اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299018
تاریخ انتشار: 1398/09/05 00:37
معاون امنیتی استانداری خوزستان با بیان اینکه چند سالی است که نرگس‌زارهای بهبهان اجاره داده می‌شوند گفت: بلایی که از سوی پیمانکاران بر سر این نرگس‌زارها آمده تاثیر سویی بر عطر، رنگ و قد گل‌های نرگس‌ گذاشته است.

عصرجهان-حبیب اله آصفی روز دوشنبه در کار گروه گردشگری خوزستان در محل استانداری بیان کرد:در دهه‌های گذشته ارتفاع ساقه گل‌های نرگس به یک متر و ۶۰ سانتیمتر می‌رسید اما  اکنون ارتفاع آنها در نرگس‌زارها حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر بیشتر نیست چراکه پیمانکاران با کود و سم‌ شیمیایی موجب ایجاد جهش در آنها شده‌ که این مساله بر رنگ، عطر و قد گل ها اثر گذاشته است.


وی افزود: زمانی نرگس‌زارها پس از برداشت محل چرای دام‌ها بود و صدها گله از بقایای نرگس‌زارها تعلیف می‌شدند که همین امر موجب می‌شد علف‌های هرز خورده شوند، و پیازهای نرگس‌ها هوا بخورد، اما اکنون با محصور کردند نرگس‌زارها روز به روز پیاز آنها ضعیف‌تر می‌شود.
معاون امنیتی استانداری خوزستان بیان کرد: آبیاری خارج از فصل در نرگس‌زارها شاید موجب افزایش درآمد کشاورزان شده باشد اما در ژنتیک گل های نرگس‌ تغییر ایجاد کرده است.

دولتی کردن گل نرگس، آن را از چرخه اقتصادی خارج می‌کند

وی بیان کرد: دولتی کردن نرگس موجب  می شود کار در نرگس‌زارها از چرخه اقتصادی خارج شود و بیشتر به صرف دادن هدیه گل ختم شود.
آصفی با تاکید بر بازنگری درخصوص برخی مسایل مطرح شده پیرامون گل گفت: وقتی درباره نرگس و نرگس‌زارها صحبت می‌کنیم باید نسبت به برخی اظهارات احتیاط کنیم ، وقتی درباره تاریخچه و خاستگاه نرگس صحبت می کنیم این نگرانی وجود دارد که ذهنیتی ایجاد شود که بعدها ادعای اهالی فارس موجب شرمندگی ما بشود.
وی ادامه داد: نرگس گلی زمستانه است که در قسمت غربی سلسله جبال البرز مرکزی رویش پیدا کرده و تاریخچه آن حداقل به چهار هزار سال می‌رسد. بهبهان تا سال ۱۳۱۴ جزو فارس بود و دلیل اینکه ما بیشتر نرگس را به فارس می‌شناسیم همین امر است.
معاون امنیتی استانداری خوزستان بیان کرد: هم اکنون در استان فارس، خوزستان، بخشی از کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کردستان نرگس وجود دارد و البته در دهه چهل حجم انبوهی از نرگس‌ها به شمال کشور انتقال داده شد چرا که نرگس نیاز به آبیاری ندارد و از آنجا که نرگس در مدت زمان خاصی نباید آب بخورد با وجود اینکه در گیلان سریع تکثیر شد ولی به گٌل ننشست.

واقعیت گل نرگس در هیاهوی جشنواره فراموش نشود

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره ملی نرگس بیان کرد: هر چند که جشنواره برای گل نرگس برگزار می شود اما باید حواسمان باشد که در هیاهوی این جشنواره واقعیت هایی که درباره این گل است فراموش نشود.
آصفی با بیان این که گل نرگس دارای چهار رقم است بیان کرد: یگ گونه آن نرگس مسکین نام دارد که گونه ای بسیار ظریف و خوش عطر است و حتی با بذر تکثیر می‌شود اما چون گونه اقتصادی نیست پیازهای آن را دور می‌ریزند و موجب شده که این گل در خطر قرار گیرد.

گلایل وحشی و گل شب‌بوی بهبهان در معرض نابودی

معاون امنیتی استانداری خوزستان با بیان اینکه در بهبهان گل های زیادی وجود دارد اما  سه نوع آن مختص بهبهان است که متاسفانه توجه جدی به آنها صورت نمی گیرد افزود: گلایل وحشی یکی از گل های بومی بهبهان است که به رنگ ارغوانی است و در فصل بهار در گندم زارها سبز می شود اما به دلیل اصلاح بذر گندم و شخم عمیق این گونه در حال نابودی است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از گل های معروف بهبهان گل شب بو است که متاسفانه این گل نیز در حال نابودی است و باید در صدد احیای آنها برآمد.
آصفی گفت: با وجود اینکه گل محمدی مربوط به استان فارس است اما رونق آن در کاشان است چرا که نگاه اقتصادی بخش خصوصی اصفهانی ها موجب این رونق شده است نگاهی که ما خوزستانی ها در آن ضعیف هستیم.
وی افزود: روزگاری در بهبهان و در منطقه منصوریه گل محمدی وجود داشت گه به سایر استان ها صادر می شد اما اکنون خبری از آن نیست و از بین رفتند.
معاون امنیتی استانداری خوزستان بیان کرد: استقبال از گل نرگس در فصل برداشت زیاد است اما واقعیت این است که در تبلیغات محلی و گردشکری قادر نبودیم در سطح کشور کار ملی کنیم و گردشگر جذب کنیم.
به گزارش ایرنا به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی خوزستان ۳۶۰ هکتار از زمین های بهبهان زیر کشت گل نرگس است که پیش بینی می شود با توجه به افزایش سطح زیرکشت در امسال، ۲۰ درصد افزایش برداشت گل نرگس را شاهد باشیم.
در حوزه تولید گل نرگس، استان فارس رتبه اول و استان خوزستان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
جشنواره ملی گل نرگس در بهبهان دی ماه امسال در این شهرستان برگزار می‌شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*