اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299175
تاریخ انتشار: 1398/09/23 23:43
خط و نشان منتجب نیا برای اصلاح‌طلب نما‌ها / نقل قولی از روحانی درباره گرانی بنزین

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 
خانم حقوقدان سرلیست می‌شود؟

مولاوردی در مورد سرلیستی خودش در فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان، اظهار داشت: هنوز در مورد سرلیست اصلاح‌طلبان بحثی نشده است.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شرایط سال ۹۴ مجدداً تکرار شود اصلاح‌طلبان چه سیاستی پیش خواهند گرفت، گفت: ما در این خصوص «نفوس بد» نمی‌زنیم. منتظر هستیم ببینیم نظام و شورای نگهبان چه سیاستی را در قبال اصلاح‌طلبان پیش خواهند گرفت تا بعدا متناسب با آن شرایط، تصمیمات اتخاذ شود.مولاوردی در مورد احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، گفت: همه این موضوعات در دستور کار ماست، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. ممکن است ائتلاف شود و ممکن است هیچ ائتلافی صورت نگیرد.وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص وضعیت ثبت‌نام اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: ما تمام تلاش خود را در چند بخش انجام دادیم و بیانیه دادیم که مشارکت اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام در انتخابات افزایش یابد.
 
نباید این احساس ایجاد می‌شد که روحانی از دانشجویان دوری می‌کند

محمد جواد حق‌شناس، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با «آزادی» ضمن انتقاد از رویکرد رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو گفت: «انتظار نمی‌رفت که روال موجود در همه سال‌ها بدون دلیل دچار خدشه و وقفه شود. انتظار می‌رفت که رئیس جمهور در همان روز شانزده آذر و در محل و مکانی که جامعه دانشگاهی و دانشجویی آن را به عنوان را به یک نماد دانشگاهی می‌شناسد حضور پیدا کند. در عین حال لازم بود که فضا و فرصت را برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی فراهم کنند تا اگر سخن و نقدی وجود دارد خیلی صریح و بدون محدودیت بیان کنند و به گپ و گفت: با رئیس جمهور می‌نشستند. آقای روحانی هم باید از این گپ و گفت: استقبال می‌کرد و حتی اگر امکان داشت به صورت مستقیم و زنده پخش می‌شد یا حداقل رسانه‌های اینترنتی این کار را می‌کردند.»
 
خط و نشان منتجب نیا برای اصلاح‌طلب نما‌ها

وی در خصوص معیار حمایت حزب متبوع خود از کاندیدا‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت ما از کاندیدا‌ها اینگونه نیست که ما از هر کس که خود را اصلاح‌طلب معرفی کرد یا در این ایام به ما نزدیک شد، حمایت کنیم. همین لیست امید را در نظر بگیرید، این‌ها چگونه در لیست وارد شدند؟ من خودم عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در آن زمان بودم. تعداد زیادی از نیرو‌های اصلاح طلب رد صلاحیت شدند، ما هم باید تصمیم می‌گرفتیم. معیاری که برای حمایت شورای عالی از لیست نهایی «امید» اتخاذ شد «معیار حمایت از دولت روحانی بود». بحث اصلاح طلبی نبود. در شرایطی قرار داشتیم، همین که کسی مخالف روحانی نبود برای ورود به لیست کفایت می‌کرد. آیا اکنون برای حزب جمهوریت این معیار، معیار درستی است؟ کمیته انتخابات و دفتر سیاسی ما باید ملاک و معیار‌هایی در چهارچوب مرام و اهداف حزب تعریف و به شورای مرکزی ارائه کنند.
 
نقل قولی از روحانی درباره گرانی بنزین

آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: این قانون بوده و در برنامه توسعه مجلس آن را تصویب کرده بود که دولت نسبت به افزایش قیمت بنزین تصمیم بگیرد و این کار را دولت با تاخیر انجام داد و آنگونه که آقای رییس جمهور نقل می‌کرد در مواقع مختلف قصد اجرای این مصوبه مجلس وجود داشت، اما به سبب ملاحظاتی که وی مطرح کرد مانند سال ۹۴ به سبب انتخابات (بنا به نقل خود ایشان) اجرای این امر را صلاح ندانستند.
 
