اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298517
تاریخ انتشار: 1398/07/08 23:41
روایت ذوالنور از طرح جدید شفافیت/نظر کرباسچی درباره سفر روحانی به نیویورک/روحیه لاریجانی با جریانی که تفکر احمدی‌نژاد را دارد سازگار نیست

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 
خرس‌های گلستان زرشک و تمشک ندارند

هجوم گسترده مردم به زیستگاه‌های حیات وحش گلستان برای برداشت میوه‌های جنگلی مانند تمشک، زرشک و انار وحشی که یکی از غذا‌های جانوران مانند خرس و گراز است سبب شده تا چرخه غذایی حیات وحش استان در معرض خطر جدی قرار گیرد. /ایرنا
 
روحیه لاریجانی با جریانی که تفکر احمدی‌نژاد را دارد سازگار نیست

ناصر ایمانی در گفتگو با «آزادی» با تاکید بر اینکه «درست است که نمی‌توان گفت: جبهه پایداری همان جریان احمدی نژاد است، اما به هرحال از زمان او متولد شد و مسئولان آن هم که از نزدیکان و مدیران احمدی نژاد بودند» گفت: «مهم‌تر اینکه به نظر لاریجانی و برخی اصولگرایان برخی از سلوک سیاسی احمدی نژاد را، جبهه پایداری هم دارد. مقصود تفکر احمدی‌نژاد است. نیاز نیست که حتما رابطه خاص سیاسی و تشکیلاتی بین احمدی‌نژاد و پایداری باشد، اما شباهت‌هایی در روش‌ها و سلوک وجود دارد. مثلا غیر منعطف نگاه کردن به صحنه سیاسی، خود را برحق پنداشتن و همه غیراز خود را باطل پنداشتن، عدم تمایل جدی به تعامل در صحنه سیاسی و همین طور نگاه نوع ایدوئولوژیک به مقوله حکومت اسلامی در اداره یک کشور. من نمی‌گویم که پایداری عینا مثل احمدی نژاد است، اما برخی از این سلوک احمدی‌نژاد تا حدودی در جبهه پایداری وجود دارد و این‌ها باعث دلخوری تعداد قابل توجهی از طیف‌های اصولگرا شده است. لاریجانی هم به مراتب بیشتر از دیگران، به خاطر اینکه او کاملا پراگماتیک است و اصلا روحیه سیاسی او با روحیات طیفی که مشخصات ذکر شده را داشته باشد، سازگاری ندارد برای همین هم نسبت به این طیف بیشتر حساسیت دارد.»
 
جمعیت سالمند ایران از میانگین آسیا و جهان بیشتر خواهد شد

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور:آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۳۰، درصد جمعیت سالمند ایران از میانگین آسیا و حتی میانگین جهانی نیز بیشتر خواهد شد و به ٣٠ درصد جمعیت می‌رسد. / ایرنا
 
روایت ذوالنور از طرح جدید شفافیت

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه فراکسیون امید با فرار به جلو به دنبال گریز از طرح شفافیت آرای نمایندگان است، گفت: آن‌ها به دنبال ایجاد طرحی برای فرار از شفافیت و تن ندادن به شفافیت هستند. نماینده مردم قم گفت: وقتی مذاکرات مجلس شفاف است چرا آراء نمایندگان نباید شفاف باشد؟ مذاکرات شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی قابل افشا نیست؛ به عنوان مثال شورای نگهبان در مورد صلاحیت فردی صحبت می‌کند که مشکل اخلاقی دارد آیا امکان دارد این مذاکرات شفاف شود؟ خیر، زمانی که مذاکرات شفاف نیست، آراء نیز نمی‌تواند به صورت شفاف بیان شود. ذوالنور تاکید کرد: فراکسیون امید با ارائه این طرح دیگران را شریک در شفافیت کرده تا زیر سایه آن‌ها از شفافیت آراء فرار کنند.
 
