اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299129
تاریخ انتشار: 1398/09/18 01:21
انتقاد آیت الله شبیری زنجانی از رواج مدرک گرایی در حوزه‌های علمیه /کاش انقلابی‌های حلال‌خور پیروز انتخابات شوند/احضار محمدحسین کروبی به دادسرا

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد


حق نداشتیم اینقدر بی‌مسئولیت باشیم!

محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی و عضو شورای مرکزی حزب سازندگی گفت: امشب برای نخستین بار عاجز شدم از تیتر زدن برای خبر کسالت باری که ناگزیر بودم بر صفحه یک "سازندگی " بنشانم: نه اینکه به رسم این روزگار از انتخابات عبور کرده باشم بلکه بدان سبب که بی کفایتی شورای عالی اصلاح طلبان در راهبری انتخاباتی آنان را باید روایت میکردم. اقای عارف فکر کردند، چون خودشان نامزد نمی‌شوند نیاز نیست در مقام رییس شورای عالی اصلاح طلبان از دیگران دعوت کنند و دیگر بزرگان ... این روز‌ها آن قدر علیه نهاد انتخابات و اصلاحات حرف زدند که خودشان هم ظاهرا از اصلاحات و انتخابات پشیمان شدند و توبه کردند و از سر بی خیالی و بی برنامه گی و به نظرم بریدگی ما را مقابل اصولگرایان جوان رها کردند. حتی اگر فکر کنیم مردم رای نمی‌دهند حق نداشتیم در برابر آرمان‌های اصلاح طلبی این قدر بی مسوولیت و باری به هر جهت باشیم. نمیشود هم حرف‌های انقلابی زد و هم حرف‌های انتخاباتی. نمی‌توان هم اپوزیسون بود و هم چشمی به حاکمیت داشت. این " آغاز یک پایان " است. " آغاز پایان اصلاح طلبان "خسته و نااستواری که فقط در زمین هموار می‌توانند سیاست ورزی کنند. ما به یک شکست نیاز داریم تا به خود آییم و اصلاح طلبی را اصلاح کنیم ... ما اصلاح طلب می‌مانیم، حتی اگر در اقلیت باشیم ... این بی تدبیری است که ما را اقلیت میکند، نه رای اکثریت.

دلیل چرخش ناگهانی تاج به سمت گزینه ایرانی

فدراسیون فوتبال بعد از مذاکره با برانکو به صورت ناگهانی اعلام کرده حتی مربیان ایرانی هم می‌توانند جانشین مارک ویلموتس بلژیکی شوند. مجلس و دولت فدراسیون را به خاطر قرارداد‌های سنگین به شدت تحت فشار قرارداده اند و به همین خاطر تاج یک چرخش ناگهانی به سمت مربیان ایرانی داشته است. هیچ بعید نیست در روز‌هایی که بحث حضور برانکو کاملا جدی بوده، به ناگهان یک مربی ایرانی جای ویلموتس را بگیرد.

سهم صدا و سیما از بودجه سال ۹۹ چقدر است؟

لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور منتشر شد که بر اساس آن، سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی معادل ۱۷۴۵ میلیارد تومان است. این در حالی است که بودجه مصوب امسال (سال ۹۸) مبلغ ۱۸۴۲ میلیارد تومان بوده است. /ایلنا

کاش انقلابی‌های حلال‌خور پیروز انتخابات شوند

بیژن نوباوه در گفتگو با خبرآنلاین:من ربطی به جبهه پایداری ندارم و نمی‌خواهم در مورد آنان صبحت کنم. امیداورم که انقلابی‌های حلال‌خور پیروز انتخابات شوند. من کاری به این ندارم که چه کسی برای کدام گروه است ندارم. باید چتر انقلاب انقدر گسترده باز باشد که به این چیز‌ها فکر نکنیم. تحزب درست است، اما تحزب اگر معنای واقعی وجود داشته باشد و حزب یک شبه نباشد، در انتخابات می‌تواند کمک کند.

