اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299070
تاریخ انتشار: 1398/09/14 00:56
نمایندگانی که با سهمیه بندی بنزین مخالفت کردند؛ هرچند خود پیش از این مجوز گرانی بنزین را صادر کرده و با اعتراضات شدیدی که به تصمیم سران سه قوه داشتند، انتظارات زیادی را برای بازگشت قیمت‌ها به قبل از تصمیم برای سهمیه بندی ایجاد کردند.

پس از آنکه از ساعت صفر روز جمعه ۲۴ آبان ماه با رأی شورای عالی اقتصادی سران سه قوه و همچنین تصمیم شورای عالی امنیت ملی مقرر شد، بنزین سهمیه بندی شده و هر خودرو بعد از این دارای ماهانه ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۵۰۰ تومان باشد و بقیه نیاز خود را با نرخ لیتری ۳۰۰۰ تومان تامین کند، بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این تصمیم انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ حتی برخی نمایندگان به دنبال این تصمیم از ارائه طرح‌های دوفوریتی و سه فوریتی برای اصلاح قیمت بنزین و همچنین بازگشت آن به قیمت قبل از تصمیم گیری و اقدام برای سهمیه بندی خبر دادند و البته تعدادی هم پس از حمایت رهبری از تصمیم سران سه قوه تصمیم به استعفا گرفتند.

نمایندگانی که با سهمیه بندی بنزین مخالفت کردند؛ هرچند خود پیش از این مجوز گرانی بنزین را صادر کرده و با اعتراضات شدیدی که به تصمیم سران سه قوه داشتند، انتظارات زیادی را برای بازگشت قیمت‌ها به قبل از تصمیم برای سهمیه بندی ایجاد کردند.

جالب تر اینکه بسیاری از آنان از چنین تصمیمی ابراز بی اطلاعی می کردند که البته در همان زمان هم بسیاری این اقدام و موضع گیری آنها در آستانه انتخابات مجلس یازدهم را نوعی شانتاژ و اقدام پوپولیستی خواندند، چون اعتقاد داشتند حتما این مسأله با نمایندگان مجلس در میان گذاشته شده است.

حتی علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس یک روز قبل از قطعی اینترنت، با انتشار توییتی اعلام کرد که علی لاریجانی رئیس مجلس، روز سه شنبه قبل از اعلام جدید قیمت بنزین در جلسه غیر علنی گفته بود طرح بنزین اجرا می شود.

با این حال، دوشنبه، یازدهم آذر، علی مطهری، دیگر نماینده تهران در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان که توسط بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت که آقای لاریجانی اشتباه کرده که گفته روز سه شنبه چنین خبری را اعلام کرده است.

علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس که خود نیز در جلسه غیر علنی روز سه شنبه حضور داشت، درباره این که کدام یک از این دو روایت درست است، اظهار داشت: روز سه شنبه در جلسه غیر علنی، لاریجانی در مورد چند موضوع منطقه ای صحبت کرد و وضعیت عراق و یمن و سوریه را به اطلاع نمایندگان رساند.

همچنین تصمیم سران قوا در خصوص افزایش قیمت بنزین را به اطلاع نمایندگان رساندند و گفتند، ظرف چند روز آینده دولت طرح بنزین را اجرا می کند و حتی گفتند مطابق گزارشی که آقای مصری در روزهای قبل و بر اساس کارشناسی بخش های مختلف به مجلس ارائه کردند، چه مقدار یارانه مخفی در کشور وجود دارد که ناعادلانه توزیع می شود و در نهایت در مورد بنزین چند سناریو را مطرح کردند.

ایشان حتی گفتند طرحی که دولت اجرا می کند، نظیر همان پیشنهاد آقای مصری در جلسات قبل است. وی افزود: در آن جلسه حتی آقای نعمتی تذکر دادند که این طرح به دلیل اینکه کارت سوخت عده زیادی آماده نشده، مشکلاتی ایجاد می کند که آقای لاریجانی به ایشان گفتند این اشکالات را به وزیر کشور منتقل کنید تا آن را رفع کنند. لذا تردیدی نیست که رئیس مجلس روز سه شنبه به نمایندگان اطلاع داده بود که دولت طرح بنزین را عملی می کند.

رحیمی گفت: البته دولت مطابق قانون هدفمندی یارانه ها، اجازه اجرای آن را داشت و حتی طبق قانون برنامه ششم در ماده ۳۹ مجددا به دولت اجازه داده شده تا پایان سال ۱۴۰۰ مواد ۱ و ۲ و ۳ قانون هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کند. این که در اجرا دولت درست عمل کرد یا نه، موضوع دیگری است که جای بحث و بررسی دارد.

محمدجواد کولیوند، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: سه‌شنبه هفته‌ای که قرار بود روز جمعه این طرح اجرا شود، در یک جلسه غیرعلنی ده، پانزده دقیقه‌ای بیان نکردند می‌خواهند سهمیه‌بندی کنند اما گفتند همان پیشنهادی که مجلس اختیار را به دولت داده، دولت می‌خواهد طرح خود را اجرا کند.

وی در ادامه افزود: آقای لاریجانی سه‌شنبه جلسه را غیرعلنی کردند، در حد سه چهار دقیقه صحبت کردند و گفتند اختیاری که به دولت برای افزایش نرخ بنزین داده شده، دولت طرحی را آورده و طرح هم قرار است اجرا کند.

این نماینده مجلس گفت: همه اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه که حدود پانزده تن بودند از جمله الیاس حضرتی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی و تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این جلسه حاضر بودند و با اکثریت قاطع به طرح دولت رای داده بودند؛ بنابراین، این نبود که مجلس از قضیه باخبر نبوده، ولی متاسفانه مشروح مذاکرات سران سه قوه منتشر نمی شود.

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*