روایت یک نماینده از سرقت ۲ تا ۳ میلیارد تومانی از خانه نماینده استان آذربایجان غربی

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با تایید سرقت مبالغی پول از خانه یکی از نمایندگان مجلس گفت: سرقت از خانه یکی از نمایندگان استان آذربایجان غربی بوده است. محمد جواد جمالی در گفتگو با ایسنا، درباره انتشار اخباری پیرامون سرقت مقادیری پول از خانه یکی از نمایندگان مجلس گفت: سرقتی از خانه یکی از نمایندگان استان آذربایجان غربی شده است که طبق اعلام این نماینده به پلیس ۴۰۰ میلیون تومان پول نقد و مقداری دلار به سرقت رفته است که مبلغ آن به تومان، دو تا سه میلیارد تومان در مجموع است. وی در واکنش به برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر وجود این حجم زیاد از پول در خانه این نماینده گفت: دو تا سه میلیارد تومان پول در حد فروش یک آپارتمان ۱۵۰ متری در منطقه دو یا سه تهران است.
 
نظر کرباسچی درباره سفر روحانی به نیویورک

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی درباره ارزیابی‌اش از عملکرد هیأت دیپلماتیک ایران در نیویورک، گفت: بدون شک رفت و آمد‌ها و دیدار‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بر افکار عمومی دنیا تأثیرگذار است و تا حدودی می‌تواند تبلیغات گسترده علیه کشور را خنثی کند. دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که تیم دیپلماتیک ایران در نیویورک توانستند مانع از اجماع جهانی علیه تهران شوند. غلامحسین کرباسچی در بخشی از گفت‌وگوی خود با جماران گفت: اصل مسأله این است که بالاخره حضور آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور در مجامع بین‌المللی لازم است و ایران باید بتواند با کشور‌های مختلف رابطه و رفت و آمد داشته باشد؛ چرا که این رویکرد باعث جلوگیری از به هدف رسیدن طرف مقابل در منزوی ساختن ایران می‌شود. شهردار اسبق تهران در واکنش به مخالفین دولت که در تلاش‌اند وزیر امور خارجه را در شرایط فعلی ناکارآمد جلوه دهند، گفت: گزینه‌های مورد پسند این عده همان طور که پیش‌تر شاهد بودیم، باعث شدند چند قطعنامه شدیداللحن علیه کشور در سازمان ملل تصویب شود. تیم دیپلماسی فعلی در این شرایط که با تغییر و تحولاتی در آمریکا همراه بوده، توانسته مانع اجماع جهانی علیه ایران شود؛ بنابراین باید از تیم دیپلماسی دولت تقدیر کرد.
 
نماینده مجلس: دریافتی برخی مدیران ۴۰ میلیون است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طبق بخشنامه‌ای که شورای حقوق و دستمزد صادر کرده، در سال ۹۸ خالص دریافتی تعدادی از مقامات و مدیران بیش از ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است. سید محمد حسینی با بیان اینکه نظارت بر عملکرد دولت یکی از وظایف نمایندگان است، گفت: در همین راستا بررسی‌هایی درخصوص حقوق و مزایای کارکنان دولت و مقامات کشوری بر اساس قوانین جاری کشور انجام شده است. نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون بودجه سال ۹۸ تبصره‌هایی برای کمک به حقوق و دستمزد و معیشت حداقل بگیران دستگاه‌های دولتی مصوب شد تا حقوق کارمندانی که کمتر از ۲ میلیون تومان دریافتی دارند افزایش قابل قبولی داشته باشد.
 
توییت محسن رضایی درباره اسارت هزاران افسر عربستانی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتی کنایه‌آمیز به تاثیر اسارت هزاران سرباز و افسر و درجه‌دار عربستانی به‌دست یمنی‌ها اشاره کرد. محسن رضایی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اسارت هزاران سرباز و افسر و درجه‌دار عربستانی به‌دست یمنی‌ها، ترامپ و مکرون را از خواب بیدار می‌کند؟
 
میرتاج‌الدینی: مجلس محل استدلال است نه دادوهوار و بی‌حرمتی

میرتاج الدینی انتقاد را حق نمایندگان دانست وگفت: مجلسی که سوت و کور باشد مجلس نیست، مجلس محلی برای بحث و گفتگو و بالندگی است، اما در عین حال انتقاد‌ها و نظرات مخالف باید همراه با حفظ حرمت و شان مجلس باشد. ما نمایندگانی را در مجلس داشته ایم که نظرات مخالف بسیار محکمی را درباره طرح یا لایحه‌ای داشتند، اما هیچ کس از زبان آن‌ها ناراحت نمی‌شد، چون به صورت منطقی استدلال می‌کردند. کسی که منطق دارد، استدلال می‌کند نه اینکه داد و هوار کرده و به دیگری کم حرمتی و بی حرمتی کند.این نماینده ادوار مجلس، مجلس را برآمده از رای ملت خواند و گفت: نمایندگان باید با حضور در مجلس به دنبال حل و رفع مشکلات جامعه باشند نه اینکه با رفتار و گفتار‌هایی که مناسب شان مجلس نیست مردم را ناامید و مایوس کنند.
 