صادقی خطاب به رحمانی‌فضلی: آیا مسئولیت اظهارات فرماندار شهر قدس را می‌پذیرید؟

محمود صادقی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از حوادث اخیر به خانواده‌های جانباختگان اعتراضات تسلیت گفت و اظهار کرد: بر اجرای سریع دستور رهبری برای بررسی دقیق عوامل بروز ناآرامی‌ها و رسیدگی به وضعیت جانباختگان و خانواده‌های داغدارشان تاکید می‌کنم. وی با استناد به قانون به کارگیری سلاح در موارد ضروری تاکید کرد: ماموران انتظامی برای اعاده نظم و کنترل شورش و ناآرامی‌هایی که بدون به کارگیری سلاح قابل مهار نیست باید قبل از به کارگیری سلاح از وسائل دیگری مطابق مقررات استفاده کرده باشند و آن وسائل موثر نبوده باشد و همچنین باید با اخلالگران اتمام حجت کند. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر کشور، اظهار کرد: چرا به حافظان نظم و امنیت آموزش و تجهیزات لازم برای کنترل ناآرامی‌ها داده نمی‌شود؟ چه کسی مسئول خون‌های ریخته شده است؟ آیا مسئولیت اظهارات فرماندار شهر قدس را می‌پذیرید؟ صادقی در پایان تذکر خود بر اهمیت جبران خسارت‌های وارده به کسب و کار‌های اینترنتی در یک هفته قطع اینترنت ایران تاکید کرد. هم‌چنین خطاب به استاندار تهران گفت: منشا آلودگی هوا و بوی نامطبوع تهران را پیدا کنید شهروندان از این مشکل رنج می‌برند.

یک پیشنهاد عجیب برای کاهش تنش‌های سیاسی

عباس عبدی در روزنامه اعتماد با اشاره به وجود تنش در ساختار قدرت نوشت: برای عبور از مشکلات موجود، چه در حوزه اقتصادی، چه در سیاست خارجی و چه امور سیاست داخلی نیازمند حداقلی از وحدت مدیریتی و سیاسی هستیم. راه اول اینکه دولت درصدد کسب رای اعتماد از مجلس باشد تا اگر رای گرفت با اقتدار به کار خود ادامه دهد. راه دومی که پیشنهاد می‌شود، تغییر کلی کابینه و آوردن افراد جدید و باانگیزه است. راه‌حل سوم انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری است. انتخاباتی که می‌تواند همراه با انتخابات مجلس انجام شود.

چرا ۲۵۰میلیارد دلار ارز ارزان دولت احمدی نژاد را رها کرده اید؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:براساس اطلاعات و آماری که رئیس کل سابق بانک مرکزی ارائه داده، میزان کل مداخله ارزی دولت یازدهم در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ از رقم یک سال دولت احمدی‌نژاد هم کمتر است. در ۱۳ سال از ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ بانک مرکزی در کل ۲۸۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برای مداخله و مدیریت بازار ارز در بازار فروخته است که ۸۱/۸ درصد آن مربوط به سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ یعنی دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم بوده است. اینکه درآمد ارزی ناشی از فروش نفت در آن ۸ سال با کل درآمد نفتی از زمان کشف نفت! برابری می‌کرده است، هرگز مشخص نگردید این نزدیک به ۶۱۸ میلیارد دلار چه سرنوشتی پیدا کرد؟
 
درخواست آشنا از اژه‌ای درباره فردوسی‌پور

مشاور رییس جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خواستار بررسی مجدد موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه نود در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما شد. این نامه در تاریخ ۱۰/۰۹/۹۸ برای رییس شورای نظارت ارسال شده‌است. حسام‌الدین آشنا با اشاره به آغاز برنامه هت‌تریک مزدک میرزایی در شبکه ایران اینترنشنال و عدم تدبیر مناسب مدیران رسانه ملی در رقیب‌سازی نوشته است: «برنامه هت‌تریک با توجه به خلا ایجاد شده در شبکه سه، می‌تواند مخاطبی گسترده جذب کند؛ این درحالی است که با وجود برنامه ۹۰، سال‌ها هیچ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبانی توان رقابت با آن را نداشت، اما در اسفندماه ۱۳۹۷ با بی‌تدبیری مدیران سازمان صداوسیما، بدون ارائه هیچ ادله مشخصی، بهترین برنامه تلویزیون از نگاه داوران جشنواره جام جم و بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مخاطبان، تعطیل شد و یکی از بهترین برنامه‌سازان و مجریان تلویزیون خانه‌نشین شد». رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده برای عادل فردوسی‌پور انتقاد کرده و نوشته‌است: «در حال حاضر عادل فردوسی‌پور نه تنها اجازه اجرای زنده در هیچ یک از شبکه‌های تلویزیون را ندارد و حتی گزارش بازی‌های فوتبال نیز از او گرفته شده است، بلکه شواهد متعددی نشان می‌دهد که امکان اجرای زنده وی در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و فضای مجازی نیز به‌صورت غیررسمی ممنوع شده است».
 
