اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298308
تاریخ انتشار: 1398/06/11 21:55
وقتی پس اندازِ روز مبادا خرج انتخابات می شود /فروش زمین و آپارتمان برای رسیدن به بهارستان
انتخابات که بدون هزینه نمی‌شود؛ این دیگر یک اصل مسلم است اما وقتی هزینه‌ها بالا می‌رود این سوال هم مطرح می‌شود که نمایندگان این پول کلان را از کجا آورده‌اند؟

عصرجهان-نماینده مجلس شدن گران است و برای راه‌یابی به ساختمان هرمی میدان بهارستان باید هزینه‌های هنگفتی از جیب پرداخت شود؛ البته منظور از «جیب» فقط جیب نماینده نیست بلکه می‌توان برایشان جیب‌های زیادی تصور کرد از اسپانسرهای مختلف تا دست‌های حمایتی در پس پرده. راست و دروغ پای خودشان اما هستند بعضی از نمایندگان که می‌گویند مردم برای انکه آنها نماینده شان بشوند کمک مالی زیادی کرده‌اند.

از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان؛ رقم‌هایی است که مجلس دهمی‌ها می‌گویند در انتخابات برای نماینده شدن هزینه کرده‌اند. البته آنطور که خودشان می‌گویند انتخابات برای بعضی از نمایندگان خیلی گران‌تر از این حرف‌ها تمام شده است و گاهی هم از هزینه‌های میلیاردی رقیبشان در حوزه انتخابیه روایت می کنند.

مگر می شود برای انتخابات ریالی خرج نکرد؟

حرف تکراری «ریالی برای انتخابات خرج نکرده‌ام» را که کنار بگذاریم وقتی درباره هزینه‌های انتخاباتی با نمایندگان مجلس صحبت می‌کنیم دیگر کمتر از ۳۰ میلیون وجود ندارد.(اینجا) البته در میان صحبت‌های آنها یک اشتراک وجود دارد و آن اینکه هر نماینده فارغ از حوزه انتخابیه‌اش از افرادی سخن ‌می گویند که برای نماینده‌ شدن آنها آستین بالا زده‌اند و وارد میدان شده‌اند؛ هرچند اغلب آنها ادعا می‌کنند که این کمک‌ها بدون چشمداشت بوده است اما مگر نماینده شدن یک دوست چقدر می‌ارزد که بگوییم چون از دل برآید لاجرم بر دل نشیند؟!  اینجاست که می‌توان گفت شفاف شدن هزینه های انتخابات بازار مکاره منفعت‌طلبان را هم جمع‌ خواهد کرد.

با همه این حرف و حدیث‌ها ما هم قبول داریم که انتخابات، هزینه دارد و برای برخی ارزان‌تر و برای برخی گران‌تر تمام می‌شود؛ اما سوال اینجاست این هزینه‌های چند ده یا بهتر بگوییم چند صد میلیونی از کجا تامین می‌شود؟ این همان سوالی بود که آن را با تعدادی از نمایندگان درمیان گذاشتیم و جواب‌های متفاوتی هم دریافت کردیم. البته برخی هم که اتفاقا ادعای کار خالصانه برای مردم دارند و می‌گویند هیچ راز مگویی برای موکلانشان ندارند وقتی با سوالی درباره هزینه‌کردشان در انتخابات مواجه شدند به بهانه وارد شدن به بحث انتخابات زودرس از پاسخ شانه خالی کردند؛ «نادر قاضی‌پور» نماینده مردم ارومیه یکی از همان‌هایی بود که حاضر نشد بگوید هزینه انتخاباتش چقدر تمام شده است و مبلغش را از کجا آورده. «غلامرضا کاتب» هم که سال‌هاست نماینده مردم گرمسار است، شفافیت را یک کار بیهوده معرفی می‌کند و وقتی از او درباره میزان هزینه‌ کردش در انتخابات می‌پرسیم می‌گوید «شما افراد بیکاری هستید ولی ما (نمایندگان) کار زیاد داریم» (اینجا)

