اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299147
تاریخ انتشار: 1398/09/19 16:51
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد:
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد:حضور شخصی با اسلحه در کنار یکی از نمایندگان استان؛ مصداق یک عمل مجرمانه است/مداخلات مدیران در انتخابات جرم محسوب می شود

 به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، به منظور هماهنگی نهادهای قضایی ،امنیتی ،نظامی و انتظامی در برگزاری یازدهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی سومین نشست فوق العاده پیشگیری ورسیدگی به جرائم انتخاباتی در دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، به ریاست دکتر نگین تاجی رئیس کل این دادگستری برگزار شد.

دکتر نگین تاجی در این نشست، با اشاره به وظایف دادگستری استان در اجرای دستور العمل ریاست معزز قوه قضائیه در خصوص برگزاری انتخابات، اظهار کرد: ، با توجه به قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ، وظیفه ی دستگاه قضایی تسریع در رسیدگی خارج از نوبت پرونده های جرائم انتخاباتی است.
 دکتر نگین تاجی افزود: دستگاه قضایی استان با توجه به این قانون، اقدامات خود را در خصوص جرائم انتخاباتی، از 6 ماه پیش شروع کرده و کارهای خوبی انجام داده است.
وی در خصوص شرکت مدیران در نشست انتخاباتی هشدار داد و تصریح کرد: مداخلات مدیران در انتخابات جرم محسوب می شود و به شدت با شخص مجرم برخورد خواهد شد.
نگین تاجی گفت: در همین زمینه تذکرات زیادی به مدیران داده شده است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همزمان با ثبت نام نامزد ها، شورای پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی وارد مرحله ی جدیدی شده است افزود: در رصد فضای مجازی عملاً مسائل متعددی از عناوین مجرمانه انتخاباتی مشاهده و کلیپ هایی در فضای مجازی و رسمی پخش می گردد حتی در اماکن عمومی فعالیت هایی انجام می دهند، تذکراتی نیز به نامزدهای انتخابات داده ایم.
نگین تاجی گفت: برخی نامزد ها حرکاتی را انجام می دهند که مصداق عناوین مجرمانه است.
این مقام قضایی در ادامه تأکید کرد: تهیه و پخش هرگونه کلیپ، موشن گرافی و انیمیشن در فضای مجازی و رسانه ای تخلف بوده و برخورد قضایی با مسببین آن انجام می گیرد.
وی در خصوص عناوین مجرمانه نامزدها،افزود:دادستان به عنوان مدعی العموم ورود پیدا می کند و با متخلفان برخورد خواهد شد .
دکتر نگین تاجی در خصوص حضور شخصی با اسلحه در کنار یکی از نمایندگان استان تصریح کرد: این عمل نیز مصداق یک عمل مجرمانه است، برای این عمل و حرکات مشابه، مستند سازی و گزارش تهیه ، و رسیدگی خواهد شد.
  رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان با اظهار این که دستگاه قضایی از ابتدای موضوع انتخابات ورود پیدا کرده ،افزود: اقدامات دستگاه قضایی استان در خصوص موضوع انتخابات و مصادیق و عناوین مجرمانه انتخاباتی ،رسانه ای  خواهد شد.
دکتر نگین تاجی با بیان اینکه در همه ی موارد قانون برای همه و به شیوه ی صحیح اجرا خواهد شد،در ادامه یادآور شد : دادستان های شهرستان ها در سراسر استان لیست هیئت های اجرایی را کنترل و تا اندازه ای که امکان داشت اصلاح نموده اند و نسبت به گذشته بهتر شده است.
در ادامه ی این نشست حجت الاسلام و المسلمین خرم روز رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان ،از دغدغه ای که اعضا برای برگزاری انتخابات دارند قدردانی کرد و اظهار داشت: اگر پیشگیری نکنیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
وی گفت: جلساتی که بنا به دستورالعمل ریاست محترم قوه قضائیه برگزار می شود به صورت شفاف و مرحله به مرحله برگزاری انتخابات را تبیین نموده است.