عضو موتلفه: کار در دولت احمدی‌نژاد جرم است؟

عضو شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: تمام وزیران دولت نهم و دهم افرادی پاک دست و کارآمد هستند و شورای نگهبان آن‌ها را به جرم کار در دولت قبلی رد صلاحیت نمی‌کند. فاطمه رهبر درباره ورود احمدی نژادی‌ها به انتخابات و آخرین دیدارش با رئیس جمهور سابق، گفت: به خاطر ندارم آخرین باری که آقای احمدی نژاد را دیده‌ام، چه زمانی بوده است. در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، در سفر‌های استانی به تهران و دیدار‌های رسمی بین دولت و مجلس آقای احمدی نژاد را می‌دیدم و فقط یکبار برای یک مشورت کاری در ارتباط با آموزش و پرورش به دفتر ایشان رفتم. وی در خصوص اینکه آیا مدیران و چهره‌های نزدیک به احمدی نژاد شانسی برای حضور در مجلس بعدی دارند، گفت:من جزو نمایندگان نزدیک به احمدی نژاد نبودم، ارتباطی هم با ایشان ندارم. از همان ابتدا نیز عضو حزب موتلفه‌ی اسلامی بودم و حتی توصیه شده هم نبوده‌ام.
 
علوی‌تبار: سرمایه اجتماعی دولت نابود شد

علوی‌تبار درباره تبعات افزایش قیمت بنزین برای دولت و تاثیری که بر انتخابات پیش رو خواهد گذاشت عنوان کرد: گرانی بنزین آن هم با این وصف و سوءمدیریت شدید تیم اقتصادی دولت باعث نابودی سرمایه اجتماعی دولت در وهله اول و احتمالاً شکست دولت (حامیان اصلاحاتی) در انتخابات آتی مجلس و حتی انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ خواهد شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره راهکار دولت برای بهبود شرایط کشور و ارتباط دوباره با بدنه اجتماعی تاکید کرد: یگانه راه مدیریت روند شکل‌گرفته و ترمیم فضا مابین مردم و دولت، رسیدگی به خواست ایشان و گفتگو است. همان‌طور که پیشتر اشاره کردم در حال حاضر دولت فاقد چنین کیفیتی به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهور هم ساکت‌تر از همیشه و بدون کاریزمای یک قهرمان رفتار می‌کند. علوی‌تبار با اشاره به انفعال رئیس‌جمهوری بیان کرد: از آقای روحانی انتظار می‌رفت با این سابقه عملیات اجرایی توان پیشبرد جریان را به شکل بهتری از خود نشان دهد.
 
واکنش مرعشی به بیانیه موسوی در زمان اعتراضات بنزینی

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که اگر بیانیه موسوی به اعتراضات بنزین با هدف گذر از نظام بوده باشد بسیار خطرناک است چراکه همه راه‌های دیگر ایران را وارد سیاهچاله می‌کند. حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره بیانیه اخیر میرحسین موسوی پس از اعتراضات به افزایش قیمت بنزین گفت: آقای موسوی در بیانیه‌شان سه مطلب بود؛ یک نکته این بود که بالاخره ایشان یک مرزبندی با سلطنت طلب‌ها کرد که این به نظر من جدید بود که کسی تا به حال با این صراحت این مرزبندی را نکرده بود. نکته دومش که از نظر من دقیق نبود و آن مقایسه این حوادث با حادثه ۱۷ شهریور میدان ژاله بود. سومین نکته‌ای که از آن برداشت می‌شود این است که آقای موسوی از نظر خودش خواسته این اعتراضی را که حالا در جامعه ایران اتفاق افتاده است را مدیریتش را از خارج به داخل منتقل کند، ممکن است که این واقعی بوده باشد، ولی من این را واقعی نمی‌دانم. چون اعتراضاتی که اتفاق افتاد از جنس سیاسی نبود و به سیاسیون ملی هم اعتنایی نخواهد داشت. او در پاسخ به این سوال که آیا این بیانیه به معنای گذر از نظام است، افزود: اگر این طور باشد خیلی خطرناک است، هیچ راهی جز متعادل شدن موازین جمهوری اسلامی در عرصه سیاست داخلی و خارجی و پایداری جمهوری اسلامی نیست، همه راه‌های دیگر به سیاه چاله منتهی می‌شود، ما فقط و فقط یک راه داریم و آن هم جمهوری اسلامی تعدیل شده‌ای که مردم ایران بتوانند به عنوان نظام واقعی که خودشان در استقرارش نقش داشتند آن را یکبار دیگر باورش کنند و بپذیرند.
 