پای وام بانکی به انتخابات باز شد

«وام بانکی» این یکی از همان منابعی است که بسیاری از نمایندگان به آن استناد می‌کنند. مثلا محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر می‌گوید ۴۶ میلیون در انتخابات هزینه کرده است که از این مبلغ ۱۵ میلیون از صندوق قرض‌الحسنه قدس وام گرفته است و ۱۰ میلیون از صندوق قرض‌الحسنه الزهرا. مبلغ باقی مانده را هم خودش از جیبش هزینه کرده است. البته ابطحی بین صحبت‌هایش یادش می‌افتد که یکی از دوستانش ۲ میلیون به او کمک کرده است آن هم بدون هیچ چشم‌داشتی.

ابوالفضل ابوترابی نیز می‌گوید برای تامین هزینه انتخاباتش از بانک وام گرفته است.

وقتی پس اندازِ روز مبادا خرج «نماینده شدن» می شود

برخی دیگر از نمایندگان نیز وقتی از هزینه های انتخابات و منشا هزینه‌هایش سخن به میان آمد اغلب می‌گفتند از پس اندازی که داشته‌اند استفاده کرده‌اند. زهرا ساعی نمانده مردم تبریز از جمله افرادی بود که می‌گوید همه هزینه‌های انتخاباتی‌اش را خودش پرداخت کرده است. او می‌گوید: من سال‌ها شاغل بودم و در دانشگاه تدریس می کردم و برای چند سال مشاور استاندار بودم بنابراین از پس انداز خودم و همسرم توانستم هزینه های انتخاباتی را تامین کنم.

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده از دیگر نمایندگانی بود که وقتی از او درباره شفافیت هزینه‌های انتخابات پرسیدیم می‌گفت بسیار به این موضوع اعتقاد دارد اما ابزار لازم برای شفافیت را نداریم.  بیگدلی می‌گوید برای انتخابات حدود ۲۰۰ میلیون هزینه  کرده است. وقتی از او درباره منبع تامین هزینه انتخاباتش پرسیدیم گفت: «من دندانپزشک هستم و این مبلغ را می‌توانستم تامین کنم.»

مسعود رضایی نماینده شیراز از دیگر نمایندگانی است که می‌گوید نزدیک به ۴۰۰ میلیون در انتخابات سال ۹۴ هزینه کرده است او درباره منبع تامین این مبلغ گفت: توانایی مالی برای تامین این مبلغ را داشته است و تماما این مبلغ را خودش پرداخت کرده است. 

فروش زمین و آپارتمان برای راهی بهارستان شدن

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه از دیگر نمایندگانی که درباره هزینه انتخابات مورد سوال خبرنگار خبرآنلاین قرار گرفت، می‌گوید«نماینده شدندش چیزی حدود ۸۰ میلیون تومان برایش تمام شده است.»  سعیدی درباره اینکه این ۸۰ میلیون را چگونه تامین کرده است می‌گوید یک آپارتمانی به نام خودم در اصفهان داشتم که برای تامین هزینه‌های انتخابات آن آپارتمان را به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان فروختم و از این مبلغ در انتخابات هزینه کردم یعنی ۸۰ میلیون آن را در انتخابات خرج کردم و مابقی را دوباره پس انداز کردم. زهرا سعیدی می‌گوید من هزینه انتخابات را تمام و کمال خودم پرداخت کردم به طوری که اعلام کردم هر کسی حتی کمترین پولی  در انتخابات برای من هزینه کرده‌اند تمام آن هزینه‌ها را از من بگیرند.

صباغیان نماینده مردم یزد هم که خودش خودخواسته جزئیات هزینه‌های انتخاباتی به همراه لیست اموالش را منتشر کرد. او در لیستی که منتشر کرده است عمده هزینه انتخابات را از طریق فروش دو قطعه زمین یکی به مساحت ۲۰۰ متر و یکی به مساحت ۳۰۰ متر  که یکی به مبلغ ۲۰ میلیون تومان و یکی را به مبلغ ۵۳ میلیون تومان فروخته و آن را در انتخابات هزینه کرده است.