قدرت الله خرم روز با بیان اینکه دو مورد از فرایند حساس انتخابات را پشت سر گذاشته ایم ، گفت: اول، هیئت های نظارت و اجرایی، دوم، ثبت نام نامزدها بود. این دو مرحله شکل گرفته است.
خرم روز رئیس هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی از تعیین هیئت های نظارت استان، شهرستان ها و بخش ها در استان خبر داد و افزود: جلسات توجیهی را به صورت انفرادی و گروهی برگزار نموده ایم و در کارگاهی آموزشی در همه مراحل، مباحث امنیتی، سیاسی و قضایی در آن مطرح شده است.
وی در خصوص اعضای هیئت های نظارت تصریح کرد: اکثر افراد هیئت های نظارت کسانی هستند که در بیش از 10 دور انتخابات به عنوان اعضاء هیئت نظارت حضور داشته اند و آشنایی به مُر قانون و انجام وظایف دارند.
خرم روز ادامه داد: یکی از دغدغه های ما آموزش مجموعه هیئت های اجرایی و مجموعه های برگزار کنندگان انتخابات چه فرمانداران و چه بخشداران است که در جلسات مشترک و تعاملی با ستاد انتخابات و استاندار استان این موارد یادآوری شده است. مجموعه همکاران در هیئت های نظارت، آسیب شناسی های از انتخابات گذشته حتی شعبه به شعبه و منطقه به منطقه داشته اند و مناطق را به صورت ریز احصاء کرده ایم.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان افزود: از استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان تشکر می کنم که دغدغه حضور و مشارکت مردم و سلامت و امنیت انتخابات را دارند و اما در مرحله تشکیل هیئت های اجرایی به برخی موانع برخورد کرده ایم که مکتوب به استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان ارسال کرده ایم.
وی گفت: بعضاً برخی مقاومت هایی خارج از چارچوب قانون در بحث تشکیل هیئت های اجرایی مشاهده می شود.
خرم روز به مسئله انتخاب افراد در هیئت های اجرایی نیز اشاره نمود و بیان داشت: معتمد کسی است که اذهان عمومی آنها را بپذیرند و از حق مردم و نظام صیانت نموده و قانونمدار باشد در معرفی ها، افرادی معرفی شده اند که دارای پرونده های متعدد کیفری حقوقی و شاید سیاسی باشند.
وی تصریح کرد: در چارچوب قانون تا جایی که قانون اجازه میدهد از حضور این افراد جلوگیری می کنیم. تلاش کرده ایم این وضعیت در چارچوب قانون شکل بگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین خرم روز در خصوص ارسال لیست هیئت های اجرایی به دفتر نظارت شورای نگهبان گفت: لیست شهرستان گچساران آخرین حوزه استان بود که با تأخیر وارد سامانه دفتر نظارت بر انتخابات استان شده است.
وی در ادامه با بیان این نکته که قانون، انتخابات را بر عهده مردم گذاشته است و دست اندرکاران و گردانندگان آن هیئت های اجرایی هستند، اظهار کرد: اگر آنان آگاه به قانون بوده و معتمد و مورد وثوق همه باشند، مردم اطمینان بیشتری خواهند داشت، اما برخی مقاومت ها در چارچوب قانون نیست و از همین ابتدا در هر حوزه ی نظارتی یا اجرایی باشد اگر مجموعه نظارتی استان درخواستی خلاف قانون دارند تذکر دهند و حتما به مرکز گزارش نمایند.
وی افزود: اگر در مجموعه اجرایی، فرمانداری یا بخشداری روند انتخابات را مختل و کند می کند و مردم را حساس می نماید یا نامزد هم سهم خواهی نماید و قومیتها را تحریک کند گزارش نماید و همه دغدغه ی سلامت انتخابات را داریم.
قدرت الله خرم روز گفت: بعد از استعلامات در سه حوزه انتخابیه استان، صلاحیت و تخلفات آنها را بررسی می کنیم
وی هشدار داد: برگزاری هر نوع متینگ انتخاباتی از سوی نامزدها ممنوع و تحت پیگرد قرار می گیرند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*