احضار محمدحسین کروبی به دادسرا

محمدحسین کروبی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و فرزند مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. به گزارش اعتماد ملی فرزند مهدی کروبی توسط شعبه ٤ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شده است.
 
انتقاد آیت الله شبیری زنجانی از رواج مدرک گرایی در حوزه‌های علمیه
 
آیت الله شبیری زنجانی، با انتقاد از رواج مدرک گرایی در حوزه‌های علمیه فرمودند: علم را یا باید برای خدا و پاداش اخروی فراگرفت و یا برای خود علم و ارزشمندی آن. وقتی که کسی برای مدرک درس می‌خواند ملّا نمی‌شود. آیت الله شبیری زنجانی افزودند: آموختن علم نباید به خاطر امور دنیوی باشد. مرحوم آقای مجتهدی تبریزی، در ابتدای طلبگی به من گفتند که در دانشگاه برای مدرک گرفتن درس می‌خوانند، اما شما برای خود علم موضوعیت قائل هستید، اما الان طوری شده که طلاب وضع دانشگاهی پیدا کرده اند. از سیستم آموزشی دانشگاه، امثال شیخ طوسی و آخوند خراسانی بیرون نمی‌آید. شما افراد را تشویق کنید که این گونه درس بخوانند. ایشان با تأکید بر اینکه جامعه به طلاب باسواد، باتقوا و با اخلاق نیاز دارد فرمودند: در مسائل اخلاقی مشکلی که وجود دارد این است که مسائل دنیوی بسیار پررنگ شده است. در سابق طلاب بیشتر به دنبال مسائل اخلاقی بودند. متأسفانه در حوزه‌های اخلاقی هم کمتر زمینه شاگرد پروری وجود دارد. دوره میرزای شیرازی و دوره مرحوم آخوند چهار چهره اخلاقی تراز اول وجود داشتند: آخوند ملا فتحعلى سلطان آبادى، آخوند ملاحسینقلی همدانی، حاج شیخ اسماعیل قره باغی و حاج سید مرتضی کشمیری. الان متأسفانه اوضاع چنین نیست و موانع مختلف نمی‌گذارند که چنین افرادی تربیت شوند، اما نباید ناامید شد.
 
نزدیک به ۱۴ هزار تشنه خدمت!

ثبت‌نام نزدیک به ۱۴ هزار نفر برای کاندیداتوری انتخابات مجلس یازدهم از طرفی باعث شگفتی است و از سویی نشانی از رقابتی جدی در انتخابات دوم اسفند به حساب می‌آید. هزاران نفری که به گفته بیشتر آنان احساس تکلیف و شوق خدمت به مردم پای آنان را به فرمانداری‌های سراسر کشور کشانده تا بتوانند با نشستن بر صندلی‌های سبز بهارستان یکی از ۲۹۰ نماینده مجلس آینده باشندثبت‌نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور و همچنین سفارتخانه­‌ها، کنسولگری­‌ها یا نمایندگی‌­های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از ساعت هشت صبح روز یک‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ با دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور خطاب به استانداران و فرمانداران آغاز شد و ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۶ آذر با ثبت‌نام ۱۳ هزار و ۸۹۶ نفر (۱۶۰۵ زن و ۱۲۲۹۱ مرد) در سراسر کشور پایان یافت. سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان مهلت قانونی آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت کشور گفت: در این دوره نسبت به دوره قبلی بیش از ۱۵ درصد افزایش ثبت‌نام داشته‌ایم و نسبت ثبت‌نام زنان به مردان ۱۲ درصد به ۸۸ درصد است. در میان ثبت‌نام‌کنندگان ۶۰۱ نفر معادل چهار درصد تحصیلات حوزوی دارند، ۱۴ درصد دارای دکترا، ۷۷ درصد دارای کارشناسی ارشد و مابقی دارای لیسانس و کمتر از آن هستند.
 
منبع:تابناک


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*