اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298750
تاریخ انتشار: 1398/07/29 19:52
رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهمئی: یکی از دلایل رویت خرس در پایین دست و خارج از زیستگاه قطعاً آسیب دیدن چرخه غذایی و کمبود غذا در محل زیستگاه می باشد. که آتش سوزی های چند سال اخیر -از بین بردن حیات وحش پایین هرم غذایی به عنوان بخشی از شکار و غذای این جانور و دیگر عاملین تخریب طبیعت و زیستگاه از موارد تاثیر گذار در خارج شدن خرس از زیستگاه طبیعی خود شده است.

 به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، تصویر یک قلاده خرس مادر به همراه دو توله‌اش در حوزه تنگ کپ و روستای چشمه امیری از توابع استحفاظی شهرستان بهمئی ثبت شد.

 

 

بهزاد جومردیانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهمئی در این خصوص گفت: نظر به رویت یک قلاده خرس مادر به همراه ۲توله در حوزه تنگ کپ و روستای چشمه امیری  از توابع استحفاظی شهرستان بهمئی به جهت جلوگیری از هر گونه حادثه احتمالی لازم است ساکنین روستای های مذکور و همجوار نسبت به رعایت مسائل زیر اهتمام ورزند.
 خرس یک حیوان درنده و همه چیز خوار هست. یکی از دلایل رویت خرس در پایین دست و خارج از زیستگاه قطعاً آسیب دیدن  چرخه غذایی و کمبود غذا در محل زیستگاه می باشد. که  آتش سوزی های چند سال اخیر -از بین بردن حیات وحش پایین هرم غذایی به عنوان بخشی از شکار  و غذای این جانور و دیگر عاملین تخریب طبیعت و زیستگاه از موارد تاثیر گذار در  خارج شدن خرس از زیستگاه طبیعی خود شده است.  پس تنها راه چاره جانوران وحشی ورود به محل زندگی جوامع انسانی جهت تغذیه می باشد که با توجه به همه چیزخوار بودن خرس احتمال ورود آن به روستاها جهت استفاده از پسماندهای غذایی هم ممکن هست.
 فلذا رعایت چندین نکته از طرف دامداران و کشاورزان حوزه مذکور ضروری به نظر می رسد
از رفت و آمد شبانه و غیر ضروری در سطح روستا و باغات و اراضی کشاورزی پرهیز گردد دامداران منطقه مذکور نهایت  دقت و مراقبت از خود و احشام رو داشته باشند . کشاورزان و باغداران منطقه با توجه به اینکه خرس ها جهت تغذیه از میوه باغ ها به منطقه وارد میشوند و احتمال ورود آنها به باغات بیشتر از سایر مکانها می باشد نسبت به رعایت بعضی مسائل از جمله عدم تردد به صورت پیاده در سطح باغات پرهیز و در صورت امکان٫  سرکشی و آبیاری باغات رو به شیفت روز تغییر و در صورتی که شب تردد داشته باشند با استفاده از نور کافی یا برپایی آتش مسایل ایمنی رو حتما رعایت نمایند .
ضمنا نظر به اینکه خرس جز حیوانات ارزشمند و حمایت شده از طرف سازمان محیط زیست می باشد   هر گونه آسیب وارد کردن به این گونه منجر به احکام سنگین قضایی و جریمه های مالی سنگینی می شود انتظار می رود که مردم عزیز نهایت همکاری رو در مراقبت از این گونه مهم و ارزشمند  جانوری تا مرتفع شدن این مسئله داشته باشند. ضمنأ اداره محیط زیست شهرستان بهمئی آماده دریافت هر گونه گزارش در زمینه مسائل زیست محیطی شهرستان می باشد  
 با تشکر . جومردیانی
اداره محیط زیست شهرستان بهمئی
 09163727274



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*