نقوی حسینی: پذیرای هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نیستیم

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ژاپن اظهار کرد: ژاپن از جمله کشور‌هایی بوده که جزء شرکای سنتی ما به حساب می‌آید و دهه‌های متمادی با ایران همکاری داشته است. اخبار سیاسی- او افزود: در شرایط فعلی که ما تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستیم تقویت روابط ایران با کشور‌هایی مانند ژاپن به آمریکا نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که کسی بتواند آن را محدود و سرکوب کند. نقوی حسینی با اشاره به احتمال میانجیگری مقامات ژاپن میان ایران و آمریکا بیان کرد: سیاست‌های ایران در این زمینه شفاف و مقتدرانه است لذا ما هیچ نوع مذاکره‌ای در هیچ زمینه‌ای با آمریکا را پذیرا نخواهیم بود. سخنگوی کمیسیون امنیت افزود: آمریکایی‌ها باید به تعهدات خود عمل کرده و تحریم‌های ظالمانه‌ای را که خلاف قوانین بین المللی علیه مردم ایران اعمال کرده‌اند، رفع کنند تا شرایط به دوران قبل از برجام برگردد و در غیر این صورت هیچ نوع گفت‌وگویی با آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
نظر رهبر انقلاب درباره تخت جمشید

به مناسبت بازدید مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۶۷ از تخت جمشید، توییتر منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نظر ایشان را که پس از بازدید از این بنای تاریخی بیان کرده بودند، منتشر کرد. بر اساس نظر رهبری در ساخت این مکان باستانی از هنر و استعداد مثال زدنی استفاده شده و این در حالی است که زیبایی بنا در کنار ظلم حاکم وقت در حاشیه رفته است.متن توییت منتشر شده به این شرح است:
" در بازدید از ⁧ تخت جمشید⁩، دو نکته درکنارهم دیدم:
۱. هنر واستعدادبشر؛ که بدون ابزارپیشرفته وفقط باهمت آثاری ساخت که اعجاب‌انگیز است.
‏۲. سلطه ظالمانه؛ که ازآن هنر، تخت قدرت ساخته و بر کبریای ظالمانه خودافزوده.
‏در این آثار میتوان تاریخ ایران و سنت‌های الهی را مشاهده کرد؛ از آن حراست کنیم. "
 
زیباکلام: با پیشنهاد عبدی مخالف هستم

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بنده با بخش نخست صحبت‌های عباس عبدی مبنی بر عملکرد ضعیف دولت روحانی موافق هستم، اظهار داشت:، اما با ادامه آن و اینکه به خاطر ضعف دولت روحانی انتخابات زودهنگام در اسفندماه برگزار شود، به هیچ عنوان، زیرا که شرایط چنین امری فراهم نیست، به اعتقاد بنده در اسفندماه تندروترین مجلس بعد از انقلاب تشکیل می‌شود و اگر انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار شود، فردی تندرو‌تر از احمدی نژاد و قالیباف رئیس جمهور خواهد شد. وی افزود: اینجای تحلیل آقای عبدی اشتباه است که با برگزاری انتخابات زودرس شرایط عوض خواهد شد، با توجه به این موضوع اگر یک فرد تندرو به قدرت رسید، چه تضمینی وجود دارد که شرایط بهتر شود؟ و بدتر از الان نشود؟ مذاکره با آمریکا صورت گیرد؟ شرایط اقتصادی بهبود یابد؟ و دیگر مردم معترض نباشند، این‌ها همه سوالاتی است که عباس عبدی باید برای آن‌ها جواب‌هایی پیدا کند.
 
کسانی که باعث تَکرار این مجلس و دولت شده‌اند حق ندارند پنهان شوند

روح‌الامینی درباره عبور از جناح گرایی در مجلس آینده خاطرنشان کرد: کسانی که باعث تشکیل مجلس دهم و تکرار دولت روحانی شدند، نمی‌توانند خود را پنهان کنند و مسئولیت اقدام خود را نپذیرند بلکه باید در قبال مردم پاسخگو باشند. وی در پایان با اشاره به برخی نمایندگان که در اعتراض به عملکرد دولت استعفا داده‌اند، یادآور شد: در حالی که این نمایندگان خود از این دولت حمایت کرده‌اند امروز شدیدتر از مردم علیه ناکارآمدی دولت و نابسامانی‌ها معترض شده‌اند که قطعاً این بی‌صداقتی پذیرفته شده نیست.
 
احتمال ترک تحصیل هزاران دانش‌آموز به دلیل تحریم!

دانش‌آموزان تحت پوشش بنیاد کودک از طریق همیارانی که هزینه تحصیل آن‌ها را پرداخت می‌کنند، به مدرسه می‌روند. برخی از این همیاران، ایرانیان مقیم کشور‌های اروپایی به ویژه آمریکا هستند. به دلیل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، از ابتدای فروردین سال ۹۸، بنیاد کودک موفق به تمدید قرارداد اوفک* خود برای ارسال پول به ایران نشده و به همین علت، هزینه تحصیل ۶ هزار دانش‌آموز قطع شده‌است.
 
