اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299095
تاریخ انتشار: 1398/09/14 23:07
وقتی تیمی روز پنج‌شنبه می‌تواند 60 هزار هوادار را به ورزشگاه بیاورد یعنی بازیکنانش کار متفاوتی کرده‌اند. استراماچونی این روزها بیش از هر زمانی شبیه افشین قطبی در اولین فصل حضور در فوتبال ایران است. قطبی هم با ارائه فوتبالی تماشایی، هجومی و پرگل هواداران را دوباره با ورزشگاه آشتی داد و در نهایت پرسپولیس را قهرمان کرد.

در هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال ایران، استقلال به صدر لبخند زد، پرسپولیس با طلسم‌شکنی هوادارانش را امیدوار کرد. یک هفته طوفانی که بیشتر به رقابت در آخرین روزهای لیگ شباهت داشت.

استقلال تهران همچنان می‌تازد. تیمی که هفته گذشته در اصفهان با گل دقیقه پایانی پیروزی را از دست داده بود این بار در تهران بی‌حرف و حدیث مقابل شهر خودرو یکی از فنی‌ترین تیم‌های حال حاضر فوتبال ایران پیروز شد.

وقتی تیمی روز پنجشنبه می‌تواند 60 هزار هوادار را به ورزشگاه بیاورد یعنی بازیکنانش کار متفاوتی کرده‌اند. استراماچونی این روزها بیش از هر زمانی شبیه افشین قطبی در اولین فصل حضور در فوتبال ایران است. قطبی هم با ارائه فوتبالی تماشایی، هجومی و پرگل هواداران را دوباره با ورزشگاه آشتی داد و در نهایت پرسپولیس را قهرمان کرد.

وریا غفوری

سبک بازی استقلال، عطش بازیکنان و میل به پیروزی چنان در این تیم نهادینه شده که شهر خودرو را در تهران به یک تیم معمولی تبدیل کردند. آنها گرچه تنها با تک گل شیخ دیاباته مهاجم غول‌پیکرشان پیروز شدن اما در تمام طول دقایق بازی می‌دانستند تیم برتر هستند. این اطمینان و اعتماد به نفس آسان به دست نمی‌آید و البته حفظ آن دشوار است. استقلال خوب فوتبال بازی می‌کند و برای فهمیدن فوتبال زیبا نیازی به حرف‌های پیچیده نیست.

برای قهرمان شدن در لیگ باید یک دروازه‌بان خوب، یک دفاع قابل اتکا، یک هافبک گره‌گشا و یک مهاجم تمام‌کننده داشت. کسی که منتظر ده فرصت گل نماند. یک توپ مُرده را هم به گل و امتیاز تبدیل کند. این روزها سیدحسین حسینی گرچه شش‌دانگ نیست اما قابل اطمینان است، روزبه چشمی نظم خوبی به خط دفاعی داده، علی کریمی به رهبری در میانه زمین تبدیل شده و در خط حمله ترکیب فلفل آتشین مهدی قائدی و شیخ دیاباته که به گودزیلایی ویرانگر شباهت دارد استقلال را به صدر جدول رساندند. در کنار این جمع نقش وریا غفوری به عنوان کاپیتان و بازیکنی که فشار را مدام روی دروازه حریف حفظ می‌کند هم کلیدی است. با این همه وقتی تیمی این‌طور شتاب می‌گیرد، امکان زمین خوردنش هم وجود دارد.

سپاهان اصفهان در قائم‌شهر به گل نشست. تیمی که رکورددار طولانی‌ترین دقایق گل نخوردن بود، حالا در دو هفته 4 گل خورده و 4 امتیاز از دست داده تا صدر را دو دستی به آبی‌هایی که یک بازی بیشتر دارند هدیه کند. آنها مقابل نساجی قائم‌شهر تن به تساوی 2-2 دادند. دیداری که انگار بازیکنان امیر قلعه‌نویی هنوز تحت تاثیر بازی دشوار هفته قبل با استقلال قرار داشتند و با قرعه‌کشی جام حذفی خبردار شدند کسی در تهران برای آنها فرش قرمز پهن نمی‌کند.