نماینده‌ای با ادعای مستضعف بودن

 هادی شوشتری نماینده مردم قوچان که به نسبت نمایندگان دیگر سر و صدای کمتری‌ دارد وقتی  با سوالی درباره هزینه انتخابات  مواجه شد گفت از نمایندگان مستضعفی است که هیچ پولی برای انتخابات خرج نکرده است. او می‌گوید: من با شفافیت بسیار موافقم چراکه شفافیت باعث می‌شود ما در برابر پولدارهای آینده آچمز شویم. من اصلا پولی ندارم که در انتخابات بخواهم هزینه کنم.  او در پاسخ به این سوال که مگر می‌شود هیچ هزینه ای برای انتخابات نکرده باشید حداقل چند پوستر باید چاپ کرده باشید و این هزینه‌ها چقدر تمام شد از کجا آوردید گفت: همه هزینه‌ها را مردم و دوستان کمک کردند که همه این‌ها به صورت خودجوش بود. او می‌گوید: من مستاجر هستم و اگر مجلس حقوق ندهد نمی‌دانم باید چه کار کنم و اخیرا تصمیم گرفتیم وسایلمان را جمع کنیم و به شهرستان برگردیم چون پول پرداخت این هزینه ها را نداریم. شوشتری می‌گوید ما جزو مستضعفین و دهک‌ پایین جامعه هستیم.

انتخابات با ارث پدر

هدایت‌الله خادمی می‌گوید چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان در انتخابات هزینه کرده است. او می‌گوید  با وجود هزارو ۲۰۰ روستا و پراکندگی منطقه‌ای با دشواری‌های زیادی برای انتخابات مواجه بوده است اما با این حال هیچ کمکی از جایی نگرفتم. او درباره اینکه هزینه انتخابات را از کجا تامین کرده است گفت وقتی انتخابات به دور دوم رسیده، املاک پدری را فروخته و آن را هزینه کرده است. او گفت: باقی رقم پرداختی را نیز از محل پس‌انداز ۳۰ سال فعالیت در حوزه صنعت نفت پرداخت کردم. او می‌گوید حاضر است تمام جزئیات هزینه‌کرد مالی‌اش را به نهادهای مسئول ارائه دهد.» خادمی دوباره تاکید می‌کند: «من از خودم هزینه کردم و خوشبختانه نه پیمانکاری پشت سرم بود و نه کسی تأمین مالی‌ام کرد و نه وامدار کسی هستم»

محصولات کشاورزی کمک حال آقای نماینده شد

جبار کوچکی نژاد در ردای نمایندگی مردم رشت، ۸ سال است در بهارستان کرسی‌ای در اختیار دارد. او در انتخابات گذشته چیزی حدود ۲۵۰ میلیون هزینه کرده است. کوچکی‌نژاد درباره اینکه این هزینه انتخابات را از کجا تامین کرده است می‌گوید: من ۲ هکتار زمین کشاورزی و باغ دارم که از محل فروش محصولاتش  برای انتخابات هزینه می‌کنم.  سال ۹۴ هم محصولات این زمین حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون به فروش رسید که همان را هزینه انتخابات کردم.

او درباره اینکه این زمین ارث بوده یا خودش خریده است گفت: من آن زمان که در آموزش و پرورش بودم این زمین را از پول خود خریدم.

احزابی که پول نماینده شدن کاندیداهایشان را می دهند

در این میان هم افرادی مانند علیرضا محجوب درباره هزینه‌های انتخاباتش می‌گوید تمام هزینه‌های انتخابات با خانه‌ کارگر است و ما معمولا مستقل پولی هزینه نمی‌کنیم و ریز این هزینه‌ها هم در آنجا ثبت شده است.

الیاس حضرتی هم درباره جزئیات هزینه‌های انتخاباتی‌اش می‌گوید ما چون در لیست قرار داشتیم بیشتر هزینه‌ها به صورت مشترک و بخشی از آن هم از طریق حزب اعتماد ملی تامین شد.

منبع/خبرانلاین



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*