حمله فعال اصولگرا به پایداری ها؛ زیر بارشان نمی‌رویم!

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول گرا می‌گوید: پایداری چی‌هاعِده و عُده‌ای نیستند که بخواهند برای اصول‌گرایان خط و نشان بکشند، این جماعت یک طیف کوچک سیاسی، اما بسیار پر سروصدا بوده که به دنبال آن هستند که خواسته‌های خود را به جریان اصول‌گرایی تحمیل کرده و خود را محور نشان دهند، در صورتیکه چنین اتفاقی نخواهد افتاد و ما زیر بار پدرخواندگی پایداری‌ها نمی‌رویم.
 
چه کسانی بعد از انصراف لاریجانی از کاندیداتوری، شیرینی پخش کردند؟

جواد آرین منش به ایلنا گفت: طبیعتا بدون تردید جامعه‌ای که با نخبگان خود اینگونه برخورد کند این جامعه رو به انحطاط است، غافل از اینکه آیندگان همین بلا و همین مصیبت و برخورد را با آن‌ها خواهند داشت. اشاره من به این است که فردی سه دور نماینده و رئیس مجلس شورای اسلامی بوده است. رئیس مجلس هم که یک شخصیت انتصابی نیست بلکه فردی است که مردم یک حوزه انتخابیه او را انتخاب کردند و سپس ۲۹۰ نماینده از سراسر کشور در آن‌جا جمع شدند و از نظر خودشان بهترین را برای مدیریت و ریاست قوه مقننه برگزیدند. اگر با شیوه دموکراتیک برخورد می‌کنیم بالاخره این فرد نماینده یک جمع فرهیخته است که منتخبان مردم هستند بنابراین رئیس مجلس یک فرد است که باید حرمت و حیثیت او را به‌خاطر مردم و به خاطر نمایندگان مردم حفظ کرد. آیا واقعا انصاف است که در پایان سه دور نمایندگی و ۱۲ سال ریاست بر مجلس اینگونه از زحمات او قدرشناسی کنیم؟ و بعد یک فضای سنگینی ایجاد کنیم که ترجیح دهد کنار بنشیند؟ کنار نشستن که راحت‌تر است تا آمدن به میدان و زخم زبان شنیدن؛ بنابراین منظورم اشاره به ماجرایی است که با کنار رفتن آقای لاریجانی یک عده آمدند شیرینی پخش کردند و سپس هم برنامه‌ریزی کردند که جریان اصولگرا سه نفر را برای شهرستان قم در لیست خود بیاورد. واقعا علی لاریجانی با کدام یک از افرادی که در لیست آمده‌اند، قابل قیاس است، این یعنی بی‌راهه رفتن جریان اصولگرا در گزینش و انتخابش.
 
پناهیان: من عضو جبهه پایداری نیستم

علیرضا پناهیان روحانی نزدیک به جبهه پایداری، در توئیتی نوشت: بنده هیچگاه عضو هیچکدام از تشکل‌های سیاسی موجود نبوده و نیستم، در جلسات شورای ائتلاف نیز شرکت نداشته و ندارم. همچنانکه عضو پایداری نیستم. اساسا حضور در گروه‌های سیاسی را برای خودم صحیح نمی‌دانم. آن‌ها که از چپ و راست اینگونه برچسب‌های ناشیانه را می‌زنند با صداقت کارشان پیش نمی‌رود.
 
نعمت احمدی: بازنگری در «قانون اساسی» فعلا ممکن نیست

یک حقوقدان با بیان اینکه قانون اساسی فصل سومی به نام «حقوق ملت» دارد، گفت: بسیاری از اصول این فصل، مثل اصل ۲۷ که راجع به آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها است توسط قوانین عادی محدود شده‌اند و اگر آزادی اجتماعات وجود داشت ما در سال‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ چنین وضعی پیدا نمی‌کردیم. این حقوقدان درباره بازنگری قانون اساسی گفت: بازنگری قانون اساسی اگر بخواهد طبق اصل ۱۷۷ آن که بازنگری را تعیین کرده است انجام شود اصلا امکان عملی ندارد. در این اصل گفته می‌شود که اولا رهبری باید اصولی را که قرار است مورد بازنگری قرار گیرد را تعیین کند. دوما دو سوم نمایندگان نیز آن‌ها را تایید کنند و بعد گروهی را تشکیل دهند که آن گروه قانون اساسی را اجرا کند. خب اصلا امکان ندارد که دو سوم نمایندگان مجلس را بتوانیم جمع کنیم و تازه زمانی که بخواهیم قانونی را بازنگری کنیم لازم است هیئتی جمع شود.


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*