اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299166
تاریخ انتشار: 1398/09/22 10:28
نتایج اولیه و برآورد‌ها از انتخابات پارلمانی انگلیس، حاکی از پیروزی قاطع محافظه‌کاران به رهبری بوریس جانسون است؛ پیروزیی که گفته می‌شود در چهل سال گذشته این حزب بی‌سابقه بوده و سرنوشت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به سرعت مشخص می‌کند.

عصرجهان-شبکه «اسکای‌نیوز» گزارش داد، حزب جانسون با به دست آوردن سیصد و بیست و ششمین کرسی خود، حائز اکثریت پارلمان انگلیس در انتخابات سراسری روز گذشته شده است.
فرایند رأی‌گیری در انتخابات سراسری بریتانیا از روز پنجشنبه در چهار کشور انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی آغاز شد. این اولین انتخابات سراسری در انگلیس بود که به دلیل ناتوانی جانسون در تصویب طرح برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ مقرر آن (۳۱ اکتبر - ۹ آبان)، در آخرین ماه سال میلادی (دسامبر)‌ برگزار شد.
به نوشته «رویترز» در حالی که افزایش آرای حزب جانسون همچنان ادامه دارد، نظرسنجی‌های پای صندوق نشان می‌دهد که این حزب می‌تواند تا 368 کرسی پارلمان انگلیس را نیز به دست بیاورد.
این رقم که بهترین نتیجه برای حزب محافظه‌کار از زمان پیروزی «مارگارت تاچر» در سال ۱۹۸۷ است، در حالی رقم خواهد خورد که این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۷، توانسته بود ۳۱۷ کرسی به دست آورد.



این رقم که بهترین نتیجه برای حزب محافظه‌کار از زمان پیروزی «مارگارت تاچر» در سال ۱۹۸۷ است، در حالی رقم خواهد خورد که این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۷، توانسته بود ۳۱۷ کرسی به دست آورد.
شش حزب در این انتخابات برای به دست آوردن کرسی‌های پارلمان انگلیس (۶۵۰ کرسی) حضور دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به حزب محافظه‌کار، حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» و همچنین حزب ملی اسکاتلند به رهبری «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند اشاره کرد.
هر حزب برای به دست آوردن اکثریت پارلمان باید دارای حداقل ۳۲۶ کرسی پارلمان شود.
جانسون پیشتر در مراسم رونمایی از برنامه حزب محافظه کار برای دولت بعدی، وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، انگلیس روز ۳۱ ژانویه (یازدهم بهمن) اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.


در پی شکست حزب کارگر در انتخابات پارلمانی انگلیس، جرمی کوربین، رهبر این حزب گفت: از رهبری حزب کارگر کناره گیری خواهد کرد
کوربین گفت: این به وضوح شبی ناامیدکننده برای حزب کارگر است. در کارزار انتخاباتی ما یک مانیفست امید و همبستگی ارائه دادیم. مانیفستی که امید داشت بی‌عدالتی‌ها را اصلاح کند.
او به سیاست‌های پیشنهادی خود برای گسترش خدمات عمومی و مقابله با بحران اقلیمی اشاره کرد و گفت این سیاست‌ها محبوبیت زیادی دارند؛ اما برگزیت چنان جامعه را دوقطبی کرده که نمی‌توان یک بحث سیاسی معمول داشت.
کوربین گفت: مسائل عدالت اجتماعی همچنان باقی خواهند ماند. او گفت در انتخابات بعدی رهبر حزب کارگر نخواهد بود. او گفت تا انتخاب جانشین در مقام خود خواهد ماند.
کوربین تاکید کرد، پس از این همچنان به عنوان نماینده پارلمان از حوزه انتخابیه خود به کارش ادامه خواهد داد.

انتخابات و برگزیت

منابع حزب محافظه‌کار می‌گویند اگر برآوردهای اولیه از نتیجه انتخابات درست باشند و این حزب اکثریت بزرگی به دست بیاورد، طرح توافق بوریس جانسون با اتحادیه اروپا به سرعت برای تصویب به پارلمان برده خواهد شد.
در صورت تصویب طرح توافق، بریتانیا می‌تواند کمتر از دو ماه دیگر از اتحادیه اروپا خارج شود.
پس از ماه‌ها عدم توافق سیاسی درباره برگزیت، این انتخابات زودهنگام با هدف خروج پارلمان از بن‌بست برگزار شده است. بوریس جانسون محافظه‌کار امیدوار است، در این انتخابات اکثریت آرا را به دست آورد تا توافق برگزیت را ـ که درباره آن با بروکسل گفت‌وگو کرده است ـ اجرایی کند. از سوی دیگر، جرمی کوربین، نامزد حزب کارگر و رقیب جانسون در انتخابات وعده داده بود که در صورت پیروزی در این انتخابات، یک رفراندوم دیگر درباره برگزیت برگزار خواهد کرد.
مردم انگلیس در همه پرسی ۲۰۱۶ میلادی با ۵۲ درصد رای موافق در مقابل ۴۸ درصد رای مخالف، از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کردند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*