احمدی‌نژاد: مردم اصرار می‌کنند که دوباره برگردم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم با ایندپندنت فارسی درباره مسائل مختلف گفتگو کرده است.

* تعریف من روشن است. هیچ ارزشی با تحمیل باقی نمی‌ماند. اگر بماند اصلا دیگر ارزش نیست. هر ارزشی زمانی ارزشی است که با انتخاب آزادانه و آگاهانه همراه باشد. مذهب اگر انتخابی نباشد هیچ ارزشی ندارد. ما هیچ حدی برای آزادی انسان قائل نیستیم. البته به شما بگویم که خود واژه آزادی هم نباید به ابزار تبدیل شود. حقیقتِ آزادی، مطلق است. هیچ امری نباید موجب اسارت انسان و تحمیل به انسان بخصوص در حوزه اندیشه و باور‌ها بشود. ما محدودیتی در حوزه اندیشه به رسمیت نمی‌شناسیم.

* (درباره تقاضای مردم برای بازگشت او به عرصه سیاسی): زیاد می‌خواهند، خیلی زیاد می‌خواهند، اصرار هم می‌کنند. بعضی مواقع دستور هم می‌دهند و می‌گویند باید». بهشان می‌گویم ان‌شاالله با یکدیگر کاری می‌کنیم و اوضاع خوب می‌شود.
 
مطهری توپ شفافیت را به زمین شورای نگهبان انداخت

علی مطهری، نماینده مجلس، گفت: شورای نگهبان و مجمع تشخیص در جایگاهی هستند که تحت فشار واقع نمی‌شوند و شفافیت آرای اعضای این دو نهاد مطلوب است. شفافیت آرای شورای عالی امنیت ملی هم خوب است، البته به جز مسائل امنیتی که نباید افشا شود. علی مطهری، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی، گفت: این طرح یک طرح عکس‌العملی و جواب نمایندگان در مقابل تبلیغاتی بود که طرف مقابل راجع به شفافیت انجام می‌داد، اما به نظر من این نوع رفتار عکس‌العملی درست نیست. او با تاکید بر اینکه شفافیت را برای نمایندگان مجلس قبول ندارد، گفت: با شفافیت آرای نمایندگان مجلس، دست نمایندگان بسته می‌شود و تحت فشار تبلیغات گروه‌های فشار قرار می‌گیرند؛ بنابراین رأی واقعی خود را اعلام نمی‌کنند که این موضوع به ضرر کشور است.
 
سلطانی‌فر: دیگر امکان پرداخت پاداش سکه به قهرمانان وجود ندارد
وزیر ورزش گفت: با توجه به نوسانات نرخ سکه در سال‌های گذشته دیگر امکان پرداخت پاداش به قهرمانان و مدال‌آوران در تمام رشته‌ها به صورت سکه وجود ندارد. اینکه پاداش ناشنوایان نیز در آینده با سایر ورزشکاران یکسان دیده شود یا خیر، باید مورد بررسی قرار گیرد./ایسنا

حذف چهار صفر از پول ملی تورم روانی را کم می کند
تاجگردون به خبرآنلاین گفت: به دلیل این‌که آثار روانی تورم خیلی زیاد است، حذف صفر از پول ملی یکی از روش‌های کاهش نرخ فزاینده تورم است و نمی‌شود سیاستی جایگزین آن کرد. به نظر من حذف صفر از پول ملی را دو سه سال پیش اجرایی می‌کردیم، خیلی بهتر بود. حذف چهار صفر فواید فراوانی دارد اما هزینه خاصی ندارد. روند نرخ تورم کاهنده است، اما ثبات ندارد. ما اگر اطمینان داشته باشیم که برای دوره چند ساله ثبات داریم، اجرای حذف صفر از پول ملی اشکالی ندارد، چون واقعا عددها کار ما را سخت کرده است.

