اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299136
تاریخ انتشار: 1398/09/19 01:02
شفاف شدن هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات و محل تامین آنها، برای داشتن مجلسی تمیز و سالم، ضروریست. چه خوبست شورای نگهبان در دفاع از قانون اساسی و حق مردم، از ابزار کارامد شفافیت، استفاده کند

عصرجهان-شفاف شدن هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات و محل تامین آنها، برای داشتن مجلسی تمیز و سالم، ضروریست. چه خوبست شورای نگهبان در دفاع از قانون اساسی و حق مردم، از ابزار کارامد شفافیت، استفاده کند.
«سیدامیر سیاح» در یادداشتی نوشت: قانون انتخابات مجلس باوجود اصلاح مکرر، هنوز یکی از ناقص‌ترین قوانین کشور محسوب میشود به طوری که یک متقلب شارلاتان می‌تواند چهره واقعی خودرا از نهاد ناظر بر انتخابات مخفی کند و با پولهای مشکوک، تبلیغات انتخاباتی وسیعی هم راه بیاندازرد.
دلسوزان نظام، اعضای شورای نگهبان و گروه‌های عدالتخواه و فسادستیز، بارها از دولت و مجلس خواسته‌اند برای واردنشدن پولهای کثیف به انتخابات و هزینه‌های کلان برای تبلیغات، قانون انتخابات را اصلاح کنند اما دولت و مجلس ترجیح داده‌اند دست به ترکیب فعلی قانون انتخابات نزنند.
اینکه چرا دولت و مجلس برای جلوگیری از ورود پولهای کثیف و شارلاتانها به انتخابات، انگیزه‌ای ندارند، پدیده قابل تاملی‌است و بموقع باید موشکافی شود اما تعلل دولت و مجلس برای منع استفاده از پولهای کثیف در انتخابات، دلیل نمی‌شود شورای نگهبان هم در این مهم، دست روی دست بگذارد.
خوشبختانه فناوری‌های جدید میتوانند برای یافتن پولهای کثیف و جلوگیری از تاثیرگذاری آنها در انتخابات، به شورای نگهبان کمک کنند.
این شورا برای صیانت قوه مقننه از فساد، میتواند از همه داوطلبان ورود به مجلس بخواهد میزان و منابع تامین هزینه‌های تبلیغاتی‌شان را حداقل برای شورای نگهبان (و چه بهتر برای عموم مردم) شفاف کنند.
هرکس میخواهد نماینده مجلس شود، طبعا باید پاکدست هم باشد و باید بتواند شورای نگهبان را مستندا قانع کند پول تبلیغاتش را از چه محلی تامین میکند.
می‌توان انتظار داشت با اعلام همین شرط شفافیت زا، بسیاری از شارلاتانها، مانند خفاش که از نور میگریزد، قید حضور در مجلس را میزنند.
اگرهم عده‌ای صریح بگویند بودجه تبلیغاتشان را از فلان واردکننده یا تاجر یا کارخانه‌دار میگیرند، هرچند تامین مالی نامزدهای انتخابات، جرم نیست اما می‌تواند به مردم در تشخیص نامزدهای خادم از خائن کمک کند. اگر هم کسی منابع مالی‌اش را کتمان کرد یا در اعلام رقم هزینه‌های انتخاباتی ‌اش بی‌صداقتی کند، بالاخره در خطر رسوایی قرارمیگیرد.
شفاف شدن هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات و محل تامین آنها، برای داشتن مجلسی تمیز و سالم، ضروریست. چه خوبست شورای نگهبان در دفاع از قانون اساسی و حق مردم، از ابزار کارامد شفافیت، استفاده کند.(م: فارس)



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*