اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298583
تاریخ انتشار: 1398/07/14 22:39
.

همزمان با فروکش کردن اعتراضات خیابانی در عراق و در ادامه فشارهای سیاسی به دولت عبدالمهدی نخست وزیر عراق، «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق و رهبر فراکسیون النصر و «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر و حامی فراکسیون «سائرون» در پارلمان عراق و جریان حکمت ملی به رهبری «سید عمار حکیم» خواستار انتخابات زودهنگام شدند.


به گزارش ایرنا نمایندگان این سه جریان سیاسی عراق در حالی خواهان انتخابات زودهنگام در کشور شده اند که برخی از شخصیت های سیاسی، انتخابات زودهنگام را در شرایط فعلی به مصلحت عراق ندانسته و به جای آن رسیدگی به مطالبات بر حق تظاهر کنندگان را بعنوان راه حل عملی تر و بهتر پیشنهاد کرده اند.

در همین حال روزنامه لبنانی «الاخبار» فراخوان های انتخابات زودهنگام را  توسط العبادی، صدر و حکیم را اقدامی از طرف این سه رهبر سیاسی برای سوار شدن بر موج نارضایتی های مردمی دانسته است.
حیدر العبادی در بیانیه ای کوتاه گفته است که دولت فعلی، لیاقت اداره کشور را از دست داده و از رهبران سیاسی می خواهد تاریخ اولیه ای برای انتخابات زودهنگام مشخص کنند.
مقتدا صدر نیز جمعه گذشته در بیانیه ای خواستار استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و انتخابات زودهنگام در عراق شده بود.
وی گفته بود که برای فروکش کردن نارضایتی های فعلی در عراق و جلوگیری از خونریزی پیشنهاد انتخابات زودهنگام با نظارت سازمان ملل می دهد و خواهان استعفای عبدالمهدی است.
یک منبع نزدیک به مقتدا صدر یک روز بعد از این بیانیه، اعلام کرد که مقتدا صدر از ایده استعفای نخست وزیر عراق عدول کرده اما همچنان خواهان انتخابات زودهنگام است.
از طرفی «حسن فدعم» نماینده پارلمان از فراکسیون جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) در بیانیه ای اعلام کرده است که دولت عراق در مقابل تظاهرات های اخیر دو گزینه بیشتر ندارد یا اینکه به مطالبات تظاهرکنندگان پاسخ مثبت دهد و یا اینکه برود و با انتخابات زودهنگام، فرصت انتخاب مجدد را به مردم بدهد.
برخی نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی با اشاره به بیانیه اخیر مرجعیت عالی دینی که بر برآورده کردن مطالبات برحق مردم توسط دولت و پارلمان تاکید کرده بود معتقدند که در شرایط کنونی انتخابات زودهنگام، اوضاع کنونی را ممکن است ملتهب تر کند.
در همین راستا عادل عبدالمهدی امروز یکشنبه با اعلام اولین بسته  اجرای خواسته های تظاهرکنندگان - به باور کارشناسان - نشان داده که درصدد استعفا و رفتن به سمت انتخابات زودهنگام نیست. /



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*