از نفت بجای اسلحه علیه اقتصاد استفاده نکنید
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است حوزه نفت و انرژی را به‌عنوان اسلحه علیه اقتصاد دنیا بکار نگرفت بلکه اجازه داد در مسیری امن حرکت کنند تا اقتصاد جهانی متلاطم نشود. زمانی که تحریم برای برخی از کشورها وضع می‌شود نشان از آسیب‌پذیر بودن آن کشورها است و به یقین نمی‌توان برای رسیدن به درآمد به یک مجرای درآمدی یعنی تولید و فروش نفت تکیه کرد و اقتصاد بر پایه تولید و صادرات نفت خام مستحکم نیست./خانه ملت

ده‌نمکی برای «اخراجی‌ها» و «رسوایی» چقدر دستمزد گرفت؟
مسعود ده‌نمکی در کافه خبر گفت: اخراجی‌ها۲ جایی که حاجی گیرینف با آن ماشین بیت‌المال می‌خواهد اعزام بگیرد و به دوربین نگاه می‌کند و می‌گوید «استفاده اختصاصی ممنوع»، آن سال‌ها این حرف‌ها را زدن اگر در فیلم‌های دیگران باشد، می‌گویند استاد فلان منظور را داشت و ... اینجا خیلی رو مردم همه چیز را می‌دیدند و کل سینما پلان هم دست می‌زدند. اخراجی‌ها۳ یک فیلم نمادین است با آن هواپیما، مسافرهایش و قومیت‌هایش و بردنش در اردوگاه، آن پلان آخر سرود ای ایران که خوانده می‌شود، آمار چهار میلیون نفر این فیلم را دیدند، همه پایان فیلم می‎ایستند و سرود ای ایران را می‌خوانند. در اخراجی‌ها۱ آقای کاسه‌ساز سرمایه‌‌گذار بودند. ۵۰۰ میلیون خرج ساخت شد، دوونیم میلیارد فروخت و ۳۰ تومان درآمد خودم بود برای حدود یک سال و نیم کار. اخراجی‌ها۲ یک‌ونیم میلیارد خرجش بود و هشت‌ونیم میلیارد فروخت. دستمزد من ۷۰ تومان بود. در رسوایی۱، ۱۰درصد فیلم را سهیم بودم که فکر می‌کنم حدود ۲۰۰ تومان شد.
 
رتبه ایران در شاخص تاب‌آوری جهان چند است؟
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ رتبه ایران در شاخص تاب‌آوری جهانی ۱۲۰ بوده و فقط در سال ۲۰۱۷ با بهبود نسبی در محرک‌ها توانست رتبه ۱۱۸ را کسب کند. رتبه‌بندی شاخص تاب‌آوری جهانی کشورها برآمده از ۱۲محرک اصلی است که از داده‌های منابع معتبری مانند بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل متحد و همچنین داده‌هایی که توسط مهندسان ریسک دارایی‌ها در FM Global جمع آوری می شود، به دست می آید. در گزارش سال ۲۰۱۹ نروژ در صدر جدول قرار گرفته و این کشور به همراه دانمارک و سوئیس در سال گذشته نیز موقعیت خود را در سه رتبه نخست ۱۰ کشور برتر در این شاخص حفظ کرده اند.

نمایندگان مجلس در حد دستیار دستگاه‌ها تنزل پیدا کردند
علی ادیانی نماینده مجلس؛ گفت: برخی نمایندگان مجلس در حد دستیار دستگاه‌ها تنزل پیدا کردند، آن وقت می‌خواهیم در صدر امور باشیم؟ کجاست گزارش کار فرایند قانون گذاری و اعمال نظارت بر نمایندگان؟ گزارش عملکرد رئیس جمهور و وزرا در مرداد ماه هر سال کجاست؟ چرا سکوت می‌کنیم در برابر قانونی که خودمان وضع می‌کنیم؟ کجاست آن سبقه پر رنگ نظارت تا کسانی که قصور دارند مشخص شوند؟

شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است
سیدمحمد خاتمی در دیدار دانشجویان گفت: انتخابات را نباید تحریم کرد، چون تنها راه اعمال نظر مردم است. باید به مردم گفته شود چه کارهایی «می‌خواهیم» انجام دهیم و چه کارهایی «می‌توانیم» انجام دهیم. در این دیدار دانشجویان از عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان، عدم انسجام اصلاحات، مشخص نبودن برنامه‌ها و استراتژی آینده این جریان، عملکرد مجلس و شوراهای شهر انتقاد کردند.


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*