوپولیستی نیست؛ اینکه رأیی اعلام شود به تشخیص مجلس خواهد بود، بنابراین در هر رأی گیری موافق یا مخالف بودن نماینده اعلام نمی شود.
ذوالقدر هدف این اصلاح را فعال تر شدن و شفافیت عملکرد نمایندگان دانست و گفت: هدف این طرح این است که دیگر از تریبون مجلس گفته نشود، ۶۰ تا ۷۰ نفر در رأی گیری شرکت نکردند.
این نماینده مجلس ادامه داد: فردی که به نماینده رأی داده باید بداند نماینده اش کجاست؛ متاسفانه در جلسات کمیسیون ها به دلیل عدم حد نصاب رأی گیری ها استمزاجی می شود، از این رو باید با فوریت شفافیت عملکرد نمایندگان دنبال شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*