اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299152
تاریخ انتشار: 1398/09/20 14:58
معدن فسفات چرام که از سال ۱۳۴۹ عملیات اکتشافی آن آغاز و سال ۷۲ به اتمام رسید در این مدت ۲۶ ساله هنوز خبری از بهره برداری از این معدن نیست.

عصرجهان-بعد از اینکه سکان سازمان ایمیدور به خداداد غریب‌پور فرزند استان کهگیلویه و بویراحمد رسید، شاهد بودیم که این سازمان علی رغم همه مشکلات اقتصادی و شرایط تحریم‌ها توانسته است، موانع زیادی را از سر مسیر واحدهای صنعتی کشور بر دارد. و به عبارتی باید گفت: علیرغم شکل گیری تحریم های جدی خداداد غریب پور در ایمیدرو فعل خواستن و توانستن را به خوبی و در عمل صرف کرد
در یک دهه اخیر به صورت مستمر مسئولان و متولیان امر وعده از تعیین تکلیف معدن فسفات چرام بعد از سال‌ها بلاتکلفی می‌دادند ولی وعده‌های آنان یکی پس از دیگری به فراموشی سپرده می‌شد.
سرمایه گذاران زیادی آمدند تا فسفات چرام را راه انداخته و به مردم هدیه کنند ولی هر کدام بعد از از تجهیز کارگاه و ماندن در محل اجرای طرح، فرار را به قرار ترجیح می‌دادند تا اینکه در آخرین پیگیری مسئولان استانی، خداداد غریب‌پور معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان ایمیدرو قول داده برای استفاده بهینه از از نعمت خدادادی وارد عمل شود و برای همیشه پرونده نیم قرن بلاتکلیفی این معدن را ببنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تعامل مطلوب ایمیدرو برای تامین زیرساخت‌های معدن فسفات چرام خبر داد و گفت: تامین تسهیلات ارزی این طرح در اولویت قرار دارد.


سید حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد تشریح دستاوردهای نشست خود به همراه برخی مدیران استانی با خداداد غریب پور  معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایمیدرو افزود: فعال کردن فسفات چرام با جدیت بیشتری در دستور کار قرار دارد.
وی ابراز کرد: باتوجه به سنگین بودن پروژه معدن فسفات چرام در بحث تامین زیرساخت‌های این معدن با همکاری ایمیدرو نسبت به تامین این زیرساخت‌ها از جمله آب، برق و گاز اقدام می‌شود.
کلانتری با بیان اینکه مکاتبات و رایزنی‌های لازم با سازمان انرژی اتمی در خصوص کسب مجوزات لازم برای معدن فسفات چرام انجام می‌شود، امدوارم این معدن بعد از سال‌ها بلاتکلیفی تعیین تکلیف شود.
وی خاطرنشان کرد: این طرح هم اکنون به 100 میلیون دلار اعتبار نیاز دارد که از محل صندوق توسعه ملی نسبت به تامین تسهیلات ارزی این طرح اقدام می‌کنیم‌ و به صورت مشترک با سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران( ایمیدرو )در خصوص فراهم ساختن زیرساخت‌هایی همچون تامین آب ،برق و گاز اقدام می‌شود.
کلانتری از قول ویژه ایمیدرو برای فراخوان جذب سرمایه گذار برای معادن گچ استان خبر داد و گفت: مسئولان ایمیدرو قول مساعد خود را برای استخراج و حمایت از  معادن سلستین استان اعلام کردند.
وی با اشاره به اینکه در نشست با معاون وزیر خواستار تسریع در اجرای طرح کارخانه آهک هیدراته شدم، خاطرنشان کرد: براساس قول مساعد مسئولان ایمیدرو این طرح تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
کلانتری حجم سرمایه گذاری این طرح را 20 میلیارد تومان برشمرد و افزود: با بهره برداری از کارخانه آهک زمینه اشتغال بیش از 100 نفر در استان فراهم می شود.


غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور نیز گفته: ایمیدرو یک سرمایه گذار قوی برای وارد مدار شدن طرح فسفات چرام مشخص کرده و همکاری لازم برای تامین زیرساخت های این معدن را با استان داریم.
غریب پور در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرده است: پس از انجام ظرفیت سنجی در صورتی که حجم ذخایر معادن بوکسیت پاسخگو باشد نسبت به احداث کارخانه بوکسیت در استان نیز نهایت همکاری را داریم.
ایمیدرو شرکت هلدینگ دولتی فعال در بخش معدن ایران بوده که متولی راهبرد توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن، صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار در کشور است.



کانال تلگرام عصر جهان


علیرضاسجادی
|
Iran
|
1398/09/20 22:08
  +0

  -0
پاسخ
باعرض سلام وتشکرازتلاشهای برادرمحترم جناب آقای غریب پورفرزندوافتخارکهگیلویه وبویراحمدکه باتلاش خودخدمت صادقانه به کشورخصوصامناطق محروم استان ک وب دارنداستدعاداریم معدن سیلستن شهرستان بهمئی رارصدفرموده وهرآنچه استحقاق دارندمبذول فرماییداززحمات وتوجهات استاندارخدوم وصادق استان جناب آقای کلانتری نهایت تشکررادرجهت اینکه درتلاش برای خدمت وتوسعه ی زیرساختهاومحرومیت زدایی واشتغال زایی جوانان بیکارمظلوم این دیار رامبذول می نمایندراداریم

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*