اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299024
تاریخ انتشار: 1398/09/05 16:08
یاداشت│سید چمران موسوی
به نظر می رسد، عمده مردم، تفننی رای نمی دهند. حتی ممکن است ناهار یک کاندیدا را بخورند اما به کاندید دیگر رای بدهند!

سید چمران موسوی
با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و در غوغای مناظرات و تبلیغات گروه های گوناگون، این سؤال برای ما پیش می آید که به چه کسانی رأی دهیم تا تکلیف شرعی و ملی خود را بدرستی انجام دهیم؟ به عبارت دیگر معیار ما برای انتخاب کاندیدای اصلح چیست؟
 برای پاسخ به این سوال، یکبار می توان، قیاسی پاسخ داد و یکبار استقرائی. استقرائی به این معنا که انتخابات های گذشته را تک به تک تحلیل کرد و از مجموع آنها به فرمولی رسید.کاری که حقیر انجام دادم و با تحلیل انتخابات های گذشته، سرجمع به چهار موضوع رسیدم.
۱-مردم به کسانی رأی می دهند که درست، بر روی مسائل مهم و ضروری آنها دست گذاشته اند.
۲-مردم به کسانی رأی می دهند که پاسخ آنها را برای حل مسائلشان، واقع بینانه، کم هزینه و پرفایده می دانند.
۳-مردم به کسانی رأی می دهند که علاوه بر دو مورد قبل، توان و جربزه لازم را در آنها برای دو مورد قبل ببینند و ذهنیت منفی هم نسبت به آنها کم است.
۴-بتواند با مردم، ارتباط برقرار کند. مردم او را بفهمند و او مردم را.
اسم این چهار ضلع را گذاشتم، مپتا (مساله شناسی، پاسخ مناسب، توان لازم، ارتباط گیری) امروز هم هر کس بخواهد پیروز انتخابات شود باید از این چهار ویژگی برخوردار باشد.
به نظر می رسد، عمده مردم، تفننی رای نمی دهند. حتی ممکن است ناهار یک کاندیدا را بخورند اما به کاندید دیگر رای بدهند! بر این اساس، ادعای تاثیر زیاد سلبریتی ها یا تاثیر عبای شکلاتی و ... را ادعایی درست نمی دانم و حتی با اینکه وحدت شرط لازم هست اما شرط کافی نیست.
حال این سوال مطرح می شود که مهمترین مسائل مردم چیست؟ این سوالی است که نمی توان به راحتی به آن پاسخ داد اما بر اساس ارزیابی وضعیت گذشته و حال، می توان چند مساله را مطرح کرد.
 ۱-آرامش:مردم به دنبال آرامشند. ۲- رفاه اقتصادی ۳- اشتغال ۴- درک و فهم مردم 5- داشتن قدرت ارتباط، تعامل و چانه زنی با احزاب و نحله های فکری و سیاسی 5- توانایی ارتباط با مردم از پایین و مسوولین از بالا
در خصوص مساله دوم از مسائل چهارگانه که پاسخ به مسائل مردم است، من معتقدم که اسلام ناب که همان اسلام جامع است توان پاسخ به همه نیازها را دارد و می توان از پایگاه اسلام ناب، با عقلانیت و اخلاق مداری، این پاسخ ها را تولید و ارائه کرد و همه مسائل مردم از این پایگاه، قابل پاسخ دهی است. منتها این پاسخ ها باید توسط افرادی به مردم عرضه شوند که مردم در آنها قدرت و تخصص لازم و اعتماد به نفس کافی را ببینند و هم هنرمندانه این مفاهیم را عرضه کنند و بتوانند با مردم ارتباط بگیرند.
عمده مردم استان، متدین و انقلابی اند و اگر کسانی بتوانند در چارچوب مپتا، در عرصه حضور یابند، احتمال موفقیت شان بالاست.

مطلبی که خوانید از سری یادداشت های مخاطبین است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*