اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298708
تاریخ انتشار: 1398/07/25 00:07
ابتکار: اصلاح‌طلبان باز هم به سمت ائتلاف انتخاباتی خواهند رفت/عضو حقوقدان شورای نگهبان: بازنگری قانون اساسی، اراده سیاسی می‌خواهد/شروط سخنگوی دولت در واکنش به طرح «فرا برجام» فرانسه

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 
نماینده مجلس: چه اشکالی دارد زبان روسی در استان‌های شمالی آموزش داده شود!

یک نماینده مجلس گفت: هدف از طرح حذف زبان انگلیسی از آموزش مدارس رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی است، انگلیسی یک زبان بین‌المللی است کسی نمی‌تواند آن را حذف کند، اما گفتیم که در انحصار نباشد. مهرداد لاهوتی درباره طرح تعدادی از نمایندگان جهت رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس گفت: بنده این طرح را امضا کردم، اما این طرح در جامعه بد برداشت شد. عنوان کردند که این طرح برای حذف آموزش زبان انگلیسی است درحالی که منظور حذف نیست. سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس اظهار داشت: هدف از این طرح رفع انحصار زبان انگلیسی است. معنی آن این است که الان زبان انگلیسی را تدریس می‌کنیم، اما اگر در شرایط بین‌المللی یا اجتماعی و اقتصادی یک استان موقعیتی ایجاد کرد که نیاز باشد ما زبان دیگری هم بیاموزیم آن زبان صرفا انگلیسی نباشد. وی تاکید کرد: انگلیسی یک زبان بین‌المللی است کسی نمی‌تواند آن را حذف کند، اما گفتیم که در انحصار نباشد. رفع انحصار کنیم. مثلا اگر جایی ضرورت داشت زبان دیگری را فرا بگیریم، زمینه آن فراهم باشد. به عنوان مثال استان ما (گیلان) با روسیه همجوار است چه اشکال دارد زبان روسی در این منطقه آموزش داده شود.
 
ابتکار: اصلاح‌طلبان باز هم به سمت ائتلاف انتخاباتی خواهند رفت

معصومه ابتکار با بیان اینکه امروز بسیاری از نیرو‌های صرفا اصلاح طلب با جریان اعتدال همگرایی زیادی دارند، گفت: به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ما در نهایت باز هم به سمت ائتلاف خواهیم رفت.
 
توئیت علیرضا معزی درباره تجمع چند دانشجو در حاشیه سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در واکنش به حاشیه سازی و تجمع چند دانشجو در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور در دانشگاه تهران که رئیس جمهور در آن سخنرانی می‌کرد، در توئیتی نوشت: آیین گشایش سال تحصیلی دانشگاه‌ها مراسمی است برای نخبگان علمی و استادان برجسته که در خصوص فضای علمی کشور در حضور رئیس جمهور سخن بگویند. او در توئیتی دیگر نوشت:‌ای کاش کسی، چندنفری که خود را نماینده تشکل‌های دانشجویی معرفی می‌کردند و امروز برای امر دیگری آمده بودند توجیه می‌کرد که چند روزی زودتر آمده اند و ۱۶ آذر زمان چنین سخنانی است. گرچه رئیس جمهور تاکید کردند در آن روز شنونده سخنان دانشجویان منتقد خواهند بود.
 
کنایه عباس عبدی به سخنگوی شورای نگهبان

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان درباره انتقاد رئیس جمهور به عدم توانایی اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی و واکنش شورای نگهبان به رئیس جمهور اظهار کرد: شورای نگهبان چه انتقادی را پذیرفته است که انتقاد درباره تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی را بپذیرد؟ آقای کدخدایی توئیت کرده است که تفسیر قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان است انگار کسی این را نمی‌داند. مسئله این نیست که تفسیر قانون اساسی از اختیارات شورای نگهبان است یا نه. مسئله این است که آیا شورای نگهبان از اختیارات خود درست استفاده می‌کند یا خیر؟ یک قاضی وقتی حکمی می‌دهد، باید استدلال خود را هم بیان کند تا حقوقدانان درباره حکم او نظر دهند. قاضی نمی‌تواند حکمی بدهد که اکثر یا عرف حقوقدانان با آن مخالف باشند. شورای نگهبان حق تفسیر قانون اساسی را دارد، ولی باید توضیح دهد که چرا چنین تفسیری را از اصل ۱۱۳ قانون اساسی دارد تا حقوقدانان بتوانند براساس استدلال شورای نگهبان نظر دهند. این مصداق حسن استفاده از اختیارات نیست که تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی با مخالفت اکثریت حقوقدانان مواجه شود.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان: بازنگری قانون اساسی، اراده سیاسی می‌خواهد

سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: در بحث بازنگری در قانون اساسی راه باز است. اگر جایی مطرح شد و مقدمات آن اجرایی و فرمانش صادر شد، بازنگری هم می‌تواند انجام شود.سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، در پاسخ به اینکه آیا از تجربیات برگزاری همایش 40 سال قانون اساسی که آذرماه از سوی شورای نگهبان برگزار می‌شود در اصلاح قانون اساسی هم استفاده خواهد شد، گفت: بازنگری یک بحث است و تشخیص اینکه قانون اساسی اشکالی دارد یا ظرفیت آن مغفول مانده هم بحث دیگری است.این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره اصلاح قانون اساسی توضیح داد: بازنگری اراده سیاسی می‌خواهد؛ یعنی باید مقدمات آن انجام شود. اما اگر قرار باشد این کار انجام شود، حتماً یکی از مقدمات آن این است که بگویند کجای آن بازنگری صورت گیرد که کار علمی می‌خواهد.رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به برگزاری همایش 40 سال قانون اساسی گفت: هدف این همایش چنین چیزی نیست. همان‌طور که گفته شد، هدف همایش این است که در اولین 40 سالی که از تدوین قانون اساسی می‌گذرد دستاوردهای این قانون مطرح شود که ستون و خیمه تصمیم‌گیری در کشور بوده است.ره‌پیک با تاکید بر اهمیت قانون اساسی در کشور ادامه داد: بسیاری از بحران‌هایی که در کشور رد شده به دلیل قانون اساسی بوده است. پس از آن باید چشم‌انداز معلوم شود و در کنار آن ظرفیت‌ها را هم تا جایی که ممکن است (چون ما که نمی‌توانیم به همه بحث‌ها همین حالا بپردازیم) مطرح کنیم تا جلب توجه شود.
 