در تبریز، تراکتور در ادامه روند نزولی‌اش حتی از پس شاهین بوشهر، قعرنشین لیگ  هم برنیامدند تا کماکان در جدول به پائین لیز بخورند و با 11 بازی در رتبه هشتم لیگ جا خوش کنند. تیمی که با هیاهوی بسیار برای قهرمانی بسته شده بود حال و روز خوبی ندارد. صفر-صفری تلخ که حتی شایعه رفتن دنیزلی را هم به اخبار کشاند.

مهدی ترابی

گابریل کالدرون سرمربی پرسپولیس احتمالاً امشب عکس مهدی ترابی را بالای تختش می‌چسباند. قرمزهای پایتخت بعد از 9 سال توانستند ذوب‌آهن را در اصفهان شکست دهند. در مسابقه‌ای که رادوشویچ دروازه‌بان جانشین علیرضا بیرانوند با چند مهار فوق‌العاده برای هواداران دلبری کرد، این مهدی ترابی بود که کیفیت فوتبالش را به رخ کشید. در فوتبال ایران شاید کمتر بازیکنی را مثل او بتوان یافت که قادر باشد با گام‌های بلند، مهارت در دریبل‌زنی در سرعت و دید بالا، بیش از چهل متر توپ را حمل کند و موقعیت بسازد.

او با به ثمر رساندن دو گل(یک پنالتی) و نقش موثر در خلق موقعیت و ضدحملات باز هم به فریاد کالدرون رسید. علی علیپور هم برای ثانیه‌ای یادش آمد که چه بازیکن با کیفیتی بود. برای همین هم گل زد و هم پنالتی گرفت. از بازی خوب بشار رسن هم نمی‌شود نگفت و ننوشت. هافبکی که اگر حوصله داشته باشد، به راحتی می‌تواند اسمش را در میان ده بازیکن خلاق لیگ فوتبال ایران نوشت.

پرسپولیس در این دیدار کاری کرد که در مسابقات دیگر نمی‌کرد: گل‌زنی! ... آنها در بازی‌های گذشته هم موقعیت خلق می‌کردند اما مهاجمان این تیم راه دروازه حریفان را گم کرده بودند. نمایش این تیم چشم‌نواز بود. به ویژه در ضدحملات که اگر دقت می‌کردند تعداد گل های زده این تیم می‌توانست بیشتر باشد. تیم کالدرون با این نمایش بار دیگر دل هواداران را به دست آورد.

این پیروزی روحیه‌بخش 3-0 قرمزها را با یک بازی کمتر به رده چهارم جدول کشاند. آنها روز سه‌شنبه این بخت را دارند تا در آزادی میزبان گل‌گهر باشند؛ تیم رده پانزدهم جدول. یک پیروزی در این دیدار می‌تواند صدر جدول را حتی داغ‌تر کند. اما ذوب‌آهن، تیمی که این همه فوتبال را خوب بازی می‌کند چرا باید در رتبه دوازده جدول باشد؟

پیروزی 3-2 نفت آبادان مقابل پیکان هم آنها را در رده پنجم نشاند و هم به پیکان زخمی وارد کرد که در هفته آینده برابر استقلال شاید به فکر خلق شگفتی باشند. نفت مسجدسلیمان هم در سیرجان شکست نخورد. تساوی 0-0 کفایت می‌کرد تا آنها تنها تیم شکست نخورده در طول این سیزده هفته باشند، گرچه رکورد 10 تساوی و تنها سه پیروزی افتخارآمیز نیست.

روز دوشنبه 18 آذر شهرخودرو و سپاهان یک خودزنی بزرگ دارند. مسابقه‌ای که هر نتیجه‌ای در آن رخ بدهد احتمالاً رقبا را خوشحال‌تر می‌کند، تراکتور در تبریز به مصاف ماشین‌سازی می‌رود، دنیزلی به اندازه کافی امتیاز از دست داده است. این لیگ می‌تواند حتی جذاب‌تر شود اگر حاشیه بر متن غلبه نکند.

منبع:عصرایران/احسان محمدی



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*