شروط سخنگوی دولت در واکنش به طرح «فرا برجام» فرانسه

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران به سوالاتی درباره طرح «فرا برجام» فرانسه، مصوبات اقتصادی امروز دولت، دستگیری سرشبکه «آمدنیوز» و ... پاسخ داد. در حاشیه جلسه هیئت دولت علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در مورد طرح «فرا برجام» فرانسه اظهار داشت: اسم این طرح «فرا برجام» یا هر چیز دیگری باشد، باید بر اساس شرایط ایران سنجیده شود. ما هیچ صحبتی تحت تحریم با ایالات متحده آمریکا نداریم و تحت تحریم، گفتگو نمی‌کنیم، ولی اگر هر آنچه که برای ما تصویب شده و اجرا شود، مشکلی برای مذاکره نداریم؛ حتی با اینکه کشور‌های دیگری اضافه شوند، مشکلی نداریم. سخنگوی دولت گفت: روح موضوع، تضامینی است که مد نظر ایران است. ایران باید بتواند آزادانه نفت خود را بفروشد و پول آن را به کشور بازگرداند. باید تحریم از سر ملت مظلوم ایران برداشته شود. در مورد این طرح باید وزارت امور خارجه توضیح دهد.
 
توئیت عجیب مهناز افشارخطاب به روح‌الله زم
 
مهناز افشار در توئیتر خود به بازداشت روح الله زم واکنش نشان داد.مهناز افشار در توئیتر خطاب به روح الله زم نوشت: سلام آقای روح الله زم! اولین بار موضوع شیر خشک فاسد از طرف سایت سحام نیوز که به گفته برخی متصل به شخص شماست، حدود ۵ سال پیش مطرح شد! آیا این موضوع زاییده ذهن شما بود یا نقشه آقای "الف" یا سازمان خاص برای تلافی این وصلت؟ ممنون میشم برای عزیزان پیگیر این مورد رو هم شفاف سازی کنین!»
 
ادعا‌های عجیب همسر «روح‌الله زم»

همسر روح الله زم و روزنامه فیگارو ادعا‌هایی درباره دستگیری روح‌الله زم مطرح کردند. برخی رسانه‌های خارجی مطالبی را به نقل از مهسا رازانی همسر روح الله زم در خصوص چگونگی خروج وی از فرانسه و مقصد او منتشر کردند که باور آن بسیار سخت است. ر. خبر‌های منتشر شده از قول همسر روح‌الله زم گفته شده که او عصر جمعه ۱۹مهر با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس به مقصد بغداد پرواز کرده و با توقفی کوتاه در امان در بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد پایتخت بغداد شده است. او توقف کوتاهی در امان، پایتخت اردن، داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهر به بغداد رسید. ۲۴ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و به تماس‌های زیاد من پاسخ نداد.وی همچنین اعلام نموده: روح الله زم در بامداد روز یکشنبه در تماس تلفنی یک دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول از سلامتی‌اش خبر داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم.روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس هم از قول «منابعی» جزئیاتی از نحوه دستگیری روح الله زم سرشبکه جریان معاند امد نیوز منتشر کرده است.به ادعای این نشریه، ایران یک فرد جوان را برای دیدار با روح الله زم به پاریس، محل اقامت او، اعزام کرده است.این فرد، زم را متقاعد می‌کند تا برای دیدار با آیت الله سیستانی به نجف عراق سفر کند و پس از ورود به نجف در دام نیرو‌های امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود.اگرچه هنوز مقامات رسمی کشورمان اطلاعات مربوط به نحوه دستگیری روح الله زم را منتشر نکرده اند لیکن غیر قابل باورترین گزینه‌ای که می‌توان در مورد دستگیری این فرد مدنظر قرار، سفر او به عراق برای ملاقات با ایت الله سیستانی و یا هرفعالیت مشابه دیگر است.
 
نگاه توئیتری یک فعال رسانه‌ای به بِرند ظریف
 
یک فعال رسانه‌ای بعد از صحبت‌های ظریف در جمع فعالان فضای مجازی روایت متفاوتی از «برند ظریف» مطرح کرد.فرید مدرسی از فعالان رسانه‌ای بعد از جلسه ظریف با فعالان فضای مجازی در صفحه توئیترش روایتی از صحبت‌های وزیر امورخارجه را مطرح کرد و نوشت: عصرامروز #محمدجواد_ظریف گفت: "من نماینده یک جناح و دستگاه نیستم؛ حتی از #سازندگان_گاندو هم حمایت می‌کنم. مدافع برجام نیستم؛ مدافع جمهوری اسلامی ایرانم. برایم برند ایران مهم است؛ نه #برند_ظریف. " او بر مسندی فراتر از کارگزار نشسته؛ حتی اگر پس از #انتخابات_۱۴۰۰ به خانه بازگردد.


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*